Optimik při českolipských slavnostech zanotoval v plné síle
David Frei, 08. 07. 2025
To si takhle vyrazíte na českolipské městské slavnosti a
nestačíte se divit, kolik je dneska lidu mezi stánky. Ti, kteří se jdou bavit
atrakcemi, kterých je všude přehršel, se brzy nasytí front a pouťových lákadel,
protože všemu dá nakonec na frak pořádná hudební jízda. Tedy, když je dobře
nazvučeno a kapela sladěna. V České Lípě se v posledních letech rok
od roku scházejí větší a větší hvězdy a legendy tuzemské hudební scény. Letos
to v rockovém žánru byly dvě superskupiny, Pražský výběr a Motorband,
které do severočeské metropole přitáhly opravdu davy. Ale pozor, o nich tento
report nebude!
Dejme dnes prostor lokálním bandům, jmenovitě
melodicko-rockové skupině Optimik z Nového Boru, která příští rok
oslaví 30let své existence! Oni by si díky své houževnatosti, s jakou se
pohybují (nejen) na místní scéně, popravdě zasloužili vystoupit na hlavním
pódiu u obchodního domu Andy, a to i před zmíněnými legendami, leč už několik
se spokojí i s malou scénou v nedalekém amfiteátru nad kulturním sálem
Crystal. A nejinak tomu bylo letos, kdy se parta kolem zpěváka Víti Svobody a
kytaristy Andyho Poura představila hrstce věrných fanoušků krátce po desáté
hodině večerní.
Začali zostra relativně novým songem Vězeň reality,
který sice nefiguruje dosud na žádném nosiči, ale už skoro 2 roky se naživo
piluje jeho feeling; poznávacím znamením je tady nádherné kytarové sólo
uprostřed! Je třeba říci, že kapela zní od odchodu akustického kytaristy
Klekího podstatně syrověji než v předchozích letech. Písně mají jiný
drajv, zní autentičtěji a všechny kudrlinky, které si Andy dovolí, prostě znějí
neotřele a novátorsky v porovnání s předchozími live vystoupeními.
Někomu možná bude scházet ta melodická clona, kterou Klekí dotvářel jedinečný
zvukový design této party, ale já jim po druhém zažitém koncertu i nadále
v té čtveřici fandím. I ve zvukové jednoduchosti může být také síla, což v sobotu
21.6. platilo na 150 procent, protože hitovky Pane doktor nebo Po
setmění zněly prostě bombasticky, a to i v kvartetu, kde rozhodně
nezapadne ani laskavá baskytara Radima Kosťuna, ba právě naopak!
Optimik v první části vystřihl několik stěžejních skladeb
z poslední studiovky, přičemž melancholická, leč přitažlivá Depka zazněla
v takovém duchu, že jsem užasl. Píseň má dvě části, které spolu (jakoby) zdánlivě
(hudebně) nesouvisí, ale v konečném efektu vytvářejí nečekaně opojný
art-rockový kousek, za který by byli v 60kách vděčni třeba i světoví
giganti žánru Pink Floyd. To není holedbání, ale čistá a zcela upřímně
prožitá pocitovka. Ne náhodou tuhle píseň kapela loni vybrala pro svůj
atmosférický videoklip s dobovými retrozáběry.
Návrat
ztraceného syna
Než se na scéně (přece jenom) objevil „ztracený syn"
Klekí, což bylo pro většinu diváků velké překvapení, optimi-cké kvarteto
stačilo pořádně rozehřát publikum upřímnou energií i veselými texty skladeb Rybář
nebo Lišák jménem Oldřich. Zaznělo výmluvné Léto i moc příjemná
„novinka" Vlak do Panamy. Pro mne šokující překvapení! Ať už šlo o
relativně nové písně anebo sympaticky znějící pohrobky z nikdy nevydané
desky Pomníček – kapela chystá přece jen vydání (pravděpodobně) napřesrok
-, nečekaná variabilita nálad, dosud neznělých rytmů i provokativních veršů
překvapovala v každé skladbě.
V druhé části jejich setu pak s melodickou
akustikou Klekího zněl Optimik tak nejklasičtěji jak ho místní štamgasti znají.
A celá skupina si to vyloženě užívala, v megahitu Slunce
z poslední řadovky Tour de Bor, se zpěvák akčně vrhnul do
publika, aby si po bok zazpíval se všemi nejbližšími odvážlivci. I já přiložil
hlasivky! Koncert nabral grády vyloženě „po setmění", a to i díky stejnojmenné
hitovce, kterou kapela složila ještě během co-vidové hysterie. Zazněla
relativně nová Surikata, ve které dominuje zvučný refrén, expresivně
položená a jasným poselstvím pojatá Řekni drogám ne! Došlo i samozřejmě
na rádiovku Bang, inspirovanou filmem Mandragora a jednu
z nejostřejších věcí, co kdy kapela také složila. To by ale nebylo, aby
koncert této legendy končil nějak depresivně, z kultovní desky Toreador
zahřměl song Brouk a jako poslední zářez tohoto vydařeného večera také
nesmrtelná hymna Amsterdam. Vzpomínky na holandskou metropoli má
jistojistě Víťa a spol. stále v krvi! Lépe vyaplaudovaný přídavek nešlo
prostě čekat!
Legalizovat
a za lásku
Nelze se však divit, zasvěcení vědí, že jde o vůbec jednu
z nejstarších písní, která se objevila i na prvním minialbu Legálka.
To bylo nedávno znovu objeveno a oficiálně pokřtěno při dobročinné akci Beruška
v Novém Boru. Jeho zahuhlaný zvuk potěší milovníky konce 60. let minulého
století, přes svou kvalitu zvukového záznamu však jde i po téměř 30 letech o
raritní rockový klenot novoborské hudební scény.
U příležitosti koncertu jsem se u zakládajících členů
kapely pídil po okolnostem vzniku debutu, protože detailů k samotné
nahrávce či tématu písní moc není. „Nazvali jsme ho Legálka, protože se
tenkrát v éteru hodně propíralo téma legalizace marihuany", uvedl bicmen
David Konrád. A zpěvák Víťa Svoboda k tomu dodal: „Bylo to vlastně naše
první demo, úplně první počin ve studiu. Nikdo jsme ze studia neměli
žádnou zkušenost. Možná David a Klekí, ale já určitě ne. Název byl reakcí na
legalizaci marihuany, ale politici se tím nakonec nezabývali, ba naopak – ještě
po lidech kouřících tuto rostlinu, nebo po těch, co z ní vyráběli různé masti,
dokonce šli. A my jsme v té době byli pro legalizaci – proto onen název
"Legálka"...
Mezi sedmi skladbami jsou samozřejmě hitové kousky Amsterdam
nebo Brouk, které později našly místo na desce Toreador, ale
i raritní skladby, které po svém odrážely náladu období devadesátek; například
song Z bláta do louže. „To je píseň o době konce devadesátek. Je to o lidské
chamtivosti, o tom, jak chtějí někteří lidé ihned přijít k penězům, snaží se
být někým jiným – bohužel už ne sami sebou a ztrácejí lidi kolem sebe. Myslím
tím přátele, lásky a podobně. Nakonec mají vše, po čem toužili, ale ocitají se
úplně sami. Rozběhli se za něčím, co je možná ani neučiní šťastnými. Je to prostě:
"Z bláta do louže". Jediné, proč je člověk na světě, je reprodukce a
jediné, co mu zbyde, je láska. Toť vše," vzpomíná zasvěceně zpěvák Víťa.