Ghøstkid: Pokud máš speciální estetiku, máš velké plus

Na festivalu Rock for People 2022 jsem se po roce opět sešel se Sebastianem Bieslerem přezdívaným „Sushi" z kapely Ghøstkid. Navázali jsme na předchozí rozhovor, kde jsme probrali především jeho odchod z kapely Eskimo Callboy a jeho debutovou desku. Tentokrát jsme si povídali o sociálních médiích, důležitosti image a o chystaném albu (deska „HOLLYWOOD SUICIDE" vyšla 22. března 2024, pozn. red.). Prozradil mi toho spoustu i o nových singlech a hostech, se kterými spolupracoval.

Rozhovor nabízíme i v angličtině.
Interview available also in English down below.


Ahoj a díky za tvůj čas. První věc, kterou ti řeknu je ta, že jsme spolu mluvili loni tady na festivalu Rock for People
Oh, vážně? Kruci, promiň, to si nepamatuju.”

V pořádku, neočekávám, že si to budeš pamatovat. Každopádně je skvělé, že jsi tu zpátky a tentokrát na řádném ročníku tohoto festivalu. Loni to byla taková post-pandemická verze. Jak to vnímáš?
Myslel jsem si, že loni to byl ten řádný ročník (smích). Jsem rád, samozřejmě. Naposledy to tu byla velká zábava a konečně jsme po té pandemii hráli pořádné koncerty. Hádám, že toto byl jeden z prvních festivalů, na kterých jsme hráli (první festivalové vystoupení Ghøstkida u nás bylo na festivalu Fajtfest v roce 2021, pozn. red.). Bylo to obří a bylo to skvělé. Spoustu výborných umělců, úžasné kapely…Atmosféra byla taky super. Uvidíme, jak to dopadne dnes.” (úsměv)

Máš tu výhodu, že tu hraješ hned první večer, tak fanoušci ještě budou mít nějakou energii. Po čtyřech dnech by to mohlo vypadat jinak. No, rok 2022 už se zdá být relativně normální, doufejme. Hádám, že teď to pro tebe znamená být hodně na turné, hrát spoustu koncertů a konečně pořádně zpropagovat tvůj debut?
Ano, to jsi dobře vystihl. Je to vtipné, protože náš předchozí koncert jsme hráli v Cologne, což je kousek od domova, a byl to vlastně první headline Ghøstkid koncert vůbec. Po dvou letech! To je šílené. Byli jsme vlastně docela nervózní, protože jsme neměli představu, kolik lidí dorazí. Ten původní dopad té desky je pryč. Nicméně, bylo to překvapivě dobré. To nám dalo naději, že věci budou snad takto pokračovat i nadále.”

Neřekl bych, že ten dopad je pryč. Jsi znovu na Rock for People a určitě to není jediné festivalové vystoupení během léta. Fanoušci chtějí tvoji muziku konečně slyšet naživo, místo neustálého poslouchání streamů. Každopádně, to není to jediné, s čím přijíždíš. Máš několik nových nahrávek, nové singly…
Ano, jsem pořád ve tvůrčím procesu, upřímně. Vydali jsme jeden singl z nového alba, které eventuálně vyjde někdy příští rok. Určitě budou i další singly během tohoto roku.”

Je vydávání singlů cesta, kterou se teď vydáváš? Namísto čekání na klasické dlouhohrající album?
No, nové album bude více koncepční. Budou tam nějaké zásadní změny, ale určitě chystám regulérní desku. Naprosto rozumím, proč někteří vydávají jen singly. Mě více vyhovuje ten model klasických desek, protože na nich můžeš vidět celý míněný koncept. Jasně, můžeš to tak udělat i se singly, ale já vyrůstal na poslouchání celých desek, takže asi tak…”

Jasně, je to takové…nevím, jestli se tady hodí pojem „oldschool”...
Jo jo, rozhodně.”

Když máš v hlavě nějakýá koncept, tak dává naprostý smysl udělat celistvé album. Takže, o jakých zásadní změnách je tedy řeč? (smích)
Asi o tom už můžu mluvit (smích). Bude to více…určitě to bude mít jinou estetiku. Ty skladby budou znít jinak…Vlastně toho nechci prozradit moc.” (úsměv)

V pořádku, nech nás v napětí (úsměv).
Snad se mi to podaří.”


Jeden z těch nových singlů je „The Sickness”, který jsi udělal s americkým DJem Kayzem. Vyšel už na konci minulého roku a oprav mě, pokud se mýlím, ale nahrávali jste to ve Spojených státech?
Jo, vyšlo to v listopadu. Videoklip jsme natáčeli v Los Angeles. Byl jsem tam měsíc a bylo to naprosto šílené.” (úsměv)

Jak tahle spolupráce vznikla? Tvoje temná témata a elektronická hudba?
Kontaktoval mě přes Instagram a zeptal se mě, jestli s ním chci udělat song. Poslal mi několik návrhů, já si vybral tento a zkusili jsme to. Na začátku to pro mě bylo dost těžké. Nevím, jak pracovat s EDM stavbou, protože je to hodně jiné od popové, metalové nebo rockové muziky. Dopadlo to docela dobře, miluju ten song. Zeptal se mě, jestli chci přijet a natočit video, a taky tam měl hrát na jednom festivalu. To byla ta nejšílenější věc. Nic mi o tom festivalu neřekl. Měl jsem tam s ním ten nový song hrát a bylo tam strašně moc lidí. Hráli jsme ten song naživo poprvé a já z toho byl hrozně nervózní. Bylo tam snad 90 tisíc lidí. Původně jsem si myslel, že bude hrát na nějaké zadní stagi ale ne, hráli jsme na hlavní stagi pozdě v noci. Na to jsem nebyl připravený.” (smích)

To je rozhodně působivé. Hádám, že ta situace ve Spojených státech byla jiná. Neměli tam tolik omezení jako my tady v Evropě, a tak se takové festivaly mohly odehrát…
Jo, bylo to v Orlandu. Tam neměli doslova žádné restrikce. Bylo to ale fakt šílené. Velké festivaly jsem zažil, ale ty EDM akce jsou úplně jiná disciplína. I takové velké festivaly, jako napřklad Wacken, jsou oproti EDM festivalům nesrovnatelné. Je to zkrátka obří.”

Má to, hádám, i jinou atmosféru.
Určitě. Jsou zuřivější a kurva nahlas (smích). Neslyšel jsem sám sebe mluvit po tom koncertě. Oni ty reproduktory ohulí úplně na maximum. Byla tam ale skvělá atmosféra. Lidi oslavovali a bavili se. Byla to skvělá zkušenost.”

Super, to mám z tebe radost. Vůbec ten fakt, že jsi na turné a hraješ i tady v Evropě, ti konečně přináší nějakou publicitu na základě koncertů, spíše než aby se o tobě lidé dozvěděli z Youtube nebo Spotify. Může se už všude hrát a tvoje jméno je vidět.
Určitě ano. My už i loni hráli nějaké menší koncerty a ačkoliv bych neřekl, že to byla vyloženě chyba, bylo to docela frustrující. Byly to ty restrikcemi omezené koncerty. Dělali jsme to vlastně jen proto, abychom podpořili ty kluby a dali lidem alespoň nějakou možnost, jak jít na koncert, rozumíš. Bylo to ale fakt…když ti lidi před pódiem jen sedí a večeří….” (smích)

Jasně. Zrovna jsem se chtěl zeptat, jestli jste hráli nějaké koncerty, kde fanoušci museli celou dobu sedět a nemohli ani vstát.
Bylo to ještě horší. Bylo to velmi zvláštní. Rozumíš, když jsi metalový zpěvák, vždycky víš, co máš říct. Říkáš věci jako „hýbejte se” nebo „udělejte circle pit” a podobné věci. Pokud lidi musí sedět, tak 60% věcí, které bys normálně řekl, prostě říct nemůžeš. Nedává to smysl. Byly tam i další nesmyslné restrikce, zvlášť v Bavorsku. Lidé se mohli během koncertu postavit, ale museli si okamžitě nasadit masku. Nebo bylo zakázáno tleskat, protože to bylo nevhodné kvůli aerosolu nebo tak něco. Bylo to opravdu postavené na hlavu.”

To je opravdu bizarní.
Bylo to neobyčejné.” (úsměv)


No, doufejme, že už se nic podobného nebude opakovat. Další nový singl se jmenuje „DEATHLIST” a na tom jsi spolupracoval s muzikantem Inhuman (dříve známý i jako Code:Pandorum, pozn. red.). To je zase něco trochu jiného. Také tě kontaktoval a dohodli jste se na spolupráci?
Nech mě chvíli přemýšlet…Známe se teď už dlouhou dobu. Vlastně si nevzpomínám, jak jsme se seznámili. Asi to bylo taky přes Instagram. Nějak jsme se zkrátka zpřátelili. Nejdřív udělal celý remix na můj song „FØØL” a znělo to úžasně. Já vždy rád přizvu nějakého hosta, protože to povzbuzuje moji kreativitu. Takže, z toho důvodu jsme se dohodli udělat spolu song. Pravděpodobně uděláme i něco dalšího v budoucnu. Možná bude pracovat i na nových skladbách pro nové album, protože se mi moc líbí jeho styl. Je velmi unikátní, velice temný a zvláštní.”

S tvými vokály to i velmi dobře ladí. Vzhledem k tomu, že tyto spolupráce přišli přes sociální média, jak jsi v této oblasti aktivní? Věnuješ se svým profilům osobně?
Víceméně dělám jen Instagram. Máme příspěvky na mnoha dalších platformách, ale řekl bych, že Instagram je tím hlavním zdrojem.”

Ano, v tomto smyslu je to velmi šikovný nástroj.
Dnes už ale musíš dělat všechno. Musíš dělat reely, musíš mít TikTok, Facebook, Twitter, všechno. Je to těžké se vším držet krok.”

Trávíš takto čas během turné?
Jo. Já jsem v tomhle hrozný. Probudím se a první věc, kterou udělám je, že zkontroluju telefon. Vyrůstal jsem v časech MySpace a podobných serverů, kdy to bylo více jasnější. Nebylo to takto přesycené a stresující. Samozřejmě, je to skvělé, když chceš něco propagovat, ale může to být velice stresující, protože se tomu prostě musíš věnovat jako umělec.”

Je to jedna z těch věcí, se kterou musíš držet krok v dnešním světě. Možná i to je ten důvod, proč se dnes více vydávají jednotlivé singly jednou za čas, aby ses lidem připomněl častěji.
Asi ano. Je to tak něco mezi. Myslím si, že když vydáš něco opravdu kvalitního, i když to bude nějakou dobu trvat, tak se to u lidí chytne. V dnešní době vidím, že hodně kapel vydává jen singl za singlem a někdy to postrádá tu kvalitu. Nevím, já mám radši, když to zabere nějaký čas, ale je to opravdu kvalitní a dobré.”

Taky nechceš vydávat něco, s čím nejsi spokojený, že ano?
Jo, přesně tak.”

Další z důležitých médií je Youtube. Jakou důležitost dáváš hudebním klipům?
Co se hudebních klipů týče, tak si myslím, že dnes jsou strašně důležité. Protože, já mám jen hudbu. Máš Spotify a další služby, kde si každý může všechno ihned poslechnout, ale je spoustu dalších věcí, přes které se lidé můžou s umělcem ztotožnit. Myslím si, že estetika je v dnešní době možná i důležitější, protože to není jen o té hudbě. Rozumíš. Představ si třeba, že by Slipknot přestali nosit masky. Najednou by to bylo něco jiného. Myslím si, že image je něco, co lidi hodně táhne. Takže, pokud máš speciální estetiku, máš velké plus. Myslím si, že hudební videa, image a vizualizace obecně je hrozně důležitá.”

Jasně, máš možnost dát svým skladbám a obecně tématům nějakou vizuální podobu pro umocnění zážitku.
Přesně tak. Můžeš nabídnout jasnější obraz.”

Když se bavíme o vizuální stránce věci, jak vypadá show Ghøstkid? Co fanoušci mohou očekávat od tvých živých koncertů?
No, dnes hrajeme ve stanu (smích). Nebude tam Slunce ani světlo. Bude to pozdě v noci, takže budete mít čas se opít. Ta párty bude ještě lepší, když budou lidi trochu povolnější. Takže, tohle jsou asi dva hlavní aspekty dnešního koncertu.”

Super. Doufám, že si dnešní show užiješ a přeji ti, ať do budoucna vše vychází, dle představ. Budu se těšit na novou desku.
Díky. Dnes to bude zajímavé, protože s námi není jeden z našich kytaristů. Připojí se k nám až za dva dny na Graspopu, protože normálně pracuje i jako kytarový technik. Jsme tedy o jednoho člena oslabení, tak uvidíme.”

Určitě to bude skvělá show i bez něj.
Pokusíme se o to.” (úsměv)

Tak hodně štěstí a díky za rozhovor.
Rádo se stalo.”



ENGLISH


At the Rock for People festival in 2022, I met Ghøstkid’s singer Sebastian Biesler nicknamed "Sushi" again after a year. We followed up on the previous interview, where we mainly discussed his departure from the band Eskimo Callboy and his debut album. This time we talked about social media, the importance of image and the upcoming album (N.B. Album „HOLLYWOOD SUICIDE" was released on March 22, 2024). He also told me a lot about new singles and guests he worked with.

Hello and thank you for your time. First thing I’ll tell you is that we spoke last year here on Rock for People festival
Oh, we did. Shit, I’m sorry, I don’t remember.”

Of course, I don’t expect you to remember. So, it’s great that you’re back here on the proper version of the festival, since last time it was the pandemic version. How does it feel to be back here?
I thought the last time was the big festival (laughter). Of course. I mean, last time it was super fun and after the pandemic, we finally played the real shows. I guess, it was one of the first festivals we played (N.B.: First Ghøstkid festival show in Czech republic was at Fatjfest at 2021). It was massive, it was great. Many great artists, great bands. The atmosphere was super good. Let’s see, how it works out tonight.” (smile)

You have the advantage to be here on the first day, so people will probably still have some energy.  After four days, it could be different. So, the year 2022 seems to be back to normal, hopefully. Now, I assume, there is a lot of touring, lot of playing for you to finally properly promote your debut album?
Yeah, that's a good point. It’s funny because the last show we played was next to our home in Cologne, which was basically the first headline Ghøstkid show ever. After two years. So, that was crazy. I guess we were a little bit nervous because you can’t tell how many people will be there as the impact is gone. If you drop an album and you’re not on tour, people will forget about that. But it was surprisingly pretty good. So, it gives us hope that things will probably continue like that.”

You know, it doesn’t seem that the impact is lost. I mean, you are back here on Rock for People again and I don’t think this is the only show in the summer. People want to hear your music live finally, rather than listening to streams over and over again. But that’s not the only thing you have. You have a couple of new releases, new singles…
Yeah, I’m still in the songwriting process, to be honest. We dropped one single off of the new album but it will eventually come out only some time next year. But there will be more singles this year, for sure.”

So, are you going in the direction of releasing singles rather than waiting for the whole full-length album?
The thing is that the next album will be more like a concept album. So, there will be some major changes. But I’ll do another album. I totally get, why people are just dropping singles, you know. I’m more behind the idea of doing regular albums because you can see that there’s a whole concept. I mean, you can do that with singles as well but I grew up with listening to albums, so…”

Yeah, it’s the…I don’t know if „old-school” is the right term for that…
Yeah yeah, totally.”

If you have a concept in mind, it makes perfect sense. So, what kind of changes are we talking about? (laughter)
I guess I can talk about that right now (laughter). It will be more like…there will be different kind of aesthetics, the songs will be a bit different…I don’t really want to say too much.” (smile)

Of course, just keep us tensed. (smile)
I hope I can do that.”


One of your new singles called „The Sickness” is with American DJ Kayzo. This was released late last year and I believe you shot it in the United States?
Yeah, it was in November. We shot the music video in Los Angeles, I was there for a month. That was crazy.” (smile)

So, how did this cooperation happen? Your dark themes with electronic music?
He just hit me up on Instagram and asked me, if I want to do a song with him. He sent me a couple of ideas, I picked this one and gave it a try. In the beginning, it was hard for me. I don’t know how to work with this EDM structure because it is so different compared to pop music or metal and rock music but it worked out pretty well. I love that track. He asked me, if I want to come over to shoot the music video and there was another festival there. That was the craziest thing. He didn’t tell me anything about that festival. I was supposed to perform that track with him and there were so many people. I was supposed to perform that track for the first time and I was so nervous. There were like 90 thousand people and I thought he will play on some side stage but no, we played on the main stage late at night. I wasn’t prepared for that.” (laughter)

That’s impressive. I guess the situation in the United States was a bit different. They didn’t have such restrictions as we did here in Europe, so they were able to do such festivals…
Yeah, it was in Orlando. They had literally no restrictions at all. But it was crazy. I’ve seen big festivals but this EDM event was completely different thing. Even big festivals like Wacken for example, it’s nothing comparing to the big EDM festivals. It’s just massive.”

It’s also a different vibe, I imagine.
It is. They are more brutal and they’re fucking loud on stage (laughter). I wasn’t able to hear myself speaking after I left. He’s cranking up the boxes so loud. But it is a great vibe and so many people were celebrating and having a good time. It was a great experience.”

That sounds great, happy for you. The whole fact that you’re touring and playing, it is getting you some live publicity rather than people finding out about you on Youtube or Spotify. They can actually see you play live, so you are able to finally drop your name and be on the radar.
Absolutely, yes. I mean we played a couple of small shows and I wouldn’t say it was a mistake but we did those socially distant shows and that was kind of frustrating. I mean, we just did it to support the clubs and to give people at least a little bit of live music, you know, but it was really…for people to just sit in front of the stage eating dinner…” (laughter)

Yeah, I was gonna ask. Did you play some shows, where people actually had to sit the whole time without being allowed to even get up?
It was even worse. It was so weird. You know, when you are a metal singer, you always know what to say. You’re saying things like „move your ass” or „do a circle pit” and stuff like that. When people are sitting, 60% of everything you would like to say is pointless, you can’t say that. There were also some stupid restrictions, especially in Bavaria. People were allowed to get up but they had to wear masks instantly and they were not allowed to clap or something like that because it was insecure because of the aerosol or whatever. That was ridiculous.”

That sounds really bizarre.
It was special” (smile)


Well, let’s hope this will never come back. I also have a question about your song „DEATHLIST” you did with Inhuman (N.B.: previously also known as Code:Pandorum). That was also something a little bit different, I would say. Was it also that he contacted you and you agreed to do a song together?
Let me think about that, we know each other for a long time now. I actually can’t tell, when we got in touch the first time. I guess it was on Instagram as well. I mean, we kinda just became friends. The first thing that he did was a full remix for my song „Fool” and I thought it was pretty sick. I always like to have a guest on a song because it makes me really creative. That was the reason we agreed to do a track together. Probably we will do even a bit more in the upcoming future. Maybe he will work on a few tracks on the new album as well because I really love his style. It’s so unique and so dark and weird.”

It does sound great together with your vocals. Since these collaborations came out by being contacted via social media, how active are you in that area? Are you handling your profiles yourself?
Most of the time I do just Instagram. We post on many other platforms but I’d say Instagram is the main source.”

Yeah, I would say so. It’s a handy tool in this regard.
I mean, you have to do everything today. You have to do reels, you have to do TikTok, you have to do Facebook, Twitter and everything. So, it’s pretty hard to catch up with all that.”

Is it how you spend your time when touring?
Yeah. I’m horrible with that. The first thing I do, when I wake up, is to check my phone. I grew up in the time of MySpace and all that, so it was a bit more decent. It was not that oversaturated and stressful, because you have to do it. I mean, it’s great when you want to promote something but it can became very stressful.”

It’s one of the things you have to do to keep up with the world right now. Maybe that’s also the reason to drop singles every now and then to keep reminding people of yourself.
Probably, yeah. I mean, it’s a bit in between. I think if you drop something with a good quality, even when it takes a bit longer, people will just stick to that. Nowadays, what I see, is that a lot of bands are just dropping singles and singles and sometimes, it lacks quality. I don’t know, I like it better when it takes a bit more time but it’s great.”

You don’t want to release something that you’re not happy with, right?
Exactly, yeah.”

One other very important medium is Youtube. So, what importance do you put on music videos?
So, when it comes to music videos, I think it’s super important nowadays. Because, you just get music. You get Spotify, you know, everybody is listening to music but there is so much more about an artist that people can identify with. So, I think aesthetics nowadays is much more important because it’s not just about the music. I mean, just imagine, Slipknot wouldn’t wear masks anymore, you know. It’s like a different thing. I think, that’s something people can identify with as well. So, if you have special aesthetics, it’s a big plus. I think music videos, image and visualization in general is very important.”

Yeah, you have the chance to give the songs and the overall theme some visuals to enhance the experience.
Exactly. To provide more and give a clearer picture.”

So, speaking about visuals, how does a Ghøstkid show look like? What can fans expect from your live performance?
So, today we’re playing in a tent (laughter). There is no Sun, it’s late at night, so you have a lot of time to get drunk, you know. The party is even better when you’re drunk. So, I guess these are the main two aspects for the show tonight.”

Perfect, hope you enjoy tonight’s show and I wish you all the best. Looking forward to your new album.
Thank you. It will be interesting tonight because my guitarist is not with us tonight. He will just join us at Graspop in two days because he also works as a guitar technician. One person is missing tonight, so it will be interesting.”

I’m sure you will be able to keep up even without him.
We will try.” (smile)

Ok, good luck and thank you for the interview.
My pleasure.”



ZADEJTE KOMENTÁŘ



HUDEBNÍ ZPRÁVY
Spoluprací s Emily Burns láká Honza Ponocný na nové album
03.05.

Spoluprací s Emily Burns láká Honza Ponocný na nové album

Co vznikne, když jeden z nejoriginálnějších českých muzikantů přizve ke spolupráci vycházející hvězdu britského písničkářství?...


Profesionalita a kvalita, PVRIS zahráli v Praze
03.05.

Profesionalita a kvalita, PVRIS zahráli v Praze

29.4.2024 patřil celý Lucerna Music Bar massachusettské kapele PVRIS, která se na stejné místo vrátila po dlouhých...


Sleep Token chystají svůj doposud největší český koncert
02.05.

Sleep Token chystají svůj doposud největší český koncert

Fenomén Sleep Token se vrací do České republiky. Po velmi úspěšné loňské tuzemské...


Dvojice mezi patry klid na debutu předkládá společný deník dvou lidí
02.05.

Dvojice mezi patry klid na debutu předkládá společný deník dvou lidí

Dvojice Matouš Pospíšil a Šimon Pacek, která tvoří skupinu mezi patra klid, vydává debutové eponymní album....


Rakovnickým klubem Živák duněl metalový festival KEEP IT BRUTAL
02.05.

Rakovnickým klubem Živák duněl metalový festival KEEP IT BRUTAL

Město Rakovník je domovem mnoha hudebních skupin, z druhé strany pak i častým cílem fanoušků dobré...


» zobrazit více...


RECENZE
PRÁVĚ VYŠLO
To nejlepší
27.04.

To nejlepší

» Kryl Karel

Karel Kryl by letos 12. dubna oslavil osmdesáté narozeniny. Těsně před...

PODPORUJEME NADĚJNÉ KAPELY



Víme, jak je těžké pro mladé ale zatím neznámé kapely prorazit do médií a tím získat nové fanoušky.


» Podporujeme nadějné kapely

» Zadání profilu interpreta

Hudební knihovna - NEWSLETTER

Chcete dostávat do vaší emailové schránky aktuální informace ze světa hudby? Přihlašte se k odběru newsletteru. Odběr můžete kdykoliv zrušit.

Přihlásit k odběru newsletteru