I tak by se dal nazvat květnový koncert v Tipsport
Aréně na pražském Výstavišti, kam se po více než dvou letech vrátili američtí titáni
Dream Theater. a to v doprovodu neméně populárního kanadského
umělce Devina Townsenda. Ten na minutu přesně začal v půl osmé „hoblovat
svou riffovou mašinu", a i když se zpočátku zdálo, že se metalický zvuk stáčí kamsi
do masy hluku, bylo opravdu co poslouchat. Když přidal svůj vytažený vokál
a nekompromisně zařval do mikrofonu, všichni zpozorněli. Od 90. let minulého
století, kdy Devin zaburácel v projektu Strapping Young Lad, vydal
jen pod svou hlavičkou více než tucet alb, které se především opírají o masivní
kytarové riffy, nad kterými se klene, ale i nepředvídatelně dovádí svérázný
vokál.
Šlapavé riffy převážně ve středním tempu Devin
prohnal tři čtvrtě hodinovou akcí, aniž se stačil nadechnout. Nezařadil do
setlistu jen aktuální ukázky z alba The Puzzle, kde brutálně křičí,
ale na chvíli i zpomalil do atmosférických pasáží, které se mocně klenou na
legendárním albu Ocean Machine Biomech. Vrcholem rozhodně
byla čistě ekologická balada Deep Peace z 20let starého alba Terria,
kde mistrně ukázal i své dovednosti v zákoutí atmosférického rocku – jeho
osobité sólo se protáhlo na několik minut a dokázalo posunout vědomí všem vzhůru
kamsi za horizont. Sólové kudrlinky jako by zastavily čas a donutily všechny
sledovat jeho ekvilibristiku. Nečekaný zážitek na úvod!
Dream Theater podle očekávání začali svým Grammy
songem The Alien, který při sólech Johna Petrucciho rozproudil
neskrývané nadšení. Kdyby se na ploše nemuselo sedět, tak by všichni přítomni
rozhodně zařádili v kotli. Jenže tyto staré časy jsou zřejmě pryč. Anebo
ne? V Budapešti se prý stálo. V Praze ne, ale šlo opravdu o
bezpečnost u této legendární kapely anebo už začíná nová panika z možné
epidemie opičích neštovic? Rockový fanoušek má právo si u své kapely dopřát
tělesného pohybu, protože tahle hudba k tomu přímo vybízí.
Už u Devina byl alespoň třepot rukou
v popředí znamením, že fandové chtějí dovádět a užít si emoce po svém;
samotný Devin se několikrát vyjádřil, že je mu líto, že se vlastně sedí. Jeho
progmuzikálová show, kam zařadil i nasamplované sbory, se totiž po rozjezdu
těžko zastavuje. Musím říct, že se v jeho tvorbě za poslední roky
přestávám orientovat, neboť kvantita nahrávek začala dávno převažovat nad
kvalitou. Není to však tím, že se opakuje, ale tento skladatel vytváří toliko
různorodé hudby, kterou jednoduše nelze v rozumném čase proposlouchat a
pochopit. Nezbývá než tedy přijmout živý spektákl, který Devin dokáže
zprostředkovat v plné míře, což se při jeho pražském vystoupení nyní
rozhodně událo.
Ale zpět k hlavní hvězdě večera.
Progmetaloví velikáni dokážou překvapit při každém koncertě, a i když to bylo
již páté vystoupení za dobu, co tuto jedinečnou kapelou sleduji, nedokázal jsem
ani na chvíli odtrhnout oči od pódia. Pouhých 10 písní totiž Dream Theater
vystačilo na to, aby si získali plnou pozornost publika. Zdá se to málo? Na
letošní tour na podporu alba A View from the Top of the World zařadili
totiž také ikonické skladby z dřívější tvorby, které nehráli vůbec nebo i více
než 10 let.
Hned druhá věc 6:00, o které jsem si
myslel, že je vyhrazena bývalému bicmanovi Mikovi Portnoyovi, protože se datuje
až v roce 1994, rozhýbala neskrývané nadšení pamětníků! Vsadím se, že by kapela
mohla za dva roky zorganizovat (a neváhám říci „vyprodat") výroční turné celého
alba Awake, které patřilo ke zlomovým v jejich počáteční kariéře. Současný
bubeník Mike Mangini se letos v Praze neskutečně činil, zvukově byl možná
slyšet i krapet více než ostatní, ale to nevadilo. Právě jeho bubenický vklad
je totiž největší devizou aktuálního alba. Ať laskavě prominou konzervativci,
kteří ještě donedávna brojili za návrat Portnoye do skupiny. Tahle diskuse je
dávno mimo mísu!
Dlouho jsem nemohl osobně přijít novému albu na
chuť, ale právě tento pražský koncert mi rozetnul vědomí. Možná je to právě tahle
živá prezentace, s intenzivním zvukem, kde vyniknou všechny důkladné
vyhrávky včetně precizního výkonu, co může přesvědčit vnímavého diváka o tom,
kdo je pánem na trůnu progresivního rockmetalového žánru. Z nového alba
zazněly ještě řádně nabroušená Awaken the Master, chytlavá Invisible
Monster a rozmáchlá titulní píseň, u které se prostě nedalo ani odejít na
WC.
Hrát v kuse skoro půl hodiny a nepřehmátnout
se? Ano, tak tohoto jsou pánové John Petrucci, Mike Mangini, Jordan Rudess a
John Myung plně schopni. Zpěvák James si vždy může na chvíli odskočit a orazit,
ale instrumentální kvartet musí jet při dlouhých sonzích dále. Jestli Johnové a
spol. pilovali staré skladby na tuhle tour anebo je speciálně vybírali, to
obyčejnému smrtelníkovi zůstane navždy utajeno, konečný setlist, který zazněl
v Praze, však v celkovém vyznění vyrazil bez váhání dech.
Prvním překvapivým trackem byla 11minutová Endless
Sacrifice z dávno podceňovaného alba Train of Thought
z roku 2003. Klidná lyrická pasáž
se postupně přelila do hlomozných, ale čitelných kytarových vibrací. Jamesův
zpěv nejdříve tišivě konejšil, ale pak se rozprostřel do ostrých poloh, za
kterými vyskakoval Johnovy skřípavé kytarové obraty. V druhé třetině písně
přišly tradiční eskapády, které fandové tolik milují: „souboje" Jordanových
keyboardů a Johnovy kytary. Někde se střídají, jindy doplňují a třeba v této
zmíněné písni se vyloženě v jedné pasáži snoubí v jeden celek. Pánové
se dokonce předvedli osobně akčně vedle sebe! Intenzitu dávného hitu pak ještě podtrhl
výrazně barevný vizuál.
Zatímco minulé vystoupení před Co-videm bylo
výročně věnováno celému albu Metropolis pt. 2: Scenes from a Memory, při
letošní evropské šňůře se dostalo na předlouhé epické skladby, které Dream
Theater prostě umí. Jamesův vokál zněl o 100 procent lépe než při posledním
koncertě před pandemickým obdobím. Kdo si pořídil poslední živé DVD Distant
Memories, musí dát zapravdu, že se tehdy jeho výkon dostal na hranici
poslouchatelnosti. Nyní však všem dokázal, že je to pan zpěvák opět se všemi
polohami. Možná, že k tomu dopomohlo i jeho čerstvě vydané sólové album A
Beautiful Shade of Grey!
I když se v Praze v již zmíněné 6:00
ještě rozezpívával, v dalších skladbách své hlasivky vyloženě nešetřil, a
to především v Bridges in the Sky, kterou snad kapela nehrála
naživo od roku 2012. K ní patřilo líbivé mystické intro a žlutočervený
vizuál, který zvedl zážitek pro oči o 100 procent! James exceloval i
v sedmnáctiminutové The Ministry of Lost Souls, kde doslova hledal
nové výškové rejstříky. Na youtube je možné slyšet třeba detroitskou verzi, kde
mu hlasivky přestávaly sloužit, ale u nás byl vskutku nedostižně zpívatelný.
Krásnou vzpomínkou na album Six Degrees of
Inner Turbulence byla About to Crash, která končí famózním Johnovým
sólem. Přál jsem si, aby šli ještě dále a zahráli třeba Lines in the Sand z alba
Falling Into Infinity, ale to se nestalo. Chyběla jakákoliv ukázka z
dvojalba The Astonishing, či eponymního alba Dream Theater a
i překvapivě něco z předposledního alba Distance Over Time, ale člověk
prostě nemůže mít všechno. Nemůžu se ale nezmínit o komunikaci s publikem
– i když jí nebylo moc, stála rozhodně za to. Jamesovo nadšení z toho, že
Dream Theater mohou opět hrát po dvou letech v Praze, sdílela samozřejmě
celá hala, a když po dalším bloku přidal suverénní prohlášení, že „hudba je
univerzální prostředek, který nás spojuje", zvedl se ohromný aplaus.
Vrcholem koncertu pak byly dva „divadelní sny",
které patří mezi velmi dlouhá díla skupiny: přídavková téměř 20minutová The
Count of Tuscany, do které štamgasti Jordan a John ještě lišácky vpravili
pasáž songu Rhapsody in Blue z posledního alba jejich společného
instrumentálního projektu Liquid Tension Experiment, a opus A View from the
Top of the World, který ukončoval hlavní setlist.
O této další 20minutové skladbě by se dal napsat
román! Když ji posloucháte doma, můžete lehce ztratit pozornost, ale naživo,
s vizuálním plátnem za skupinou, kde se střídají přírodní obrazy, a to
podle tempa písně, je to přesně naopak. Při pomalých pasážích se za Mikem
objevovaly nádherné scenérie hor, zasněžených vrcholů, ke kterým stoupají
horolezci. Uvědomil jsem si, jak sleduji hranici lidských možností, kam se
chceme jako lidstvo dostávat. Zkoumáme naše limity v přírodě. Tohle téma
se výstižně prolíná celou poslední nahrávkou Dream Theater a tady dostaly
jejich vize nádherné vyjádření. Při Johnových riffech se tam objevili
provazochodci, najednou zazněly jazzovité klávesy, melodická souhra Jordana i
Johna se překrásně spojila s podvodním světem, se zvídavými potápěči,
kteří prozkoumávají podmořské dno. Člověk najednou přepnul na obrazy za kapelou
a putoval po naší překrásné planetě, ke které se chováme všelijak. Fantastický
závěr.
Ze všech živých koncertů v Česku to bylo
pro mne snad doposud nejsilněji představené „divadlo snů", a i když možná
v přidaném závěru, té předlouhé The Count…James malinko nestíhal
všechny výšky, dojem z celého vystoupení byl mimořádný. Tipsport Aréna by
mohla být i více naplněná, ale to by ve stejný den nemuseli v Praze hrát
například legendární hard rockeři Scorpions. Ti, kteří však přišli na Dream
Theater určitě nelitovali. Pro mne absolutní spokojenost!