Textures: Nemyslím si, že ještě někdy pojedeme hrát do Spojených států
David Malý, 19. 10. 2025
Před koncertem holandských Textures na festivalu Brutal Assault jsem si popovídal s jejich pracovně nejmladšími členy. Uri Dijk a Joe Tal mi prozradili, co kapelu vedlo ke comebacku po sedmi letech, jaké mají vzpomínky na koncerty na festivalu a čemu se věnovali během jejich pauzy. Probrali jsme jejich aktuální plány, novou desku i jak jejich muzika vzniká. Na závěr mi pánové prozradili proč asi už nikdy nepojedou na turné do Spojených států a kde by si naopak rádi zahráli.
Rozhovor nabízíme i v angličtině.
Interview available also in English down below.
Hudební knihovna: Ahoj a díky, že jste si udělali čas. V první řadě vítejte zpět na festivalu Brutal Assault.
Uri Dijk (klávesy): „Děkujeme."
Byli jste tu, nevím, už pětkrát nebo šestkrát. Je to samozřejmě už nějakou dobu. Jste rádi, že jste tu zpátky?
Uri: „Ano, moc."
Pamatujete si nějaké z vašich předchozích vystoupení na festivalu?
Uri: „Jo. Myslím, že jsme většinou hráli na hlavním pódiu a vždycky to bylo fakt super. Od publika máme dobré reakce."
Joe Tal (kytara): „Atmosféra je tady vynikající a způsob, jakým je festival zařízený uvnitř pevnosti… Myslím, že to prostě nedostanete z hlavy. Je to docela nezapomenutelné a atmosféra je úžasná."
Uri: „Jo, a když jsme tu hráli naposledy nebo možná ještě předtím, měli jsme trochu problém s EasyJetem. Donutili nás platit navíc za zavazadla, i když jsme je už zaplatili. Na koncertě jsme to zmínili a celý dav skandoval 'EasyJet je na hovno'." (smích)
Jo, to je něco, na co se nezapomíná. (smích)
Uri: „Je to na YouTube. Najdi si 'Textures EasyJet sucks' a máš to." (smích)
Zajímalo by mě, jestli to někdo z EasyJetu viděl…
Uri: „Jo." (úsměv)
Takže, co můžeme očekávat od dnešní show v rámci vašeho návratu po sedmi letech?
Uri: „No, nehrajeme žádnou novou muziku. Vůbec žádnou."
Joe: „Hrajeme staré dobré hity." (úsměv)
Uri: „Přesně tak."
Joe: „Jsme tu proto, abychom bavili lidi i sebe."
To rád slyším, protože jste byli pochopitelně nějakou dobu mimo scénu. Jak vznikl nápad na comeback? Co tvás k návratu inspirovalo?
Uri: „Jo. Stef a Bart (Bart Hennephof, kytarista, pozn. red.) oba učí v Metal Factory v Holandsku. Je to taková škola pro metal (smích). Takže se hodně vídají a mluvili o tom, že bychom mohli začít znovu, protože když jsme skončili, většina kluků měla děti a tak, takže bylo čím dál těžší jezdit na turné a podobně. Teď jsou děti trochu starší."
Byl tohle ten původní důvod, proč jste kapelu na chvíli pozastavili?
Uri: „Jo, víceméně."
Joe: „V podstatě šlo o logistiku."
Uri: „Jo, logistika. Taky jsme cítili, že musíme… Byli jsme v bodě, kdy jsme museli dělat víc koncertů a dávat do toho víc všeho, víš co. A pro nás to v té době nebylo možné. Dělali jsme toho tolik, kolik jsme mohli, ale cítili jsme, že bychom měli dávat víc. Takže je možná lepší skončit na vrcholu."
Joe: „Než se staneme úplně irelevantními."
To dává smysl, protože jste rostli docela rychle a stali jste se jednou z nejvýznamnějších kapel v žánru. Takže, Jsem si jistý, že byla docela velká poptávka a byli jste velmi zaneprázdnění.
Uri: „Jo, a bylo to znát. Ostatní kapely na naší scéně dělaly mnohem víc než my a také rychleji, aby udržely krok s poptávkou. Takže to bylo velmi těžké."
Dělali jste během přestávky něco, co souvisí s hudbou?
Uri: „Určitě, jo. Založil jsem elektronický hudební projekt. Takže spousta syntezátorů…
To je zajímavé, jak se to jmenuje?
Uri: „Elodin."
Ok, super. Najdu si to, zní to dobře.
Uri: „Joe taky založil novou kapelu."
Joe: „Jo, založil jsem kapelu s Daniëlem (de Jongh, pozn. red.), zpěvákem z Textures, a také s dalšími hudebníky jako bývalým baskytaristou Cynic (Robin Zielhorst, pozn. red.) a bývalým bubeníkem Pestillence (Yuma van Eekelen, pozn. red.). Založili jsme kapelu s názvem Crown Compass. Vydali jsme album, trochu jsme hráli a teď pracujeme na druhém albu. Myslím, že každý v kapele, nebo skoro každý v kapele, byl zaneprázdněn svou vlastní hudbou."
Byl bych překvapen, kdyby to tak nebylo. Nicméně teď je čas znovu hrát Textures. Máte pocit, že se od vašeho odchodu něco změnilo? Jste zpátky na scéně už několik měsíců, tak je něco, co vás překvapilo?
Joe: „Jen si musíme znovu zvyknout na logistiku a celý ten kolotoč tohoto průmyslu. Znovu zjistit, jak to celé funguje. Věci se trochu změnily od doby před sedmi nebo osmi lety. Jsou to jen drobnosti, ale dostáváme se do toho."
Uri: „Upřímně, nepřipadá mi to moc jiné. Je to jako tehdy."
Všichni hlavně říkají, že po covidu a všem, co se děje ve světě, všechno hodně zdražilo. Je těžší sehnat bedňáky, dopravu a všechno, co s turné souvisí…
Joe: „Jo, to je pravda."
Uri: „Letenky jsou fakt drahé (smích). Mysleli jsme si, že dostáváme slušné peníze, ale pak si musíte koupit lístky a říkáte si 'Kde jsou do prdele všechny ty peníze?'." (smích)
Musí to být těžké. To si fanoušci možná plně neuvědomují. Chtějí vás jen vidět na pódiu a tím to končí. Jak se tam dostanete, pro ně není tak důležité.
Uri: „Je to tak."
Joe: „Víš co, jen dostat kapelu a tým do letadla, z letadla a na festiva, je šíleně drahé."
No, jsem si jistý, že si to dnes užijete naplno.
Joe: „Jasně."
Zmínil jsi, že budete hrát staré dobré věci. Byli byste schopni říct, jaké je vaše nejoblíbenější album od Textures?
Uri: „To je hodně těžké, protože jsem hrál jen na dvou albech. Myslím, že buď „Silhouettes", ale to je beze mě, i když ho jako fanoušek stále poslouchám. Jinak to nejnovější, „Phenotype".
Joe: „Je to těžké. Myslím, že jsou tak odlišné. Pro mě jsou to Textures, ale víš, každé album je jiná kapela a je… Všechny jsou skvělé. Záleží na tom, na co máš náladu."
Postup a vývoj je důležitý. I když jste jedna kapela, nechcete hrát stejnou hudbu navždy.
Uri: „Jo, přesně tak."
Takže, když děláte novou hudbu, máte nějaký systém, jak na to? Začínáte s kytarou a pak přidáváte vokály, nebo to záleží na okolnostech?
Uri: „Prozatím jsme psali hlavně Stef, náš bubeník, Bart, druhý kytarista, a já. Jen tak sedíme, my tři a obvykle jeden z nás má nápad a na tom pracujeme. Tak nějak si uděláme náčrt písně a pak začneme přidávat vokály. Někdy Joe přidá nějaké riffy a tak. Dřív jsme psali, myslím, všichni. Ale teď se snažíme, aby to bylo trochu kompaktnější."
Joe: „Jen malý tým autorů."
Uri: „Jo. Někdy to začíná syntezátory, někdy bicími, a někdy kytarovým riffem."
Joe: „Nebo vlastně někdy jen jednoduchou vokální linkou."
Uri: „Jo, to taky. Stef má často fakt super nápad, prostě ho zazpívá do telefonu a pak z něj uděláme písničku."
Super. Takže text obvykle vzniká později v procesu?
Uri: „No, vlastně se to tak nějak snažíme udělat předem, protože dřív Daniel… On rád improvizuje, ale pak zpívá nesmyslná slova a my pak musíme vymyslet text. Dělali jsme to tak pro skladbu „Reaching Home" a bylo to docela těžké (smích). Takže teď jsme se Stefem oba začali psát texty. Máme z čeho vybírat a když máme píseň, prostě se podíváme, co nám nejlépe sedí. Myslím, že máme připravených asi 15 nebo 20 textů."
Perfektní. Teď nemáte novou muziku a soustředíte se na turné, ale chcete na nové hudbě v budoucnu pracovat?
Uri: „Ano. Pracujeme na novém albu. Píšeme už pár měsíců od loňska, ale teď, tyto tři měsíce v létě, jsme to prostě odložili, protože musíme nacvičit všechny staré písně a dát do pořádku všechno vybavení. Takže jo, doufejme, že budeme moci začít nahrávat na konci roku a příští rok budeme mít něco hotového. Je to stále hrubé plánování, takže těžko říct."
Teď jedete letní evropské festivaly. Plánujete jet ještě do USA před novým albem?
Uri: „Ne. Nemyslím si, že tam ještě někdy pojedeme." (smích)
Joe: „Dlouhá turné jsme v podstatě odložili, dokud album nevyjde. Takže v příštím roce můžete očekávat pouze vystoupení na festivalech."
Máte nějaké špatné zkušenosti ze Spojených států?
Uri: „Ne, byli jsme tam jen jednou a bylo to opravdu, opravdu úžasné. Ale byli jsme tam jako malá kapela, nedostávali jsme skoro žádné peníze, takže to sotva stačilo na zaplacení benzínu. Všichni jsme si museli vzít šest týdnů neplacené dovolené. Víš co, utrácíš spoustu vlastních peněz, ještě musíš platit nájem doma a vrátíš se s prázdnou. A aby ses v USA prosadil, musíš tam jet několikrát. Třeba pětkrát, šestkrát, sedmkrát. A to je investice, kterou jako společnost dělat nechceme."
Máte pocit, že se to nemusí vyplatit?
Uri: „Přesně tak. V Evropě a Asii je toho pro nás dost. Takže, jo. Nám to nevadí. Není větší zábava odehrát tam dvacet koncertů, když jich tady můžeme odehrát sto za stejné peníze."
Rozumím. Když nepracujete, nevěnujete se hudbě a nejste na turné, co rádi děláte?
Uri: „Pro mě je to lezení a práce se dřevem."
Zajímavé. Sledoval jsi lezení na olympiádě? Sleduješ rád lezecké soutěže?
Uri: „Ne, nesledoval jsem. Upřímně řečeno, viděl jsem jen Gojiru (smích). Ale moc sport nesleduji. Radši se sám hýbu. (úsměv)
Joe: „Rád sedím doma a cvičím na kytaru (smích). Trávím čas s dětmi a vařím. Snažím se žít zdravě."
Skvělé. Takže teď jste zpět s kapelou Textures a v plánu je nová deska. Máte ještě nějaké ambice, kam byste chtěli jet a kam se chcete někdy dostat? Třeba na nějaké konkrétní místo nebo na tour s vysněnou kapelou?
Joe: „Myslím, že Austrálie je na mém seznamu přání, nebo na našem seznamu přání, už dlouho. To jsme ještě neudělali."
Uri: „Jo. Právě jsme do našeho programu přidali Japonsko. Hrajeme tam na festivalu. To je moc fajn, bylo to také na mém seznamu přání. Doufám, že se to v Izraeli trochu uklidní. Rád bych se tam vrátil, protože odtamtud máme oba kořeny."
Držím palce. Doufám, že se vám splní všechno, co si přejete. Děkuji za rozhovor a užijte si dnešní show.
Joe: „Díky."
Uri: „Děkujem, opatruj se."
Úvodní fotografie pochází z oficiálního Facebookového profilu kapely Textures.
ENGLISH
Before the concert of the Dutch Textures at the Brutal Assault festival, I spoke with their youngest members. Uri Dijk and Joe Tal told me what led the band to make a comeback after seven years, what their memories are of the concerts at the festival and what they did during their break. We discussed their current plans, the new album and how their music is created. Finally, the gentlemen told me why they will probably never tour the United States again and where they would like to play.
Hudební Knihovna: Hello and thank you very much for taking the time. First of all, welcome back to Brutal Assault.
Uri Dijk (keyboards): ”Thank you.”
You've been here, I don't know, five or six times already. It's been a while, obviously. Happy to be back here?
Uri: ”Very much, yes.”
Do you remember any of your previous shows at the festival?
Uri: ”Yeah. I think we played the main stage most of the time and it was always really cool. We are getting good reactions from the crowd.”
Joe Tal (guitar): ”The atmosphere here is excellent and the way the festival is set up inside the fortress… I mean, you cannot get it out of your head. It's pretty memorable and the vibe is amazing.”
Uri: ”Yeah, and the last time we played here or the time before, we had some trouble with EasyJet. They made us pay extra for the bags even though we already paid, so then we got the whole crowd to scream 'EasyJet sucks'.” (laughter)
That's something to remember, yeah. (laughter)
Uri: ”It's on YouTube. Look up 'Textures EasyJet sucks' and you got it.” (laughter)
I wonder if someone from Easyjet saw it…
Uri: ”Yeah.” (smile)
So, what can we expect from the show tonight as part of your return after seven years?
Uri: ”Well, we are not playing any new music. Not really.”
Joe: ”We are doing the goldies and oldies.” (smile)
Uri: ”Exactly.”
Joe: ”We are here to entertain people and to have fun.”
That's good to hear because, obviously, you were gone for a while. What was the idea behind the comeback? What inspired the comeback?
Joe: ”Stef inspired the comeback (N.B.: Stef Broks, drummer).”
Uri: ”Yeah. Stef and Bart (N.B.: Bart Hennephof, guitarist) both teach at the Metal Factory in Holland. It's like a school for metal (laughter). So, they see each other a lot and they were talking about this idea to maybe start again because when we quit, most of the guys had kids and stuff, and so it was more and more difficult to go on tour and stuff like that. Now, the kids are a bit older.”
Was that the original reason to pause the band for a bit?
Uri: ”Yeah mostly.”
Joe: ”Logistics basically.”
Uri: ”Yeah, logistics. Also, we felt that we had to do…. We were at the point, where we actually had to do more shows and give a higher output, you know. And for us, it was not possible at the time. What we did was the most output we could give but we felt that we should give more. So, maybe it's better to quit at the top.”
Joe: ”Before we get totally irrelevant.”
That makes sense because you grew quite fast and you became one of the most prominent bands in the genre. So, I'm sure there was quite a demand and you were very busy.
Uri: ”Yeah, and you could tell. The other bands in our scene, they were doing a lot more than us and also faster, in order to keep up. So, it was very difficult.”
Did you do anything music related during the break?
Uri: ”Definitely, yeah. I started an electronic music project. So, lots of synths…”
That's interesting, what is the name?
Uri: ”Elodin.”
Ok, cool. I'll look it up, sounds great.
Uri: ”Joe also started a new band.”
Joe: ”Yeah, I started a band with Daniël (N.B.: de Jongh), the singer from Textures and also other musicians, like the former bass player of Cynic (N.B.: Robin Zielhorst) and former drummer of Pestillence (N.B.: Yuma van Eekelen). We formed a band called Crown Compass. We released an album, we played a bit, working on a second album now. I think everybody in the band, or almost everybody in the band, was busy with their own music.”
I would be surprised if it wasn't the case. However, now it's time to play Textures again. Do you feel like something changed since you were gone? You are back for a couple of months already. Is there something that surprised you?
Joe: ”Yeah. We just need to get used to, you know, the logistics and the industry. Find out how things work again, you know. Things changed a bit since like seven or eight years ago. It's just small details but we're getting updated.”
Uri: ”Honestly, it doesn't feel much different to me. It's like back then.”
It's just everybody's saying that everything got much more expensive after covid and everything that's happening in the world. It's more difficult to get a crew or transportation and everything that's connected to touring…
Joe: ”That is true.”
Uri: ”Yeah. Flights are really expensive (laughter). We thought we were getting decent money but then you have to book the tickets and you go 'oh shit, where did all the money go'.” (laughter)
It must be difficult. That's something the fans maybe don't fully realize. They just want to see you on the stage and that's it. How you get there is not so important for them.
Uri: ”Yeah.”
Joe: ”You know, just getting the band and the crew on the plane and off the plane and to the festival is so expensive.”
Well, I'm sure you will make the most of it here today.
Joe: ”Sure.”
You mentioned that you will be playing the good old stuff. Any chance you would be able to say what's your favorite Textures album?
Uri: ”Oh, that's very difficult because I only played on two albums. I think, either ”Silhouettes” but that's without me, although I still listen to it as a fan. Otherwise, the latest one, ”Phenotype”.”
Joe: ”It's hard. I think they are so different. I mean, for me it's Textures but, you know, every album is a different band and it's…. They are all great. Depends what you are in the mood for.”
The progression and the development is important. Even though you are the same band, you don't want to play the same music forever.
Uri: ”Yeah, exactly.”
So, when you are making new music, do you have a system of how to go about it? Starting with the guitar and then adding vocals or does it depend on circumstances?
Uri: ”Now, we've been mostly writing with Stef, our drummer, and Bart, the other guitarist, and me. Just sitting, the three of us and usually one of us have an idea and we just work on that. Kind of make a sketch of a song and then we start to add vocals. Sometimes Joe adds some riffs and stuff. Previously, we all used to write, I think. But now, we try to keep it a little bit more compact.”
Joe: ”Just a small writing team.”
Uri: ”Yeah. Sometimes it starts with synths, sometimes it starts with a drum pattern and sometimes with a guitar riff.”
Joe: ”Or actually, sometimes just with a simple vocal line.”
Uri: ”Yeah, also that. Stef often has a really cool idea, he just sings it on the phone and then we make a song out of it.”
Cool, okay. So, the lyrics usually come later in the process?
Uri: ”Well, actually we kind of try to do that beforehand because previously Daniël… He really likes to improvise but then he sings nonsense words and we have to figure out the lyrics afterwards. We did that for ”Reaching Home” and it was actually quite difficult (laughter). So, now Stef and I, we both started writing lyrics. We have something to choose from and then when we have a song, we just look what fits the best. I think, we have like 15 or 20 lyrics ready to choose from.”
Perfect. You don’t have new music right now because you're focusing on a tour. But do you want to write new music?
Uri: ”Yeah. We are working on a new album. We write for quite a few months since last year but now, these three months in the summer, we just put it on hold because we have to practice all the old songs and get all the gear in order. So, yeah, hopefully we can start recording at the end of the year and have something ready next year. It's still crude planning, so hard to say.”
So, you're now doing the summer european festivals. Are you planning to go to the US first before the album?
Uri: ”No. I don't think we will ever go there again.” (laughter)
Joe: ”We basically put the long tours on hold until the album is released. So, you can expect only festival appearances in the coming year, actually.”
You have some bad experience from the United States?
Uri: ”No, we were there only once and it was really, really awesome. But we were a small band over there, we got like zero money, so it was barely enough to pay the gas. We all had to take six weeks of unpaid leave. You know, you are putting down a lot of your own money and we still had to pay the rent at home and came back with nothing. And in order to get bigger in the US, you have to go there a few times. Like five, six, seven times. And that's an investment we don't really want to make as a company.”
Feels like it might not be worth it?
Uri: ”Yeah, exactly. There's enough for us in Europe and in Asia. So, yeah. That's fine for us. It's not more fun to do twenty shows there, when we can do a hundred shows here with the same amount of money.”
Understood. When you are not working or anything music related and you're not on tour, what do you like to do?
Uri: ”For me, it's climbing and woodworking.”
Interesting. Did you watch climbing at the Olympics? Do you like to watch climbing competitions?
Uri: ”No, I haven't watched. I honestly just saw Gojira (laughter). But I don't like to watch sports that much. I like to move.” (smile)
Joe: ”I like sitting at home and practicing guitar (laughter). I like spending time with my kids and I love to cook. Keeping things healthy.”
Great. So, now you had your comeback and you will be working on a new album. Do you still have some ambitions, where would you like to go and where do you want to get some day? Like a specific place, venue or a band to play with?
Joe: ”I think, Australia is on my bucket list, or on our bucket list for a long while. We haven't done that.”
Uri: ”Yeah. We just added Japan to our program. We're playing a festival there. It's really nice, it was also on my bucket list. I hope it calms down in Israel a bit because I would love to go back there, since we both have roots from there.”
Fingers crossed. I hope everything you want will come true. Thank you for the interview and enjoy the show today.
Joe: ”Thanks.”
Uri: ”Thank you, take care.”
The title photo was taken from the official Facebook page of the band Textures.