Rancid aneb dvacet let nekonečné punkové jízdy

Recenze alba : And Out Come the Wolves

Interpret: Rancid
Celkový čas:
Vydavatel: Epitaph
Rok vydání: 1995
Typ nahrávky: studiová nahrávka
Medium: CD

Milióny prodaných desek, vlastní rozhlasová show, výstupy v nagelovaných televizních estrádách. Tohle že jsou nespoutaní, pravověrní punkáči? Proč ne, dneska už je přeci punk jinde a o kvalitách amerických Rancid svědčí sedm regulérních elpíček, sedmnáct singlů, spousta videoklipů i účast na řadě kompilací typu Punk-O-Rama, Clash Tribute, Ramone Tribute, Need For Speed atd. Pojďme si je u příležitosti pondělního koncertu v pražské Lucerně představit trochu podrobněji.

RancidRancid založili roku 1991 v kalifornském Berkeley dlouholetí kámoši Tim Armstrong (zpěv, kytara) a Matt Freeman (zpěv, baskytara). Na konci osmdesátek oba hráli ve skapunkové kapele Operation Ivy a po jejím rozpadu a krátkých pokusech se skapunkovým Downfallem, hardcorovým Generatorem a (později úspěšnými) Dance Hall Crashers dali dohromady Rancid. Za bicí usedl Brett Reed a při práci na debutové stejnojmenné dlouhohrající desce se k nim na chvíli připojil zpěvák a kytarista Billie Joe Armstrong z Green Day. Odehrál s nimi dokonce několik koncertů, ale nabídku trvalé spolupráce nakonec odmítl. Vystřídal ho tedy Lars Frederiksen (se zkušenostmi z legendárních UK Subs) a tím se podoba kapely na dlouhé roky ustálila.

Ve svaté trojici s Green Day a Offspring

První dvě alba Rancid a Let´s Go měla sice solidní úspěch, do nejširšího povědomí se však Rancid dostal až na přelomu let 1994 a 1995, kdy v USA vypukla vlna zájmu o (neo)punk. Tu rozjely především skupiny Green Day (CD Dookie) a Offspring (CD Smash). Právě s druhou z nich absolvoval Rancid celostátní turné, a když se mimořádně povedlo třetí elpíčko And Out Come the Wolves, raketové zvýšení popularity na sebe nenechalo dlouho čekat. Rancid se tak ke Green Day a Offspring rychle zařadil jako třetí nejdůležitější dobová americká punková skupina. Na rozdíl od nich si však uchoval značnou míru nezávislosti, až na výjimky nespolupracuje s globálními vydavateli a stále si udržuje garážovou image a přístup. Čtyři milióny prodaných nosičů potvrzují, že se toto přetrvávající propojení s undergroundovými kořeny vyplácí.

Rancid na koncertěPo vydání alba Indestructible a celosvětovém turné na jeho podporu v roce 2004 se členové souboru rozhodli dát si pauzu a věnovat se svým soukromým projektům: Armstrong hrál s vlastní kapelou Transplants, Freeman se Social Distortion a Frederiksen se streetpunkovou jednotkou Lars Frederiksen And The Bastards. Na koncertní pódia se (u příležitosti akustické série Echo pořádané Hellcats Rec.) jako Rancid vrátili v roce 2006, ovšem brzo poté je opustil Reed, jehož nahradil Branden Steineckert (ex-Used). Dosud poslední album, Let The Dominoes Fall, vydala skupina v roce 2009. Letos koncertovala společně s britskou oi legendou Cock Sparrer a na podzim se má objevit už osmá, dosud bezejmenná, řadová novinka.

Sedm LP zářezů Rancid

Rancid (1993, Epitaph rec.)

Obal desky RancidDebut z jara 1993 obsahuje šestnáct jednoduchých, rychlých, syrových písniček plných hořké městské lyriky. Tvoří, včetně závěrečného coveru Get Out of My Way od Uptones, solidně vyrovnanou, výbušnou směs, která si okamžitě získala spousty čírovatých fanoušků. Skladby Adina a Bottle byly použity ve filmu Senzační únos s Charlie Cheenem a Henry Rollinsem (Black Flag, Rollins Band) v hlavních rolích. Frederiksen se sice stal členem Rancid ještě před vydáním desky, ale na bookletu není mezi autory na vlastní žádost uveden.

Let´s Go (1994, Epitaph rec.)

Obal desky Let´s GoKonečně s kytarou ve Frederiksenových rukou a v produkci Bretta Gurewitze z Bad Religion vznikl disk s „pouhými" 23 písničkami – původně se totiž plánovalo dvojalbum. Nebýt dobového punkového bláznění a turné s Offspring, asi by se nevyšplhal na 97. příčku hitparády Billboard. Takhle se singlový hit Salvation (21. místo v hitparádě) hrál v MTV a také ve videohře Guitar Hero II. Na písni Radio spolupracoval B. J. Armstrong z Green Day.

And Out Come The Wolves (1995, Epitaph rec.)

Obal desky And Out Come The WolvesPrůlomové, úspěšné, hitové. Jen v USA se alba, jehož název je převzat z knihy Jima Carrolla Basketball Diaries a obal uctívá HC legendu Minor Threat, prodalo přes jeden milión kusů, v Billboardu si šáhlo na 45. místo, v Kanadě dokonce na 27. Z čistého punku se kapela přesouvá do skapunku a nabízí koncertní pecky Roots Radical, Time Bomb (osmička hitparády) či Ruby Soho hrané v MTV a na dalších televizních kanálech. Nahrávalo se mj. ve slavném Hendrixově studiu Electric Lady v New Yorku.

Life Won´t Wait (1998, Epitaph rec.)

Obal desky Life Won´t WaitOrtodoxní fanoušky možná zaskočila prudká změna zaběhnutého punkrockového stylu obohacením skladeb o prvky reggae, funku, rockabilly a hip-hopu. Výsledkem byl ovšem nový, překvapivě svěží, pro Rancid atypický zvuk, 35. místo národního žebříčku a rekordní prodeje. Někomu deska mohla připomenout podobně laděného Sandinistu od Clash, v každém případě se jedná o punkově hodně inovativní nahrávku. Na albu nahrávaném ve studiích doslova po celých Spojených státech ale i na Jamajce vypomáhají takoví hosté jako Marky Ramone (Ramones), Neville Staple (Specials) či Dave Hillyard (Slackers).

Rancid, také Rancid 5 či Rancid 2000 (2000, Hellcat rec.)

Obal desky Rancid 5Návrat ke vzorci prvních tří desek lehce posunutému k hardcoru, nářez bez uměleckých ambicí předcházející senzace Life Won´t Wait. Stejného úspěchu však už deska, poprvé vydaná Armstrongovým labelem Hellcat patřícím pod Epitaph, nedosáhla. Obsahuje rychlé skladby většinou se stopáží do dvou minut, s řadou multikulturních odkazů v textech.

Indestructible (2003, Hellcat rec.)

Obal desky IndestructibleTentokráte se zvuk desky, kterou ovlivnily dvě smutné události (rozvod Armstronga a smrt Frederiksenova bratra) přiklání více k popíku a částečně se vrací k jednoduchosti ze začátků fungování Rancid. K nejlepšímu žebříčkovému postavení v historii kapely výrazně pomohla hitovka Fall Back Down (patnáctka v Billboardu) použitá ve videohře Nascar Thunder a distribuce skrze Warner Records.

Let The Dominoes Fall (2009, Hellcat rec.)

Obal desky Let The Dominoes FallAni po šestileté pauze neztrácí Rancid na své přímočarosti a melodičnosti a stále má svým fanouškům co říct. Domino, svého času zdarma stahovatelné online, se líbilo i odborníkům, výsledkem byla jedenáctá příčka v Billboardu a sedmá v Kanadě. Jako singly se realizovaly písně Last One to Die a Up to No Good, Bravest Kids byli použiti ve videohře NHL 2010.

DISKOGRAFIE


ZADEJTE KOMENTÁŘ



HUDEBNÍ ZPRÁVY
Vyšla výroční reedice legendárního art-rockového alba Svět Hledačů
28.11.

Vyšla výroční reedice legendárního art-rockového alba Svět Hledačů

Pro připomenutí alba Svět Hledačů z roku 1979 je letošní rok velmi významný Zásadní jubileum jsou pětasedmdesátiny...


Rock for People buduje festivalový areál evropského významu a zve na vánoční večírek
28.11.

Rock for People buduje festivalový areál evropského významu a zve na vánoční večírek

Společnosti Ameba Production se po letech působení v areálu královéhradeckého festivalparku se podařilo scelit...


Barbora Mochowa nabízí v novém singlu naději a radost
26.11.

Barbora Mochowa nabízí v novém singlu naději a radost

Magický, něžný, uhrančivý. Takový je nový singl zpěvačky a pianistky Barbory Mochowé s názvem Wait for Life....


Rock for People Concerts přivezou The Plot in You
25.11.

Rock for People Concerts přivezou The Plot in You

Svůj koncertní line up rozšířila série Rock for People Concerts o další zajímavé jméno. Pořádnou...


Trojice nových vánočních singlů a klipů
25.11.

Trojice nových vánočních singlů a klipů

Pavel Callta, Radek Banga, Cocotte Minute. Co mají tito značně rozdílní muzikanti společného? Natočili novou vánoční písničku...


» zobrazit více...


RECENZE
PRÁVĚ VYŠLO
Tokyo Jukebox 3
25.11.

Tokyo Jukebox 3

» Friedman Marty

Marty Freidman, bývalý kytarista slavné thrashmetalové formace Megadeth,...

PODPORUJEME NADĚJNÉ KAPELY



Víme, jak je těžké pro mladé ale zatím neznámé kapely prorazit do médií a tím získat nové fanoušky.


» Podporujeme nadějné kapely

» Zadání profilu interpreta

Hudební knihovna - NEWSLETTER

Chcete dostávat do vaší emailové schránky aktuální informace ze světa hudby? Přihlašte se k odběru newsletteru. Odběr můžete kdykoliv zrušit.

Přihlásit k odběru newsletteru