Laibach na nálepky kašlou, na Flédě představili "svůj" muzikál


Brněnský hudební klub Fléda měl na 23. února nachystaný jeden z jeho hudebních vrcholů této sezóny. Brno přivítalo slovinskou skupinu Laibach. Tato experimentální, neo-klasická, avantgardní, industriální, (styl si doplňte sami) parta loni vydala další cover album nazvané „The Sounds of Music”. Jedná se o reinterpretaci soundtracku stejnojmenného fimu (česky Za zvuků hudby) z roku 1965, který vznikl na základě rakouského muzikálu z roku 1938 od skladatele Richarda Rodgerse a textaře Oscara Hammersteina II. Zmíněný film je v Severní Korei velmi populární a jeho obsah se dokonce používá pro výuku anglického jazyka. Pro Laibach velmi přitažlivé téma.

Dvouhodinový koncert Laibach na Flédě byl rozdělený na dva akty, přičemž v tom prvním odehráli téměř celou novou desku. Představení odstartovala hostující švédská bluesová / soulová zpěvačka Marina Mårtensson písní „The Sound of Music”, kterou brzy doplnil frontman Milan Fras oděný do bílého outfitu s typickou pokrývkou hlavy. Rezidentní zpěvačka Mina Špiler dostala pracovní volno údajně protože je v jiném stavu. Skladby z nové desky zazněly v chronologickém pořadí a temně industriální kabát jim slušel. Po celou dobu prvního aktu jsme na velkoplošné obrazovce mohli sledovat různorodé fotky a videa s komunistickou tématikou, propagandu socialistického KLDR a staré slovinské komunistické plakáty. Mezi ty nejzajímavěji předělané skladby určitě patřily kromě úvodní stejnojmenné písně i „Do-Re-Mi”, „My Favorite Things”, „The Lonely Goatherd” nebo „So Long, Farewell”. Kontrast krásného křišťálově čistého hlasu zpěvačky Mårtensson a dunivého hlasu Frase, který vždy rozvibroval celý sál, fungoval jako jin a jang a bez zbytečných řečí jsme během necelé hodiny propluli prvním aktem. Následovalo patnáctiminutové intermezzo, které přineslo drastickou změnu atmosféry.


Po krátké přestávce se zpěvák Milan Fras vrátil oděný do černé a čekalo nás sexteto strašidelných písní tentokát v rodné Slovinštině. Druhý akt postrádal zpěvačku Minu Špiler, jelikož její krásný a pozitivní hlas se do této kompozice zkrátka nehodil. Pódium výrazně potemnělo a místo rádoby blažených a lásku podporujících plakátů se na obrazovce střídali děsivé a znepokojivé obrazy. Po téměř instrumentálním intru „Mi Kujemo Bodočnost” odstartovala desetiminutová téměř doom metalová jízda „Smrt za Smrt”, při které běhal mráz po zádech. V podobně temném industriálním duchu nahánějícím hrůzu pokračoval celý druhý akt s dalšími písněmi jako „Nova Akropola” „Krvava Gruda” nebo „Ti, Ki Izzivaš”. Laibach nedbají na hudební hranice, Laibach si zkrátka hrají, co chtějí. Takto drastická změna to jen dokazuje.


Po krátkém dožadování se přídavku se vrátila zpěvačka Marina Mårtensson s téměř bondovskou písní „The Coming Race”, která je soundtrackem k novému filmu Iron Sky: The Coming Race. Zazněl i Laibachovsky upravený singl „Sympathy for the Devil" od Rolling Stones. Úplný závěr koncertu pak obstaral zpěvák Milan Fras, který si pro další změnu stylu v zákulisí pořídil klobouk a jemuž na akustickou kytaru asistovala zpěvačka Mårtensson. Laibachovské podání country písně „Surfing Through the Galaxy” udělalo za unikátním koncertem humornou tečku. Znovu bez řečí se kapela odebrala do zákulisí a jako rozloučení a poděkování připravila závěrečné titulky. Laibach předvedli zase něco nového, kdy narozdíl o industriálně metalové vřavy na festivalu Brutal Assault ukázali (alespoň v první půli koncertu) i svou melancholičtější duši. Od této extravagantní partičky zkrátka stereotyp nečekejte.

GALERIE


ZADEJTE KOMENTÁŘ


Zadání profilu interpreta

HUDEBNÍ ZPRÁVY
RECENZE: Kniha Fahrenheit-182 přináší poutavý příběh Marka Hoppuse
14.12.

RECENZE: Kniha Fahrenheit-182 přináší poutavý příběh Marka Hoppuse

Máte rádi americkou punkrockovou scénu na přelomu milénia? Pak právě vám (ale nejen vám) je určena autobiografie...


Rufus Miller opět potěší Prahu
14.12.

Rufus Miller opět potěší Prahu

Rufus Miller se opět vrátí do Prahy, 21. ledna 2026 rozezní Palác Akropolis svým syrovým psych-alt-rockem. Spolu se svým...


November 2nd po Andělovi za Album roku představují dva nové singly
13.12.

November 2nd po Andělovi za Album roku představují dva nové singly

Po získání Ceny Anděl za Album roku přicházejí November 2nd rovnou se dvěma novými písněmi. Hold Onto It a Old Man představují...


První oznámení Szigetu 2026: program slibuje silné headlinery
13.12.

První oznámení Szigetu 2026: program slibuje silné headlinery

Jeden z největších festivalů, Sziget v Budapešti, oznámil první jména pro rok 2026. Festival se bude konat od 11. do 15....


Bert & Friends a desetiletá oslava plná překvapení v Arše+
13.12.

Bert & Friends a desetiletá oslava plná překvapení v Arše+

Bert and Friends oslavili své desáté narozeniny 11.12. ve vyprodané Arše+. Bert and Friends začali...


» zobrazit více...


RECENZE
PRÁVĚ VYŠLO
Něco zůstane
05.12.

Něco zůstane

» Jamaron

Něco zůstane je čtvrté studiové album pražské kapely Jamaron,...

PODPORUJEME NADĚJNÉ KAPELY



Víme, jak je těžké pro mladé ale zatím neznámé kapely prorazit do médií a tím získat nové fanoušky.


» Podporujeme nadějné kapely

» Zadání profilu interpreta