Legendární album Kolej Yesterday vyšlo před 30 lety, ale aktuální je stále

HK: Ve dnech, kdy album vychází, bohužel zemřel jeden z jeho tvůrců, významný český muzikant Petr Skoumal…
M. P.: "Není asi na mně, abych vypočítával, o co všechno přichází česká kultura, k tomu jsou povolanější – novináři, hudební publicisté a co já vím, kdo ještě. Já mohu být osobnější. Petr Skoumal teď určitě někde nahoře „…sedí a poslouchá jazz, a zdá se mu, jako by to bylo dnes…" A jestli ještě někdy vlezu do studia něco nazpívat, určitě uslyším v duchu to jeho: „takhle ne, spíš to zkus lehčeji, jo, jo, to je ono!" Takhle mě vždycky hecoval, i když jsem zpíval třeba svoje vlastní věci, nejen ty jeho. A já mu věřil na sto procent. Jednu jeho pecku, co se nám na poslední desku nějak nevešla, tady pořád mám, tak třeba… "
Taková deska se podaří jednou za X let
HK: Na Wikipedii se píše, že album Kolej Yesterday je jedno z
nejzásadnějších československých rockových alb 80. let. Cítíte to dnes taky
tak? A cítili jste to už tehdy?
M. P.: "Taková věc se nedá cítit, když na ní pracujete. Věděli jsme ale tehdy, že je to dobré a věřili v úspěch, i když jsme samozřejmě netušili, že to bude žít ještě i po třiceti letech. Dnes si tudíž, možná trochu neskromně, myslím, že to opravdu zásadní album bylo. Pro mě, ale jak se ukazuje na našich koncertech, i nejmíň pro celou jednu generaci."
L. K.: "Tak jednoznačně bych si to říct nedovolil. Spíš bych řekl, že všechna alba, která jsme spolu s Michalem Prokopem koncipovali a natočili, ať už je to Kolej Yesterday z roku 1984, Nic ve zlým, nic v dobrým z roku 1987 nebo Snad nám naše děti… z devětaosmdesátého roku, jsou vzácně vyrovnaná, a patří k tomu lepšímu z tehdejší produkce – prostě se dají poslouchat dodnes. Píseň Kolej Yesterday je totiž natolik mimořádná, taková se podaří jen jednou za X let, že to celkový pohled na naší dramaturgii vlastně zkresluje. Co jsme cítili tehdy? Tenkrát to byl úplný začátek. Potřeboval jsem prostě titulní píseň naší první premiéry, kterou jsem měl režírovat. A když ke mně jednou přijel Petr Skoumal, a tuhle píseň mi přehrál, věděl jsem, že je vyhráno…"

M. P.: "Nahrávání v soukromém studiu jsme nijak netajili, ani nijak nepropagovali. Tehdy už tady pár soukromých studií bylo, myslím, že první měl Karel Svoboda, který v Jevanech točil muziku ke svým zakázkám filmovým i televizním – mimochodem mu tam chodili hrát i kluci z tehdy zakázaného Pražského výběru, pak i Láďa Štaidl měl soukromé studio a pak už jich bylo víc, mezi ně patřilo i studio Petra Kocfeldy, kde jsme my natočili Kolej. Panton vlastní studio neměl, tak si pro svou produkci najímal různá studia. A určitě to měli nějak legalizované, i naši poslední předrevoluční desku Snad nám naše děti... jsme točili v soukromém studiu, tehdy pro změnu u Martina Kratochvíla."
L. K.: "V roce 1984 už tak krutý časy nebyly. A Panton, jak řekl Michal, neměl nikdy vlastní studia, ty si pronajímal, a tak už byl jen krok k tomu, aby si studio pronajal od soukromníka, s kterým už tenkrát externě spolupracoval. Je pravda, že jsme o tom moc radši nemluvili, protože jsme věděli, že i v těch časech přeci jen existovalo dost mamlasů, kteří to považovali za „ohrožení socialismu", a byli schopni celý projekt z „ideologických" důvodů potopit…"
HK: To se naštěstí nestalo. Jak na tehdejší nahrávání vzpomínáte?
M. P.: "Nahrávání bylo moc fajn, bylo to hodně uvolněné, i hosti se, myslím, cítili dobře, měli dost volnosti pro svoje vlastní hraní. Kromě té „pohřební" předehry Blues o spolykaných slovech, kterou Honza Hrubý napsal pro dechaře, a sborů C&K Vocalu, si všechno ostatní hosti většinou vymysleli či připravili sami. Termínově to tehdy dával dohromady producent Láďa Kantor, který byl vlastně ideovým autorem celého projektu."
L. K.: "Stivín, Nejezchleba i Skoumal, ti všichni byli nejen špičkoví muzikanti, ale i naši kamarádi, kteří stejně jako my moc šancí nahrávat neměli. Tak jsme si to užili. Byla s nimi radost spolupracovat…"
Vydavatelské plány schvalovalo ÚV KSČ
HK: Deska vyšla u Pantonu. Tehdejší Supraphon se bál?
M. P.: "U Pantonu jsme desku vydávali prostě proto, že jsme u něj vydali už předchozí album Holubí Dante a měli jsme tam v té době dost příznivé prostředí pro práci. I když i kolem samotného názvu desky byly debaty. To anglické Yesterday hodně vadilo. Nakonec to tam prošlo, ale kuriózní je fakt, že Petr Skoumal s Pavlem Šrutem, jako autoři téhle klíčové skladby, ji mají dodnes, jak jsem objevil, na OSA nahlášenou jako Kolej Y. Taková byla tehdy doba."
L. K.: "Nezapomeňte, že tehdy v Čechách existovala jen dvě vydavatelství a obě byla státní! A oběma schvaloval vydavatelské plány všemocný ÚV KSČ, který měl větší moc než celá vláda s Parlamentem dohromady! Přes ně nejel vlak. Nejbližší svobodné vydavatelství bylo až v Mnichově… Supraphon měl pod smlouvou tehdejší elitu pop music, tu galerii Zlatých slavíků. A tak většině „neSlavíků" zbýval Panton. Faktem je, že na Pantonu byli zaměstnaní většinou méně zbabělí a více vzdělaní redaktoři, než v Palackého ulici, takže jistá naděje tu byla…Když si ale vzpomenu si, že jen souboj o název premiéry i alba trval na Pražském kulturním středisku i na Pantonu víc než rok, dovedete si představit v jakých neuvěřitelných, a zároveň směšných poměrech jsme žili..."
HK: Dá se říct, že na téhle desce jsou největší hity kariéry Michala Prokopa?
M. P.: "Že z téhle desky pocházejí vedle samotné Koleje ještě i moje další hity je jasné i podle toho, že jsou to věci, které hrají rádia dodnes. Dokonce mnohem víc, než tehdy, kdy existovalo rádio jediné a pro jistotu to nehrálo, aby se nemuselo řešit, jestli je Kolej Yesterday píseň angažovaná, nebo protistátní, abych hovořil tehdejším normalizačním slovníkem, neboť i tohle se čas od času objevovalo. Něco z toho najdou posluchači i v bookletu reedice. Bohužel se dnes prakticky téměř nehrají moje novější věci, které jsou podle mě stejně dobré, možná i lepší, ale rádia pořád hrají jen ty Funebráky, Bitvu o Karlův most a Kolej. Ale vlastně jsem moc rád, že to hrají a jsem i trochu pyšný. "
L. K.: "Určitě se dá říct, že na třech albech, která jsem zmínil, tedy Kolej Yesterday, Nic ve zlým, nic v dobrým a Snad nám naše děti… je většina největších Michalových hitů… "
HK: Kdo sestavoval bonusové DVD? Z kolika záznamů se vybíralo? A podle čeho?
M. P.: "Bonusové DVD jsem sestavil já, chtěl jsem na něm přestavit písničky z tohohle alba v živé podobě a pokaždé s nějakým zajímavým hostem, zpívám tam tedy s Petrem Skoumalem, Danem Bártou, Wabi Daňkem, The Tap Tap a ještě i některými dalšími zajímavými tvářemi. Těchhle video bonusů je tam celkem pět a jsou ze tří různých koncertů z posledních let."
Foto: Martin Kubica
Související obsah:
» Michal Prokop je Sto roků na cestě (Joe Stramr, 17. 08. 2012)» Michal Prokop si pozval na křest řadu hostů (Karel Souček, 15. 12. 2012)
» Michal Prokop připravuje nové album (Louie Disgane, 15. 03. 2011)
» Zemřel autor zásadních večerníčkových melodií, Petr Skoumal (Jitka Fialková, 28. 09. 2014)
HUDEBNÍ ZPRÁVY
Music Bridge podpoří přeshraniční hudební spolupráci
Divadlo Pod Lampou v Plzni spojilo síly s Kulturzentrum Alte Mälzerei v Regensburgu v unikátním česko-německém...
„Stejně ti srazí vaz,“ nepochybují POLY NOIR & The Holy Spirit Smugglers.
Syrová, magická, sugestivní, uhrančivá. Taková je česká verze temné klasiky God's Gonna Cut You Down s odkazem...
Nevidomý zpěvák Jan Jareš vystoupí v naprosté tmě
Když mezinárodně uznávaný dirigent Alim Šach pozve ke spolupráci Jana Jareše, zpěváka, klavíristu a nevidomého...
Australští Sons Of The East míří do Lucerna Music Baru
Sons Of The East – Jack Rollins (zpěv, kytara), Nic Johnston (zpěv, klávesy) a Dan Wallage (kytara, banjo) – pocházejí...
SPS znovu na turné - Punk & Film
SPS je tradiční punková kapela, která vystupuje v létě na mnoha festivalech. Letos jsme je mohli vidět třeba...
» zobrazit více...
RECENZE
» Everest: Halestorm (opět) šplhají na vrchol...
» Poklady Ztraceného ráje: Dračí časy...
» Jeviště snů aneb Donor-ští rytíři...
» Szidi Tobias se vrací po deseti letech....
» Tomadachi je album o přátelích, o lásce,...
» Nové album Bratrů láká ke snění i tanci
» zobrazit více...
Tradiční vzpomínka Koncert pro Kaštánka v klubu Modrá Vopice
9. srpna 2025 uplynulo neskutečných jedenáct let od doby, kdy odešel do rockového...
Music Bridge podpoří přeshraniční hudební spolupráci
Divadlo Pod Lampou v Plzni spojilo síly s Kulturzentrum Alte Mälzerei v Regensburgu...
Pražský výběr – dobrý výběr. Holešovice i myši tancovaly.
Půl hodiny před začátkem se plocha Areálu 7 v pražských Holešovicích...
Poslední srpnový víkend patřil Harleyům
Nejde o kapelu Harlej, ale o legendární motorky Harley-Davidson. Na pražském...
ILYHB si užívají festivalovou sezonu a těší se nejen na Sziget
I Love You Honey Bunny je indie-pop-rocková kapela z Prahy. Tvoří ji zpěvák...
Vzestupy a pády Ozzyho Osbourna
Svět opustila hudební ikona. Ozzy Osbourne nebyl jen průkopníkem nových žánrů,...
„Stejně ti srazí vaz,“ nepochybují POLY NOIR & The Holy Spirit Smugglers.
Syrová, magická, sugestivní, uhrančivá. Taková je česká verze temné...
Na Veveří se mohou těšit Nela a Pavla
Putovní festival Hrady CZ pokračuje o víkendu na Veveří. V naší soutěži jste...
Nadějný písničkář Coubey vydává nový singl rooftops
Zasněná, upřímná a dojemná. Taková je hudba pražského písničkáře Coubeyho,...
Víme, jak je těžké pro mladé ale zatím neznámé kapely prorazit do médií a tím získat nové fanoušky.
» Podporujeme nadějné kapely
» Zadání profilu interpreta
Chcete dostávat do vaší emailové schránky aktuální informace ze světa hudby? Přihlašte se k odběru newsletteru. Odběr můžete kdykoliv zrušit.