Co pro mne znamená hudba? Jakési vibrace s troškou vyšších sfér.
Hudební knihovna byla pozvána na koncert vážné hudby, který se uskutečnil na netradičním místě, tedy pod širým nebem v Riegrových sadech v Praze. Ještě před tímto kulturním zážitkem jsme vyzpovídali významného českého skladatele pana Jana Klusáka.
Hudební knihovna: Dobrý den pane Klusáku, dali jsme si dnes schůzku v Riegrových sadech před koncertem, kde zazní i jedna z Vašich skladeb. Než si začneme povídat o Vašem tvůrčím životě, začala bych nejaktuálnější událostí, a to Vaší premiérou opery Filoktétés, která byla uvedena letos na jaře. Jak jste se cítil, když právě rok po Vašich kulatinách vyšla nová opera na světlo světa.
Jan Klusák: To víte, že jsem měl radost, že se to konečně hrálo. Všichni byli dobří, všichni na tom strašně poctivě a pilně pracovali. Výsledek byl krásný.
HK: David Radok jednou prohlásil, že operu dělá právě proto, že prý nic jiného neumí? Velmi mě to pobavilo. Jak je to s Vámi, jaký máte Vy postoj k opeře?
JK: Pan Radok je velmi skromný, samozřejmě, že umí mnoho a i v té opeře umí hodně. Poněvadž skladatel chce obsáhnout všechny žánry, pustil jsem se i do opery. Zkusil jsem symfonie, smyčcové kvartety, písně, sbory, balety a tak jsem si řekl, že taky bych napsal nějakou tu operu. Mám několik oper. Filoktétés je takový závěrečný souhrn všeho, co umím a co jsem se vživotě naučil.
HK: Co Vás z těch všech žánrů, kterých pracujete, nejvíce oslovuje a co z toho se Vám nejlépe dělá?
JK: Právě je to ta opera. Já si myslím, že je to nejlepší úkol pro skladatele i pro Ty, kdo jí dělají. Že to je taková forma ohromně syntetická, kde je všechno. Kde je hudba i text i myšlenka a to si myslím že je vlastně to nejlepší, co člověk mého druhu může v životě dělat.
HK: Tak to je úžasné. Odbočím nyní od hudby kherectví. Do jaké míry ovlivnily Vaši tvorbu v opeře Vaše herecké zkušenosti z Divadla Járy Cimrmana, spolupráce spaní Chytilovou a panem Němcem?
JK: Ne, neovlivnily, nemohu to říci. Opera je svět sám pro sebe.
HK: Takže tyto zkušenosti neměly žádný vliv na Vaši operu?
JK: Vliv na operu měly především moje znalosti a záliby voperách a vzory, které mám. Ztoho se člověk naučí nejvíce. Ve Filoktétovi to byly Bachovy kantáty, Rameauovy a Händlovy opery a Wágnerův Prsten Nibelungů, ale jinak i Smetana, Verdi, Rossini, to všechno jsou moje lásky. Řekl jsem Mozarta? Neřekl? Tak Mozart je na prvním místě.
HK: Ano, a Mozart zazní dnes i na tomto koncertě. Jak vůbec vznikla spolupráce se souborem Harmonia Mozartiana Pragensis a spanem Lubošem Faitem?
JK: Myslím, že to začalo tak, že jsem hledal soubor, který by znovu natočil moje takové melodrámky. Vychází to zrecitací - jmenují se Čtyři hlasová cvičení. Chtěli jsme udělat nový snímek. A tak jsem hledal, který soubor je nejblíž tomu obsazení a zároveň je kvalitní. Našel jsem pana Faita a skutečně jsme to natočili. Ale ještě to není vydané, neboť je zatím natočená jen hudba a ještě se musí dotočit recitace. Chtěli bychom to vydat tentokrát německy. Pan Fait se zase naopak zaujal pro mou skladbu s houslemi, pro její obsazení, a začal tuto skladbu uvádět. Zazní právě i dnes a je to její již několikáté provedení.
HK: Na čem momentálně pracujete?
JK: Nyní pracuji na děkovných dopisech všem účinkujícím ve Filoktétovi. Pak napíšu další smyčcový kvartet. Mám jich už šest, takže ještě jeden.
HK: Dovolte mi poslední otázku pane Klusáku. Co pro Vás hudba znamená? A co si myslíte o tom, co vůbec hudba znamená pro jakéhokoliv člověka. Zda je důležitá? Protože jsou mezi námi i ti, kteří nemohou hudbu úplně slyšet.
JK: Co pro mne znamená hudba? Jakési vibrace stroškou vyšších sfér. Je to něco duchovního, to co člověka harmonizuje. Co zřizuje řád mezi člověkem a časem. Toto je pro mne hudba.
A k tomu, kdo špatně slyší. Zažil jsem takovou zajímavou příhodu. V Praze koncertovala dívka, která hrála myslím na marimbu s orchestrem. Překvapilo mne, že přišla na pódium v Rudolfinu bosá. Poté jsem se dozvěděl, že ta dívka neslyší a že vnímá hudbu vibracemi, nohama chvěním podlahy. To mě úplně ohromilo.
Ano i tak je možné hudbu vnímat. A i těm, co ji zcela nemohou slyšet, přináší krásné prožitky. V září zazní opět jedna z Vašich skladeb právě v podání souboru Harmonia Mozartiana Pragensis právě na benefičním koncertě na podporu projektu Muzikoterapie pro sluchově postižené. Doufám, že se na tomto koncertě setkáme, a to v kostele Nejsvětější Srdce Páně 24.9. 2015. Děkujeme za rozhovor.
Koncert probíhal pro vážnou hudbu na netradičním místě, tedy v areálu zahradní restaurace v Riegrových sadech v Praze. Ve fotogalerii vedle pana Klusáka můžete vidět i soubor Harmonia Mozartiana Pragensis.
HUDEBNÍ ZPRÁVY
Deset let Bert & Friends: koncert v Archa+ jako vrchol letošního roku
Po největším koncertě v zaplněném pražském Foru Karlín a několika vystoupeních v Asii vyrážejí Bert...
V legendárním pražském klubu Modrá Vopice představil Vilda Čok nové tváře kapely ByPass
Parádní koncert ve znamení třináctky! V klubu Modrá Vopice se odehrála parádní koncertní show rockera, který...
Sourozenecké orgie na Krymské
Ve středu 20. listopadu v pražském klubu Café V Lese vystoupily dvě sourozenecké kapely, Bratři...
Pánové z The Hara zatopili i v Praze
V rámci své podzimní tour poctili The Hara Českou republiku rovnou dvěma koncerty. Po vyprodané brněnské show...
Elektrïck Mann přicházejí s videoklipem o vnitřním boji a závislostech
„Všichni jsme tady blázni a já jsem bláznů král," zpívá v nezvykle vážném singlu Král bláznů kapela...
» zobrazit více...
RECENZE
» Bretaň v hudbě kapely Bran zůstává,...
» Kapela Mňága a Žďorp hořela vždycky...
» Atmosférické Nanebevstoupení umí Paradise...
» Poslední rozkaz od W.A.S.P. slaví bezbožných...
» Výmluvy došly, Vasilův Rubáš natočil...
» Dýňoví power metaloví bozi Helloween...
» zobrazit více...
V legendárním pražském klubu Modrá Vopice představil Vilda Čok nové tváře kapely ByPass
Parádní koncert ve znamení třináctky! V klubu Modrá Vopice se odehrála...
Deset let Bert & Friends: koncert v Archa+ jako vrchol letošního roku
Po největším koncertě v zaplněném pražském Foru Karlín a několika...
Sourozenecké orgie na Krymské
Ve středu 20. listopadu v pražském klubu Café V Lese vystoupily...
Festival BESEDA zveřejnil první jména, americké Liturgy a Horse Lords i Makeshift Art Bar z Belfastu
Třiatřicátý ročník Festivalu BESEDA se uskuteční 31. 7. a 1. 8. 2026 v Tasově u Veselí...
Textures: Nemyslím si, že ještě někdy pojedeme hrát do Spojených států
Před koncertem holandských Textures na festivalu Brutal Assault jsem si popovídal...
Podzimní melancholie? Pojďme si připomenout největší letní elektro pecky
Polovina října je za námi, léto a dny plné slunečních paprsků...
Elektrïck Mann přicházejí s videoklipem o vnitřním boji a závislostech
„Všichni jsme tady blázni a já jsem bláznů král," zpívá v nezvykle...
Na Veveří se mohou těšit Nela a Pavla
Putovní festival Hrady CZ pokračuje o víkendu na Veveří. V naší soutěži jste...
Nové album Island Mint s názvem Slun je venku
Nové album kapely Island Mint s názvem Slun je venku a kapela ho pokřtí...
Víme, jak je těžké pro mladé ale zatím neznámé kapely prorazit do médií a tím získat nové fanoušky.
» Podporujeme nadějné kapely
» Zadání profilu interpreta
Chcete dostávat do vaší emailové schránky aktuální informace ze světa hudby? Přihlašte se k odběru newsletteru. Odběr můžete kdykoliv zrušit.
Hudební knihovna
REPORTÁŽ: Předčasný Halloween v MeetFactory
KLIP: Elán přichází s novým singlem a míří do Edenu
NAŽIVO: Machine Gun Kelly míří s novým albem do Prahy





























