Na
nové řadové album talentované zpěvačky, skladatelky a
producentky Sáry Vondráškové alias Never
Sol
jsme si museli počkat relativně dlouho. Trpělivost se ale
vyplatila. Následovník debutu Under
Quiet,
který v roce 2013 notně zarezonoval na domácí hudební scéně
(dvě nominace na Ceny Anděl, nominace na cenu české hudební
kritiky Apollo 2013), dostal jméno Chamaleo
a Never Sol se na něm vydává na výpravu za novým zvukem, v němž
hrají prim hardwarové, povětšinou analogové syntezátory.
Novinka,
již si Vondrášková kompletně nahrála i zprodukovala, přenese
posluchače do surrelistických krajin poutavé hudební melancholie
a cení si ji kritika v tuzemsku i zahraničí. V rozhovoru níže se
můžete dočíst více detailů ohledně samotného procesu jejího
vzniku i přerodu, který Never Sol absolvovala mezi Under
Quiet
a Chamaleo
a jejích dalších plánech.
Druhé
album jste si nahrála, a i nějaký čas koncertovala zcela sama.
Proč?
Never Sol: "Sólově
jsem vystupovala dva roky. Ale teď už mám zase kapelu. Vyvíjelo
se to pozvolna - začínala jsem úplně sama, pak v duu s Lenkou
Dundrovou, chtěla jsem to všechno na pódiu s někým sdílet. Pak
jsme se rozrostly a složení se měnilo. A mezitím se uskutečnil
koncert i s orchestrem; je to tak, že po určité době vždy cítím
potřebu jít dál, posunout se, proměnit to vyjádření nebo i
nástroje. Pořád něco zkouším a snažím se hledat nové cesty.
Zkoušela jsem hrát i pouze se synťákama a s počítačem, ale to
mě přestalo naplňovat, nemohla jsem se do hudby ponořit a ztratit
se v tom, nedělá mi dobře, když mě drží neměnná věc na
místě. Nyní se mnou hraje David Herzigna syntezátory a Jakub
Šindler na drum pady, tedy elektrické bicí."
Při
nahrávání jste se ale obešla bez spoluhráčů?
Never Sol:"Ano,
je tam jen jedna kooperace s duem Touchie Touchie, které hostuje ve
skladbě Haptic. Přes léto jsem cítila potřebu si ujasnit, jak
vlastně dál. Potřebovala jsem najít si své místo v hudbě,
najít svůj zvuk, a vyplynula z toho potřeba, abych to tentokrát
celé udělala sama. To hledání určitě bude pokračovat, protože
písničky, jak je mám v hlavě, a věci, jak je dělám, je pro mě
hodně těžké přetlumočit ostatním, a převést své emoce do
slov. A není důležité jak dobří ti muzikanti jsou, nebo o
jakého producenta jde. Takže jsem si uvědomila, že některé věci
neumím, a že se je nejdřív musím naučit tak, abych své pocity
byla schopná do hudby především dostat sama. A písnička zněla
přesně tak, jak já to cítím. Zabralo mi to pár let, postupně
jsem se učila s programy či s novými nástroji, než se mi to
povedlo. I proto nakonec nahrávání alba Chameleo
trvalo
déle."
Opravdu
vznikalo celé v domácím studiu?
Never Sol:"Nebylo
to přímo u mě doma. Měla jsem studio na půdě jednoho domu na
Strahově, kde bydlí moji kamarádi. Měla jsem tam k dispozici
prostor, kam jsem si přivezla veškeré vybavení, zabydlela jsem se
tam, a vzniklo malé studio, kde jsem pak tvořila. Čili nešlo o
nějaké profesionální nahrávací studio. Dovezla jsem si tam
synťáky, spoustu rostlin, koberečky, zapalovala bílou šalvěj,
vybudovala malou kukaň na zpěvy, a vytvořila si příjemné útulné
prostředí, přesně podle svých potřeb a představ. I proto ten
čas, který jsem tam strávila, považuji za velmi důležitý, a
bylo to právě to, co umožnilo, že album je takové, jaké je.
Texty jsem psala na zahradě, s pohledem do totální zeleně.
Skladby tam měly možnost zrát, a kdybych bývala neměla ten čas,
zněly by asi úplně jinak. Navzdory tomu, že třeba skladba Roza
je
nakonec na desce v původní verzi, zachycená "na první dobrou”.
Odstup k tomu říci si "jo, ono to funguje”, je ale potřeba."
Technologie
jdou dnes dopředu rychleji než dříve. Jak nebo podle čeho jste
si zvolila nástroje a vybavení, které jste při náhrávání alba
použila?
Never Sol:"Roli
samozřejmě sehrálo nejvíc okukování u jiných. Ale i vlastní
práce, a postupné pronikání do zvládnutí toho, co se nabízí.
Před pár lety jsem si pořídila Propheta 08 a to mě nasměrovalo
k syntezátorům a k touze je poznat lépe. Je to pro mě základní
nástroj, který si už, myslím, hodně souvisí s mým hudebním
vyjádřením a jazykem. Teď jsem se třeba začala zajímat o
modulární syntezátory, protože to je věc, která zpestřuje můj
hudební jazyk, může přinést další vlivy, určitou svobodu a
pomoci mi k vyjádření i tomu se posunout dál. Ale moje gró tkví
v klasických syntezátorech a zpěvu."
Ty
možnosti jsou ale dnes tak široké a bezbřehé, že se v nich
snadno lze i "utopit”. S tím jste problém neměla?
Never Sol: "To
je přesně důvod, proč jsem přestala skládat v počítači.
Postupně jsem se od programu Cubase, přes Logic dostala k Abletonu,
který je hodně instinktivní a svádí mě ke zjednodušování,
zkratkovitosti, a tomu dělat věci automaticky. A to nechci. Hodně
s ním pracuji při nahrávání nebo editování samplů, ale nechci
v něm například hledat nové zvuky. To dělám raději přímo u
syntezátorů. Ten zvuk si tak "vysochám” sama. Bicí jsem
nahrávala různě, mnohdy i dost podivně, ale ručně, ne stylem
copy paste. Trvá to mnohem déle, ale výsledek mě uspokojuje víc.
V opačném případě se u mě objevuje tendence ke zkratkovitosti a
monotónosti."
Současní
spoluhráči pouze interpretují vaší vizi, a nebo jim poskytujete
i prostor, aby ji i ovlivnili?
Never Sol:"Určitě
do toho vnášejí i něco svého. Moje očekávání je takové, že
skladby, které nyní hrajeme víceméně tak, jak byly zachyceny na
albu, se postupně "vyhrají”, a objeví se v nich další
vrstvy, budou žít na základě toho, co jsou a budou zase dál
zrát. Právě díky té organické komunikaci s ostatními. To je
ale běh na delší trať. Už ale jen to, že se vyhnu tomu, aby se
na koncertech jen obehrávaly, což mi ta spolupráce umožňuje, je
skvělé. Myslím, že je špatné, když je hudba zautomatizovaná,
potřebuju se do ní ponořit, a pokud možno se v ní i trochu
"ztratit”."
Loni v lednu jste se, ještě sólově, představila se skladbami, které
vám nyní vyšly, na respektovaném nizozemském festivalu Eurosonic
Noorderslag. Přineslo vám to něco - v publiku tam bývá hodně
agentů, dramaturgů západoevropských festivalů a publicistů?
Never Sol:"Měla
jsem tam dva koncerty. Ten první byl takový hektický, byly tam
určité problémy, a ne úplně se povedl, ten druhý jsem si pak
užila mnohem víc, a i reakce byly lepší. Samozřejmě skvělé
tam je to, že si ozkoušíte, jak to funguje na nepřipravené, a
zároveň hodně specifické publikum. Celé to ale pro mě byla spíš
hodně stresová záležitost a musím říct, že znovu bych už to
absolvovat nechtěla, i když se nám povedlo navázat jeden hezký
kontakt. Necítím se moc dobře, když mám pocit, že mám o své
hudbě někoho přesvědčovat a bojovat o své místo. Asi mi nesedí
tato honba za agenty, festivaly atd."
Jak
moc se s novým albem chystáte koncertovat?
Never Sol:"Současnost přináší
pozoruhodný trend, že přibývá mladých a vlastně stále
neokoukaných muzikantů, kteří vystupují jen občas, a nemají
potřebu pravidelného hraní před publikem. Což dříve bývala
výsada jen těch slavných a zavedených.Chci
hrát určitě co nejvíc. Ale situace na naší hudební scéně a
muzikantů, pohybujících se mimo mainstream, není taková, aby to
bylo možné. Míst, kde se dá hrát, není tolik, a posluchačů,
kteří mají zájem i o něco jiného, než jen o oddechovou zábavu,
také ne. I proto je to spíš záležitost větších center. V
menších městech lidé vůbec nejsou zvyklí na takové koncerty
chodit, často z médií podobnou hudbu vůbec neznají a je jich
málo. Vlastně nevím, co všechno by se muselo změnit, aby ta
situace byla jiná. Konkurence je silná, což je dobře, konkurence
podlě mého plodí kvalitu a má za příčinu progres. A dobrých
muzikantů je u nás hodně. Ale rozhodně to kvůli tomu nemíním
vzdávat, a také si uvědomuji, že to nějaký čas trvá, než si
každý hudebník vybuduje svou základnu."
O
čem vaše skladby jsou? Má album nějakou jednotící linii?
Never Sol:"Ne.
Neměla jsem potřebu nahrát koncepční album. Přirozenost je pro
mě pořád důležitější. Nechtěla jsem předávat nějaká
"velká” sdělení, ty texty jsou o obyčejných věcech, které
se mi honí hlavou, o tom, co mě potkává, odrážejí můj vnitřní
svět. Určitě mají souvislosti, ale nechci například psát
politické věci, ani reagovat na aktuální dění, jako je třeba
kauza MeToo. Tím neříkám, že to je špatně, pro někoho to může
být důležité, se k tomu vyjádřit. Ale mě podobný přístup
nezajímá a není pro mě přirozený. Nechci se vozit na aktuálních
trendech."
Nahrávku
zajímavě doplňuje i výtvarné zpracování bookletu, které se
vizuálně propojuje i videem, které albu předcházelo. To byla
vaše představa nebo zadání?
Never Sol:"Jsem
štastná, jak to celé dopadlo a cítím, že to snad i něco říká
lidem, co budou to album poslouchat, vše jde ruku v ruce. Mám velmi
ráda koláže a k albu jsem měla okamžitě ideu je se svou hudbou
nějak spojit. Mám kamarádku, která se kolážím věnuje, takže
jsem ji oslovila, a ona vytvořila nakonec ke každé písničce
samostatnou koláž. Ten vizuál je určitě další element, který
doplňuje celkovou atmosféru hudby. A myslím, že se tím i povedlo
vyjádřit, jaká jsem, jaký je můj svět. Jde přirozeně se mnou,
vyjadřuje jaká je hudba a jaká jsem já, nemusím se do něj nějak
stylizovat, a opět - trvá to sice déle, než obvyklá fotka, ale
výsledek je pak bohatší."