Vzpomínka na hudbu a život Lou Reeda
Letos 27. října to byly dva roky od smrti zpěváka, multiinstrumentalisty, hudebního skladatele, příležitostného herce či producenta. Prostě člověka s velkým talentem, Lou Reeda. Tvorba tohoto rockového zpěváka a jeho kapely Velvet Underground dodnes ovlivňuje hudební průmysl. Jeho život byl velmi pestrý, až přímo filmový. Najdeme v něm epizody z psychiatrické kliniky, kde se elektrošoky léčil z homosexuality, drogové zkušenosti, hledání poetiky ve studiu literatury, ale třeba i vazby na Českou republiku. Poprvé do Československa totiž přijel v dubnu 1990, aby zde mohl udělat rozhovor s Václavem Havlem pro časopis Rolling Stone.
V českém překladu poprvé vychází biografie Lou Reeda
Autor biografie Jeremy Reed je básník, jeho
plastický jazyk a hlavně velká dávka empatie vůči jednomu z nejvlivnějších
hudebníků 20. století umožňuje lepší pochopení tvorby Lou Reeda. („Nejlepší Reedovy písně, podobně jako ty Dylanovy,
obstojí jako básně. Po textové stránce sice neustupují formální poetice, ovšem
díky své úspornosti a imaginaci jsou kompaktní a nezávislé na hudbě, kvůli
které vlastně vznikly. Ztotožnění díla s místem je pak u Reeda natolik
naléhavé, že byl už během svého života všeobecně považován za neoficiálního
dvorního básníka New Yorku, který ve svých písních dokázal proměnit městskou
špínu ve zlato.")
I přes zjevné zaujetí jedním z nejvlivnějších umělců 20. století se Jeremy Reed v biografii nevyhýbá ani nelichotivým stránkám povahy legendárního hudebníka:
„Na turné postupem času parodoval sám sebe čím dál skřehotavějším hlasem. 21. září hrál s nadšenou a loajální kapelou za zády pro Columbia University, kde znovu nešetřil slovem ”fucking" (zkurvený, podělaný, zasraný), jako by ho snad vymyslel. V polovině apatického provedení skladby ”Waiting For The Man" se rozhodl pro první ze svých nepřiměřených aforistických odboček: ”Jako škvrně jsem chtěl chodit na žurnalistiku, protože jsem chtěl být spisovatelem, takže vězte, že existuje naděje." Pak předčasně ukončil další předělávku Velvetů, ”I’ll Be Your Mirror", jejíž křehkou krásu rozmělnil osekaným textem a neustálým vykřikováním slova ”fucking". Monotónní pecku ”Leave Me Alone" zase přerušoval uštěpačnými poznámkami o sexualitě: ”Existuje rozdíl mezi tím, jak člověk mluví s mužem, a jak se ženskou." V reakci na jednoho výtržníka pak prohlásil: ”Protože jsem ti ojel mámu, ty kreténe." Nato však poukázal na svou nevyhraněnou sexualitu: ”Moment, jsem přece Lou Reed. Počkat, trochu jsi mě zmátl, měl jsem říct, že jsem ti ojel tátu. Co kdybych ojel i tebe?"
Lou Reeda sledujeme nejen jako nadaného hudebníka, vypjatou osobnost, ale také jako aktéra mimořádně zajímavé éry. Sám autor jeho životopisu lituje, že Lou Reed nenapsal autobiografii a snaží se zaznamenat alespoň nějaké historky:
”To byla Nico ještě s Velvety a pozvali nás na nějakej happening. Tehdy tu byly samý velký prostory. Byl jsem zfetovanej snad ze všeho, co jsem měl v bytě. Zbytek drog jsem nesl pro lidi, který potkáme na tom večírku. Nico byla sjetá jak puk. Šli jsme po ulici, jako je tahle, s velkýma dlažebníma kostkama. Nico měla sukni a štrádovala si to k Jill. A najednou povídá: ’Lou, potřebuju se vyčůrat.‘ Řekl jsem jí, že jsme jen pár bloků od toho místa, ať to ještě vydrží, jenže byla tak sjetá, že to nešlo. Neměla spodní prádlo, takže povytáhla sukni a přidřepla si na chodníku. Byl jsem ohromenej i sjetej, tak jsem se zastavil a koukl se přes ulici k řadě zaparkovaných aut. Přímo před očima jsem uviděl poldu, jak zastavil hlídkovej vůz. Napadlo mě, že to je konec. Měl jsem u sebe tolik drog, že mě mohli zavřít na desítky let. Polda na mě chvilku civěl, pak se podíval vedle, všiml si Nico a povídá: ’Naučte ji na nočník, jo?‘ Pak zabzučel sirénou a jel zase dál."
Recenzent Charles Pitter biografii charakterizoval
jako krásné čtení, které připomíná dlouhý rozhovor s přítelem
v oblíbené kavárně. Kniha skutečně není psaná jako lineární životopis a
přestože zachovává přehlednost, umožňuje různé odbočky, vsuvky a vysvětlení. Ať
už se jedná o vhledy do Reedova života nebo naopak odkazy na literaturu,
historii, pop kulturu. Právě díky tomu je kniha více kulturní sondou a literárním textem než pouhým popisem.
Z anglického originálu „Lou Reed: Waiting
for the Man" knihu přeložila Sylva Ficová a v roce 2015 ji vydalo Nakladatelství 65. pole,1. vydání, vázaná kniha, 304 stran, 398 Kč
Související obsah:
» Je zpěvák Lou Reed mrtvý? (David Malý, 27. 10. 2013)» Patti Smith připomene slavné album Horses i v Čechách (Karel Souček, 15. 03. 2015)
» Nekonečný aplaus pro Patti Smith (Jana Kleinbauerová, 05. 08. 2015)
HUDEBNÍ ZPRÁVY
Deset let Bert & Friends: koncert v Archa+ jako vrchol letošního roku
Po největším koncertě v zaplněném pražském Foru Karlín a několika vystoupeních v Asii vyrážejí Bert...
V legendárním pražském klubu Modrá Vopice představil Vilda Čok nové tváře kapely ByPass
Parádní koncert ve znamení třináctky! V klubu Modrá Vopice se odehrála parádní koncertní show rockera, který...
Sourozenecké orgie na Krymské
Ve středu 20. listopadu v pražském klubu Café V Lese vystoupily dvě sourozenecké kapely, Bratři...
Pánové z The Hara zatopili i v Praze
V rámci své podzimní tour poctili The Hara Českou republiku rovnou dvěma koncerty. Po vyprodané brněnské show...
Elektrïck Mann přicházejí s videoklipem o vnitřním boji a závislostech
„Všichni jsme tady blázni a já jsem bláznů král," zpívá v nezvykle vážném singlu Král bláznů kapela...
» zobrazit více...
RECENZE
» Kapela Mňága a Žďorp hořela vždycky...
» Atmosférické Nanebevstoupení umí Paradise...
» Poslední rozkaz od W.A.S.P. slaví bezbožných...
» Výmluvy došly, Vasilův Rubáš natočil...
» Dýňoví power metaloví bozi Helloween...
» Sains et Saufs: silně vyzrálá ZAZ na novince...
» zobrazit více...
V legendárním pražském klubu Modrá Vopice představil Vilda Čok nové tváře kapely ByPass
Parádní koncert ve znamení třináctky! V klubu Modrá Vopice se odehrála...
Deset let Bert & Friends: koncert v Archa+ jako vrchol letošního roku
Po největším koncertě v zaplněném pražském Foru Karlín a několika...
Sourozenecké orgie na Krymské
Ve středu 20. listopadu v pražském klubu Café V Lese vystoupily...
Festival BESEDA zveřejnil první jména, americké Liturgy a Horse Lords i Makeshift Art Bar z Belfastu
Třiatřicátý ročník Festivalu BESEDA se uskuteční 31. 7. a 1. 8. 2026 v Tasově u Veselí...
Textures: Nemyslím si, že ještě někdy pojedeme hrát do Spojených států
Před koncertem holandských Textures na festivalu Brutal Assault jsem si popovídal...
Podzimní melancholie? Pojďme si připomenout největší letní elektro pecky
Polovina října je za námi, léto a dny plné slunečních paprsků...
Elektrïck Mann přicházejí s videoklipem o vnitřním boji a závislostech
„Všichni jsme tady blázni a já jsem bláznů král," zpívá v nezvykle...
Na Veveří se mohou těšit Nela a Pavla
Putovní festival Hrady CZ pokračuje o víkendu na Veveří. V naší soutěži jste...
Nové album Island Mint s názvem Slun je venku
Nové album kapely Island Mint s názvem Slun je venku a kapela ho pokřtí...
Víme, jak je těžké pro mladé ale zatím neznámé kapely prorazit do médií a tím získat nové fanoušky.
» Podporujeme nadějné kapely
» Zadání profilu interpreta
Chcete dostávat do vaší emailové schránky aktuální informace ze světa hudby? Přihlašte se k odběru newsletteru. Odběr můžete kdykoliv zrušit.
Hudební knihovna
REPORTÁŽ: Předčasný Halloween v MeetFactory
KLIP: Elán přichází s novým singlem a míří do Edenu
NAŽIVO: Machine Gun Kelly míří s novým albem do Prahy














