Optimik při českolipských slavnostech zanotoval v plné síle

To si takhle vyrazíte na českolipské městské slavnosti a nestačíte se divit, kolik je dneska lidu mezi stánky. Ti, kteří se jdou bavit atrakcemi, kterých je všude přehršel, se brzy nasytí front a pouťových lákadel, protože všemu dá nakonec na frak pořádná hudební jízda. Tedy, když je dobře nazvučeno a kapela sladěna. V České Lípě se v posledních letech rok od roku scházejí větší a větší hvězdy a legendy tuzemské hudební scény. Letos to v rockovém žánru byly dvě superskupiny, Pražský výběr a Motorband, které do severočeské metropole přitáhly opravdu davy. Ale pozor, o nich tento report nebude! 

Dejme dnes prostor lokálním bandům, jmenovitě melodicko-rockové skupině Optimik z Nového Boru, která příští rok oslaví 30let své existence! Oni by si díky své houževnatosti, s jakou se pohybují (nejen) na místní scéně, popravdě zasloužili vystoupit na hlavním pódiu u obchodního domu Andy, a to i před zmíněnými legendami, leč už několik se spokojí i s malou scénou v nedalekém amfiteátru nad kulturním sálem Crystal. A nejinak tomu bylo letos, kdy se parta kolem zpěváka Víti Svobody a kytaristy Andyho Poura představila hrstce věrných fanoušků krátce po desáté hodině večerní. 



Začali zostra relativně novým songem Vězeň reality, který sice nefiguruje dosud na žádném nosiči, ale už skoro 2 roky se naživo piluje jeho feeling; poznávacím znamením je tady nádherné kytarové sólo uprostřed! Je třeba říci, že kapela zní od odchodu akustického kytaristy Klekího podstatně syrověji než v předchozích letech. Písně mají jiný drajv, zní autentičtěji a všechny kudrlinky, které si Andy dovolí, prostě znějí neotřele a novátorsky v porovnání s předchozími live vystoupeními. Někomu možná bude scházet ta melodická clona, kterou Klekí dotvářel jedinečný zvukový design této party, ale já jim po druhém zažitém koncertu i nadále v té čtveřici fandím. I ve zvukové jednoduchosti může být také síla, což v sobotu 21.6. platilo na 150 procent, protože hitovky Pane doktor nebo Po setmění zněly prostě bombasticky, a to i v kvartetu, kde rozhodně nezapadne ani laskavá baskytara Radima Kosťuna, ba právě naopak! 

Optimik v první části vystřihl několik stěžejních skladeb z poslední studiovky, přičemž melancholická, leč přitažlivá Depka zazněla v takovém duchu, že jsem užasl. Píseň má dvě části, které spolu (jakoby) zdánlivě (hudebně) nesouvisí, ale v konečném efektu vytvářejí nečekaně opojný art-rockový kousek, za který by byli v 60kách vděčni třeba i světoví giganti žánru Pink Floyd. To není holedbání, ale čistá a zcela upřímně prožitá pocitovka. Ne náhodou tuhle píseň kapela loni vybrala pro svůj atmosférický videoklip s dobovými retrozáběry. 

 

Návrat ztraceného syna 

Než se na scéně (přece jenom) objevil „ztracený syn" Klekí, což bylo pro většinu diváků velké překvapení, optimi-cké kvarteto stačilo pořádně rozehřát publikum upřímnou energií i veselými texty skladeb Rybář nebo Lišák jménem Oldřich. Zaznělo výmluvné Léto i moc příjemná „novinka" Vlak do Panamy. Pro mne šokující překvapení! Ať už šlo o relativně nové písně anebo sympaticky znějící pohrobky z nikdy nevydané desky Pomníček – kapela chystá přece jen vydání (pravděpodobně) napřesrok -, nečekaná variabilita nálad, dosud neznělých rytmů i provokativních veršů překvapovala v každé skladbě. 

V druhé části jejich setu pak s melodickou akustikou Klekího zněl Optimik tak nejklasičtěji jak ho místní štamgasti znají. A celá skupina si to vyloženě užívala, v megahitu Slunce z poslední řadovky Tour de Bor, se zpěvák akčně vrhnul do publika, aby si po bok zazpíval se všemi nejbližšími odvážlivci. I já přiložil hlasivky! Koncert nabral grády vyloženě „po setmění", a to i díky stejnojmenné hitovce, kterou kapela složila ještě během co-vidové hysterie. Zazněla relativně nová Surikata, ve které dominuje zvučný refrén, expresivně položená a jasným poselstvím pojatá Řekni drogám ne! Došlo i samozřejmě na rádiovku Bang, inspirovanou filmem Mandragora a jednu z nejostřejších věcí, co kdy kapela také složila. To by ale nebylo, aby koncert této legendy končil nějak depresivně, z kultovní desky Toreador zahřměl song Brouk a jako poslední zářez tohoto vydařeného večera také nesmrtelná hymna Amsterdam. Vzpomínky na holandskou metropoli má jistojistě Víťa a spol. stále v krvi! Lépe vyaplaudovaný přídavek nešlo prostě čekat! 



Legalizovat a za lásku 

Nelze se však divit, zasvěcení vědí, že jde o vůbec jednu z nejstarších písní, která se objevila i na prvním minialbu Legálka. To bylo nedávno znovu objeveno a oficiálně pokřtěno při dobročinné akci Beruška v Novém Boru. Jeho zahuhlaný zvuk potěší milovníky konce 60. let minulého století, přes svou kvalitu zvukového záznamu však jde i po téměř 30 letech o raritní rockový klenot novoborské hudební scény. 

U příležitosti koncertu jsem se u zakládajících členů kapely pídil po okolnostem vzniku debutu, protože detailů k samotné nahrávce či tématu písní moc není. „Nazvali jsme ho Legálka, protože se tenkrát v éteru hodně propíralo téma legalizace marihuany", uvedl bicmen David Konrád. A zpěvák Víťa Svoboda k tomu dodal: „Bylo to vlastně naše první demo, úplně první počin ve studiu. Nikdo jsme ze studia neměli žádnou zkušenost. Možná David a Klekí, ale já určitě ne. Název byl reakcí na legalizaci marihuany, ale politici se tím nakonec nezabývali, ba naopak – ještě po lidech kouřících tuto rostlinu, nebo po těch, co z ní vyráběli různé masti, dokonce šli. A my jsme v té době byli pro legalizaci – proto onen název "Legálka"... 

Mezi sedmi skladbami jsou samozřejmě hitové kousky Amsterdam nebo Brouk, které později našly místo na desce Toreador, ale i raritní skladby, které po svém odrážely náladu období devadesátek; například song Z bláta do louže. „To je píseň o době konce devadesátek. Je to o lidské chamtivosti, o tom, jak chtějí někteří lidé ihned přijít k penězům, snaží se být někým jiným – bohužel už ne sami sebou a ztrácejí lidi kolem sebe. Myslím tím přátele, lásky a podobně. Nakonec mají vše, po čem toužili, ale ocitají se úplně sami. Rozběhli se za něčím, co je možná ani neučiní šťastnými. Je to prostě: "Z bláta do louže". Jediné, proč je člověk na světě, je reprodukce a jediné, co mu zbyde, je láska. Toť vše," vzpomíná zasvěceně zpěvák Víťa. 

Současná sestava kapely Optimik: 
Vít Svoboda – zpěv 
Radim Kostuň – basová kytara 
Andy Allan Pour – sólová kytara 
David Konrád – bicí.
GALERIE


ZADEJTE KOMENTÁŘ


Hrady CZ

HUDEBNÍ ZPRÁVY
Optimik při českolipských slavnostech zanotoval v plné síle
08.07.

Optimik při českolipských slavnostech zanotoval v plné síle

To si takhle vyrazíte na českolipské městské slavnosti a nestačíte se divit, kolik je dneska lidu mezi stánky....


ILYHB si užívají festivalovou sezonu a těší se nejen na Sziget
07.07.

ILYHB si užívají festivalovou sezonu a těší se nejen na Sziget

I Love You Honey Bunny je indie-pop-rocková kapela z Prahy. Tvoří ji zpěvák Sebastian Jacques, kytarista Martin Šolc, baskytarista...


Štěrkovna Open Music chystá řadu originálních projektů
07.07.

Štěrkovna Open Music chystá řadu originálních projektů

Řadu mimořádných projektů nabízí festival Štěrkovna Open Music (ŠOM), který se v Hlučíně na Opavsku uskuteční od...


Letňany v plamenech: Post Malone dorazí do Prahy!
07.07.

Letňany v plamenech: Post Malone dorazí do Prahy!

Jeden z největších světových fenoménů současné hudby, Post Malone, míří poprvé do České...


S upřímným pozdravem, Letlive
07.07.

S upřímným pozdravem, Letlive

Americká post-hardcorová parta Letlive se po dlouhých osmi letech vrací na pódia a v rámci svého „Sincerely yours”...


» zobrazit více...


RECENZE
PRÁVĚ VYŠLO
Okná dokorán
08.07.

Okná dokorán

» Tobias Szidi

Nový album Okná dokorán vychádza po desiatich rokoch. S textami Petra Lipovského,...

PODPORUJEME NADĚJNÉ KAPELY



Víme, jak je těžké pro mladé ale zatím neznámé kapely prorazit do médií a tím získat nové fanoušky.


» Podporujeme nadějné kapely

» Zadání profilu interpreta

Hudební knihovna - NEWSLETTER

Chcete dostávat do vaší emailové schránky aktuální informace ze světa hudby? Přihlašte se k odběru newsletteru. Odběr můžete kdykoliv zrušit.

Přihlásit k odběru newsletteru