Když si
poslechnete každé z dosavadních 4 alb italské skupiny Messa, můžete
jen hádat, na jakém základě si v popularitě stoupající formace vlastně svůj
název vybrala. Bylo podle starořeckého města v oblasti Laconie, o které se
zmiňoval Homér ve svém slavném eposu Ilias? Majestátnost i atmosféra oněch
mýtických dob vyvstává na třetím albu Close, které vyšlo před 3
lety. V italštině znamená toto slovo rovněž uvedení nebo začátek. Pravdou
je, že každá deska začíná impozantním úvodem, který vzbuzuje tajemno a
dobrodružství objevování, které po poslechu stojí rozhodně za to. Bublající a
vrzající kytarový virbl spojený s chórem na pozadí uvádí hluboký úvod
debutu Belfry z roku 2016. Nikdo možná netuší, že se pak na
ploše téměř hodiny brunátný doom metal, který se sabaťáckými riffy provází
celkový zvuk, že ho při zvýšené koncentraci nemůžete dostat z hlavy.
Přesto
v něm probleskuje nezaměnitelná a alternativně pojatá sólová kytara. Možná
je ale přece jen významový pojem „mše", duchovní obřad, který svým způsobem doprovází
rituál. Po fanouška samozřejmě hlavně poslechový. Atmosférické hody epických
skladeb Hour of the Wolf nebo Outermost vrcholí čistě akustickým
kouskem Confess. Vpravdě undergroundová deska byla zjevením tehdejší
hudební produkce.
Už někde
na konci roku 2014 se prý čerstvě vzniklý kvartet pocházející z padovské
Cittadelly v Itálii ve složení Sara – zpěv, Marco – baskytara,
Mistyr – bicí a Alberto – kytara, dal na dobrodružnou výpravu doom
metalovou s progresivními a stonerovými prvky, které v následujících
letech doplnily alternativní, jazzové či gotické elementy. Nezařaditelnost
stylová, vysoký (a někdy až majestátní) hlas zpěvačky Sary, který si nezadá ani
s jedinečným vokálem divy Lisy Gerrard z kultovních Dead
Can Dance, a impresivní kytarová sóla Alberta jsou hlavní dominantou této
bezesporu zajímavé formace posledních 10let. Nesmím tu však zapomenout ani „sypačky"
bubeníka, např. na nejnovějším počinu The Spin, které jsou
vlastně výjimkou stvrzující pravidlo, že doom metalová produkce má znít pomalu.
Na druhé desce Feast for Water z roku 2019 přišla Messa
v úvodu opět s ambientním kouzlem, a to energickým zurčením vody,
které hudební „mši", jež poté následuje, opravdu jedinečně uvádí.
Pilně
tvořivá formace neponechala nic náhodě a na druhém albu Feast for Water
slyšíme obrovskou snůšku dalších hudebních vlivů, nemluvě o zvukově impresivním
intru Naunet. Obrovský rachot způsobí hned druhá Snakeskin Drake,
kde bouří punk-dance rytmus a nad ním se klene Sářin táhle vysoký vokál. Albertova
kytara sází jedno skřípající sólíčko za druhým, když tu přijde totální
zpomalení v nejazzovitější lahůdce Leah. Ale pak úprk do bluesového
hájmeství, ze kterého vyčnívají trnité riffy. Totálně kontrastní nálady však
jakýmsi zázrakem drží k sobě. Pak přícházejí exeprimentální doomové
lahůdky The Seer a She Knows, ze kterých je cítit zase jazz a
lynchovské aroma. Osmiskladbový opus vrcholí progresivně kytarovou Tulsi,
kde si strunový virtuoz Marko uzmul prostor pro sebe, ale i jeho eskapády
později přehluší „pravidelné" kanonády bicích i interesantní chrčení Sáry. V závěrečných dvou písních White
Stains a Da Tariki Tariqat bouří jak svérázný doom, ale i etno-ambient a
dark wave; tuhle desku je třeba objevovat a dávkovat opravdu po kouscích. Ne
nadarmo si kapela sama uzmula pro svůj styl pojmenování „scarlet doom" čili
šarlatově pomalá, melancholická (ale uhrančivá) metalová hudba. Možná že
kategorie okultní, o které jsem terminologicky dlouho neslyšel, zní zde
k jejich žánrovému zaměření ještě lépe.
I když by
se mohlo zdát, že Messa bude čerpat z odkazu starých doomových
klasik, jež tak umně zmodernizovala na prvních dvou deskách, na třetím kotouči Close
z roku 2022 zní opět jinak. Úvod jako by čerpal z odkazu Black
Sabbath, holandské legendy Gathering či současných portugalských
doomařů Sinistro, ale nejpozději druhá skladba Dark Horse odkryje
jejich vášeň pro stonerové plochy a rytmus bicích kvapíkově uhání dopředu jako
nastartovaná formule. Už třetí song Orphalese pak odhalí meditativní
rozjímání, je k zaslechnutí saxofon, ale i další domorodé nástroje. Alberto,
Sara a spol. zapojili do alba severoafrického ducha, který se nejvíce projeví v hymnické
(a originálním černobílým klipem podpořené) Pilgrim, kde nejenže sáhne
Sara až na dno svých vokálních možností – a vzdáleně připomene slavnou divu Lisu
Gerrard! - , ale svým extatickým výrazem, vpravdě rozdmýchá oheň
alternativně-doomových pasáží.
Přitom
svou atmosférou lákavě připomene hudbu pouštních beduínů, kterým končila druhá
řadovka. A to jsem trestuhodně vynechal předchozí (až) noiseovou masáž
Rubedo. Ne, posluchač si nemůže být jistý, co na něho Messa
v každém písni uplete. Klipový „Poutník" samozřejmě vyvolal bouřlivé
reakce, ale když album posloucháte celé několikrát, vždy najdete nějakou novou
náladičku, kudrlinku, netradiční nástroj či tón. A kdyby ne, tak uhrančivé
sólování Albertovy kytary (i baskytary!) vystačí jako improvizační cvičení pro
ušní bubínky, od kterého nechcete odejít. To je případ závěrečného opusu Serving
Him. Tři roky stará nahrávka je i dnes stále k objevování! Messa
však mimo precizní studiovou práci nezapomněla ani koncertovat, čehož byly
důkazem účasti na slavném francouzském Hellfestu v roce 2022. A ve stejném
roce se Sara, Alberto, Rocco a Marco zaskvěli i na dalším francouzském
festivalu Tyrant.
V roce
2023 vydávají živé album Live at Roadburn a pomalu začínají
připravovat nové album The Spin. To už vychází v dubnu 2025
u nového vydavatelství Metal Blade Records, ke kterému ambiciózní kvartet
přistoupil v loňském roce. Letošní podzimní turné Evropou pak zastihne
italskou atmosférickou kometu na turné s Paradise Lost, které se
nevyhne ani českému prostředí (29.10. v pražské Akropoli).