Zmohutněli, zdrsněli, zpomalili i zrychlili, avšak hudebně
především nezestárli, ba naopak! Jak nejlépe vystihnout novinku Ascension
ostrovních doomařů Paradise Lost než skrze melancholicky tepající songy
plné ponurých variací, které implikují začátek nadcházejícího podzimu? Serenáda
tyranů, Ticho jako hrob, Polož věnec na svět. Ne, toto není lichotivý obraz
smířlivého nového světa, který by si člověk zbožně přál, ale pomalu se hroutící
obraz lidského života, který se již přes 30 let britští atmosférici snaží
přiblížit svou „nakažlivě riffující" produkcí zviditelnit. Jejich hudební cesty
sice vedly od chraplavých až brutálních deathmetalových počátků
k depešáckému „hostování" – album Host zůstane (možná)
nejpozitivnějším milníkem! -, leč s blížícím se co-videm se v druhém
desetiletí tohoto století vydali opět hluboko do smutných doom (či sludge)
metalových bažin s alby The Plague Within nebo Medusa,
a z těch nehodlají v žádném případě vyplout. Důkazem budiž už minulá
epicky pojatá nahrávka Obsidian z roku 2020 a úplně čerstvě
vydaný kotouč Ascension.
Když se dnes podíváte z okna ven, je tam dost
ponuré, neutěšené deštivé počasí, bičující vítr a plíživá zima přinášející
tmavé obrazy na zakalené obloze, přes které nepronikne žádný paprsek světla.
Obrazy melancholie a nadcházejícího soumraku, které nemohou než znamenat
neúprosnou podzimní depresi. Nenapadají mne jiná slova, která by příznačně
vystihovala specifickou koláž hudebních tónů britských doomařů. Od prvních
melodických riffů Grega MacKintoshe a hrubě chrčivém vokálu Nicka Holmese po
krátkém intru ve skladbě Serpent on the Cross je zřejmé, že se kultovní
kapela chce nořit zpět do podmanivého rauše prvních alb Lost Paradise
a Gothic, které ale daleko překonává intenzivně vypiplaným zvukem
a energickým nasazením. Nick skutečně nešetří hlasivky ani po 35 letech od
doby, kdy skupina začala produkovat své temné, leč zvláštně přitažlivé
atmosférické nálady, kterými na počátku 90. let spolutvořila se souputníky My
Dying Bride a Anathema evropskou doom metalovou scénu.
A i když je následující klipovka Tyrants Serenade spíše
pomalejší a „oddechovější" písní, kde Nick střídá i jemnější polohy svého
hlasu, celou desku po pozornějším poslechu tvoří promyšlená dramaturgie. Již ve
třetí, mohutně zpomalené písni Salvation – výmluvný název a snad
nejpomalejší kousek, co kdy skupina stvořila! – vytryskne po zvonech a havraním
křiku do posluchačova ucha ponurý smutek, který přidusí skřípavě zakroucené
kytary. Nickův murmur má brutální sílu, kterou jedině zjemňuje melodicky
nastavená kytara, ale ještě ponuřejší je společně pojatý refrén, kde vokalista
naopak překvapí čistým hlasem.
Kapela prvními písněmi nezačala více „brutálně
přitažlivě", než kdy předtím. Obyčejného smrtelníka může napadnout jen
symbolika vykoupení v očistném náboženském duchu. Když se zadíváte na obal
desky, je to nabíledni.
Singlová eskapáda Silence like the Grave, kterou
skupina album předesílala do éteru už na začátku léta, je pak nekompromisní
riffová masáž. Nickův zpěv opět exceluje v rozmanitých polohách, kytary
atmosféricky kvílí a nezbývá, než se pohroužit do kroutivých riffů Grega a Arona,
ze kterých se nedá vycouvat. PL totiž pokračují v doslovné symbolice svého
„ztraceného ráje" nebo spíše kreslí opět po svém obraz tragicky odcházejícího
světa, který halí šeď, melancholie a k tomu strunné tóny s folkovými
aranžemi. Toť náplň civilně pojaté Lay a Wreath Upon the World, kde
zazní svůdná kombinace ženského vokálu a bicích.
Paradise Lost mají moc omotat vnitřní náladu lidského jedince do
klubka temných emocí, ze kterých není cesta zpět na světlo. Pilovali novou
fošnu dlouhých 5 let od velebeného klenotu Obsidian, jež tehdy překvapil
v propukající co-vidové hysterii. Na Ascension je ale i
cítit návaznost na nejlepší a intenzivní momenty z druhého desetiletí 21.
století, kdy kapela vydávala ponuré, avšak osobitě tvrdé desky jako The
Plague nebo Tragic Idol, přitom však nezapomínají na
„odpichovější" gotické tempo poloviny devadesátek, příkladem budiž song Diluvium.
Vyhráli si s detaily každého songu, což je mistrně slyšet v druhé
polovině desky, a to už od písně Savage Days. Tahle progresivní hymna
s čistě vyslovenými lyrics a překrásným atmosférickým sólem je černým
koněm celého alba, možná nejsilnějším songem, co kdy PL zkomponovali. Vystavění
pocitů kolem každé písně by mohlo toto ohlédnutí natáhnout do nečekaných rozměrů,
takovou sílu „Nanebevstoupení" skutečně má.
V Sirens zazní velmi překvapivé metallicovské
nálady z 90. let! Jakoby ožil neo-thrashový esprit oné doby, navazuje na
něj i následný melodický klenot Deceivers, který se však žene kupředu
jako nejrychlejší fláky z kultovního alba Icon, ale
klávesové aranže mu navíc vytvářejí omamný zvukový hábit, do kterého se hroužím
a jen si přeji dočkat se slibovaného nanebevstoupení. Píseň The Precipice pokračuje
v serenádě doomových hymen, které zůstanou v smutnícím světě jako
jedinečné monolity. Toto je „Ztracený ráj". Chorálové intro This Stark Town
sice zazní jen krátce, což je škoda, ale koláž melodických riffů, která
následuje, rozsévá další skrumáž melancholie, kterou chci podlehnout. Pozor,
toto není nihilismus, leč atmosférická přitažlivost umného gotického doom
metalu zůstat v tichu jako poslední svědek odcházejícího světa.
Chtěl bych v něm však obejmout zárodek života, o
kterém Nick a spol. pějí ve finálním opusu A Life Unknown. Zpívají o
oběti, kterou bychom měli procítit. Jedině přes oběť vnitřního odproštění se od
mediálních hrůz jsme schopni dojít do nového stavu bytí, jimiž je ono
„nanebevstoupení". Naléhavost poslední písně, kde mocně a symbolicky tepou bicí
– žel odejitého bubeníka Guida , je intenzivní. Každý z nás bude muset
učinit svou osobní oběť. Tohle je vyčerpávající zpověď, která vyžaduje
posluchačovu pozornost a plné vnímání. Ascension je v tomto
smyslu doslova naplněním epického poselství anglického barokního básníka Johna
Miltona, podle kterého se halifaxská pětice při svém vzniku pojmenovala.
Paradise Lost pro mne nahráli nejsilnější desku v tomto
tisíciletí a my jim to můžeme uvěřit i naživo dnes při koncertu
v pražské Akropoli!