Tata Bojs mohou 21. února zavítat i do vašeho obýváku
Karel Souček, 23. 01. 2021
Kapela Tata Bojs
musela z pochopitelných důvodů odložit plánované turné k albové novince Jedna nula na podzim letošního roku.
Přesto se se svými fanoušky spojí, alespoň virtuálně či lépe řečeno křtem JEDNA NULA OnLive. Právě tak zní totiž podtitul právě
oznámeného speciálního online koncertu, který proběhne 21. února v Airship Online Studiu DOX+ a bude
v lecčems výjimečný...
„Reakce fanoušků na desku
Jedna nula nás mile překvapily a v podstatě to byli oni, kdo nás přiměl k
rozhodnutí udělat druhý živý stream v téhle divné pandemické době, když se
dožadovali živého provedení písniček. První ‚OnLive‘ koncert proběhl v květnu z
Divadla v Celetné, byl to akustický koncert a byl specifický tím, že jsme
diváky obrazně řečeno posadili do sedadel v divadle a mohli jsme s nimi živě
komunikovat. Tentokrát ale chystáme náš klasický ‚velký rokenrol‘ s hosty a
speciálně upravenou scénou v sále DOX+ a tento koncert nebude mít na rozdíl od
Celetné benefiční přesah. I když vlastně, jak se to vezme… Mohla by to být
benefice za záchranu zachování Tata Bojs," směje se frontman Tata Bojs Milan Cais a dále
poodkrývá ideu plánovaného OnLive koncertu: „Koncert vnímáme jako malou
náplast za přesunutý březnový koncert v O2 Universum, který měl zakončit celé
turné a měl být pražským křtem alba Jedna nula. Tak to pokřtíme aspoň takhle."
Jak je u Tatáčů
zvykem (i jak naznačuje výše řečené), bude se koncert a křest novinky Jedna
nula v mnohém lišit od livestreamů tak, jak je převážně známe. Fakt, že se celá
akce odehraje v režii renomovaného režiséra Ondřeje Urbance, který s Tata Bojs
v minulosti již několikrát na záznamech živých koncertů spolupracoval, slibuje
takřka filmový zážitek v přímém přenosu, kterému přidá na síle i perfektní
zvuk pod taktovkou Dušana Neuwertha, světelný design dvorního osvětlovače
Filipa Bruthanse nebo originální projekce k novým písním VJe Clada.
Fanoušci navíc dostanou
během přenosu unikátní možnost sledovat veškeré dění včetně toho, které obvykle
probíhá „za oponou". „Scéna bude situovaná do kruhu pomocí takových věží –
‚menhirů‘ z prázdných kejsů od techniky. Do takto vymezeného prostoru
soustředíme veškerou pozornost a zároveň přiznáváme přítomnost a ukazujeme
práci všech našich spolupracovníků. Koncerty i kultura obecně nejsou jen lidi
na pódiu, ale je to celý tým, bez něhož by žádná akce nemohla proběhnout a my
je všechny chceme tentokrát vtáhnout pěkně do dění na scéně. Stanou se společně
s námi aktéry i diváky zároveň. Pomyslným středobodem scény je obří diskokoule
symbolizující pro všechny účinkující v kruhu diváka a posluchače. K ní se upírá
veškerá pozornost," vysvětluje Cais.
„Když jsme naši desku
pojmenovali Jedna nula, netušili jsme, že ji budeme moci živě představit pouze
pomocí jedniček a nul. Příště si budeme muset dávat na názvy více bacha! I když
se na tento netradiční křest velice těšíme, stejně se už nemůžeme dočkat, až se
budeme moci na koncertech potkávat analogově," dodává Mardoša.
Vstupenky na TATA BOJS V ZAJETÍ HUDBY /křest
JEDNA NULA OnLive/ jsou v prodeji v několika kategoriích prostřednictvím
portálu GoOut.
Po pěti
letech přišli Tata Bojs s novým albem. Řadovka s pořadovým číslem
10 dostala název Jedna nula, čítá deset písní (z toho
jedna má part I a part II) a – jak se dá ze zatím zmíněného odtušit – Tatáči
na ní pracují s konceptem jedniček a nul v různých významech i
souvislostech. Zatím z ní představili singly Zvony a Kraftwerk in
Saint Tropez.
„Na názvu jsme se shodli až v samotném závěru dokončování desky.
Měli jsme hodně variant, ale nakonec nám ‚Jedna nula‘ připadala nejpříznačnější,
a to hned z několika důvodů. Propojuje se tam více rovin výkladu.
Samozřejmě to reflektuje fakt, že se jedná o naše desáté řadové album, ale jako
ještě důležitější se nám jeví symbolika kontrastu, která je na albu latentně
přítomná v textech i hudbě. Číslice nula a jedna jdou sice v číselné
řadě hned po sobě, ale v podstatě nula tu představuje ‚nic‘ a jedna ‚něco‘,
což je skrytý odkaz na některé úryvky textů, například v písních Velký
třesk, Vlasní brácha nebo Minoritní. Navíc je v názvu samotném obsažena i
symbolika principu binární soustavy a digitalizace obecně, která je
v našich životech stále více přítomná. No a v neposlední řadě je
z vyslovení názvu cítit i pocit vítězství, kterým vždycky dokončení alba
pro jakoukoliv kapelu bezesporu je," vysvětluje
Milan Cais tradičně do detailu promyšlený koncept.
"Můj nejoblíbenější nepoužitý název byl ‚Brnky brnky prasata',
zvláštní pozdrav, kterým nějaký – bohužel nepodepsaný – fanoušek zakončil svůj hatemail,
který nám laskavě zaslal. Mělo to v sobě více poezie, než si myslel! Ale
netuším, jaký bychom k takovému názvu dělali obal," přemítá Mardoša. Naopak název Jedna nula se promítl do obalu
krásně, když pro něj Milan Cais za použití moderních digitálních technologií a
pomocí scanneru převedl členy skupiny na "jedničky a nuly".
„Když jsem přemýšlel o
vizuálním ztvárnění desky, jako nejpříhodnější a nejfotogeničtější mi přišlo
téma písničky Vlasní brácha. Je o genetickém inženýrství a snad i trochu o
samotě. Můžeme si nechat vyrobit z vlasu (proto Vlasní brácha nikoliv vlastní)
dvojníka, svůj klon, prostě bráchu nebo ségru a samota je pryč. Shodou náhod
jsem se před časem seznámil s lidmi z ČVUT z oboru kybernetiky a
konkrétně bratry Michalem a Martinem Kotkovými jsme se nechali nascanovat
3D scanerem a na 3D tiskárně vytiskli své malé dvojníky. Trochu jako měl pan
Tau, jestli si ten seriál ještě někdo pamatuje. Ten proces byl tak zajímavý, že
jsem některé přípravné fáze použil jako hlavní vizuální záměr celého bookletu.
Je to skutečné formální převedení členů Tata Bojs na jedničky a nuly. Jak
symbolické...," vysvětluje
Cais a Mardoša dodává: „Na ČVUT mě to fascinovalo – jak technologie
dokázala pomocí jedniček a nul, převést nás pět do 3D v nějaké třídě."
Spoustu
prostoru má na Jedna nula krom témat naznačených výše i typická tatáčovská
lehkost, vtip, ironie a zvuková barevnost s jejich charakteristickým rukopisem.
Jedním z takových kousků je třeba hitová, z dřívějších koncertů již
fanouškům známá Minoritní,
náladou velmi veselá píseň s mrazivě ironickým textem, který skladbě dodává
určité napětí, jež má kapela dlouhodobě ráda. „Gró
textu není v tomto případě refrén, ale slogan, který uzavírá každou sloku: ,většina
z nás se někdy ocitne v menšině'. Je to celkem lapidární, skoro až banální
sdělení, ale na druhou stranu naprosto pravdivé. Až matematicky. Někdy si
říkám, že čím více nezpochybnitelných pravdivých výroků, tím méně hatemailů," komentuje to Mardoša.
Do
podobné kategorie jako Minoritní lze zařadit i v úvodu zmíněnou
singlovku Kraftwerk in Saint Tropez,
taneční pecku 220 Travoltů či
"mardošovskou" textovou slovní hříčku Spolek holek. Na
desce nechybí ani pilotní singl Zvony, jenž v
létě zněl velmi často i z rozhlasového éteru. Samostatnou kapitolou je pak
skladba Tajemství, ve
které se jako velmi speciální host objevuje Emma Smetana.