Jeden Kmen se doma rozloučil s pohádkovou deskou

Brněnský klub Melodka minulý víkend hostil žánrově nevšední večer. V jeho útrobách vystoupily tři neofolkové kapely, které pracují s tématy slovanské a folkorní kultury. V čele této trojice stála domácí formace Jeden Kmen a na závěr celé ambientní hostiny se rozloučila se svou koncepční a příběhovou deskou „Basnj”. Tu zahráli v celé své kráse a naposledy tak povyprávěli příběh „O ztracené Zimě”.


Jeden Kmen aneb Cesta do Slovanské Říše a zase zpátky

Když před koncertem bylo na pódiu připravených dvanáct mikrofonů, bylo jasné, že nepůjde o běžný rockový či metalový koncert. Snad nikdy jsem na Melodce (nové či staré) neviděl tak obsazené pódium. Jeden Kmen je soubor aktuálně dvanácti muzikantů, zpěváků a zpěvaček, který se věnuje tribální hudbě s prvky dark folku a ambientu. Deska „Basnj” je nazpívaná v mezislovanštině, což je uměle vytvořený jazyk s cílem sjednotit jednotlivé slovanské národní jazyky do jednoho. Vokály jsou v hudbě Jednoho Kmene všudypřítomné, prim hrají ale roztodivné nástroje, z nichž většinu si ani netroufám pojmenovat. Silná je především rytmická sekce, kde se o kůží potažené bubny starají bubeníci Čepa a Loqo. Druhý jmenovaný stojí i za mixážním pultem a dodává hudbě integrální ambientní podklad. Dvojice Džugo a Jakub Gaja zase obstarávají všemožné unikátní i exotické strunné a smyčcové nástroje.

Krátce po půl jedenácté zahájila pohádku „Basnj” vypravěčka úvodním slovem a celý ansábl koncert odstartoval s „Solnečna kareta”. První skladba příjemně graduje za zvuků flétny, brumle zpěvačky Skrík, hrdelního vokálu hlavního mužského zpěváka Ctibora Ostrého a dunivých úderů bubnů. Velkou zbraní Jednoho Kmene jsou silné vokály a sborové mnohohlasy. O ně se stará i kvinteto zpěvaček, které doplňují hlavní vokály prakticky při každé písni. Jejich vrcholný čas měl ale ještě přijít. Deska, a tedy i tento koncert, nabídl pestrou hostinu nálad. Zatímco úvod rozproudil krev v žilách, následující „Lisja rada” je pomalejší, tesklivá a čistě v podání zpěvačky Skrík. Úvodní dvojice písní krásně nastínila hudební i emoční ráz repertoáru této smečky.


Kapela tisíce zvuků

Skladby „Přestupiti prag” a „Velika sala” přinesly temnou atmosféru a (nejen) při sborových partech běhal mráz po zádech. Hrdelní zpěvy Ctibora, neutichající bzučení strun a opravdu divoké perkuse vytvářely atmosféru jak z fantasy akčního filmu. Zejména druhá jmenovaná skladba je úžasným sedmiminutovým eposem, kde pomyslný spotlight krade skvěle sladěná sborová sekce pěti zpěvaček. Nemýlím-li se, tři z nich zde mají i ohlušující sólové party. Všichni ostatní pěvci a pěvkyně skvěle navazují na dynamickou a naprosto epickou jízdu, které snad všechny napumpovala natolik, že by z fleku byli schopní porazit armádu orků nebo odnést prsten do Hory osudu. Když vyjímečně sborová sekce mlčí, doprovází už tak pestrou a komplexní hudbu dřevěnými tyčkami, všemožnými chrastítky i tancem.

Píseň „Čelom protiv burji” má opět vzestupnou tendenci, ačkoliv zase trochu jiným způsobem. Spotlight směřuje zpět na střed pódia, kde dává na odiv své zlato v hrdle mimo jiné zpěvačka Hanka. Skladba „Tri prědavstva" zní asi nejvíce jako tradiční česká (slovanská, chcete-li) lidová píseň. Samozřejmě s vlivy mnoha elementů, nástrojů a ambientního podkladu. Tady si zase více bere slovo zpěvák Ctibor. Po této divoké halekačce jde tempo koncertu výrazně dolů a blíží se i konec celé pohádky. „Solncu licem v lice" i „Povratok zimy" už jsou z větší části instrumentální kousky, které navazují mystickou a zlověstnou atmosféru. Vokály zde slouží takřka převážně pro harmonizaci a náladotvorbu. Hodina s nahrávkou „Basnj” byla u konce v momentě, kdy se vrátila vypravěčka a celý příběh ukončila. Po společné fotce s diváky kapela zahrála jako bonus ještě jednu skladbu z desky „Mlha”, ale z pohádky se pryč nikomu nechtělo.

Jeden Kmen je unikátní hudební projekt, a to nejen na české poměry. Spojení etnické, tribální, ambientní, folkové, experimentální (doplňte si další přívlastky dle libosti) world music nabízí jedinečný hudební zážitek bez ohledu na to, co očekáváte nebo co jste již zažili. Záměrně jsem se snažil vyhýbat se detailům o nástrojích či konkrétním vokálním úryvkům, protože bych to stejně popsal špatně. Ono to dost dobře ani nejde. Těch zvuků a hlasů je v jednu chvíli naráz tolik, že bych se z toho zbláznil. Vše ale dohromady funguje naprosto fenomenálně díky propracovaným strukturám a skvělému hudebního umění všech zůčastněných. A já skladatel ani muzikant nejsem. Jeden Kmen se někdy podobá kapelám Wardruna nebo Heilung, jindy zase zní jako hudba z bojové scény ze Zaklínače. Ať už je to tak či onak, dokáže způsobit husinu nebo přinejmenším obdiv. A to ani nemusíte vědět, že si kostýmy, výzdobu a i některé nástroje vyrábí sami. Klobouk dolů!

Úvodní fotografie pochází z Facebookového profilu skupiny Jeden Kmen.


ZADEJTE KOMENTÁŘ



HUDEBNÍ ZPRÁVY
Country folk ovládl stage; Sons of the East znovu v Praze
15.06.

Country folk ovládl stage; Sons of the East znovu v Praze

Australská indie folk country kapela Sons of the East znovu zavítala do Prahy, kde pro své fanoušky vystoupila ve středu...


Otce Jana Bendiga si v novém klipu zahrál Zdeněk Godla
14.06.

Otce Jana Bendiga si v novém klipu zahrál Zdeněk Godla

Jen pár týdnů po vydání úspěšného songu TU TU TU přichází zpěvák Jan Bendig s další novinkou. Ve skladbě...


Ewa Farna představila nový videoklip překvapivě na Rock for People
14.06.

Ewa Farna představila nový videoklip překvapivě na Rock for People

Necelých 24 hodin od zveřejnění nového songu Vlny, který vznikl jako titulní píseň ke stejnojmennému filmu Jiřího...


Keltové z Bostonu nám zahráli punk
14.06.

Keltové z Bostonu nám zahráli punk

Pražskou Lucernou zněl divoký zvuk keltského punku od bandy z Bostonu. Minulý víkend jste mohli být součástí...


Kafka Band novým singlem připomíná 100 let od úmrtí Franze Kafky
13.06.

Kafka Band novým singlem připomíná 100 let od úmrtí Franze Kafky

Křehká, jemná, melancholická. Taková je píseň Die Bäume – Stromy, která, stejně jako všechny předešlé...


» zobrazit více...


RECENZE
PRÁVĚ VYŠLO
Je všechno dobrý? Je to složitější.
13.06.

Je všechno dobrý? Je to složitější.

» Kieslowski Marie

Sólové debutové album "Je všechno dobrý?” v digitální podobě...

PODPORUJEME NADĚJNÉ KAPELY



Víme, jak je těžké pro mladé ale zatím neznámé kapely prorazit do médií a tím získat nové fanoušky.


» Podporujeme nadějné kapely

» Zadání profilu interpreta

Hudební knihovna - NEWSLETTER

Chcete dostávat do vaší emailové schránky aktuální informace ze světa hudby? Přihlašte se k odběru newsletteru. Odběr můžete kdykoliv zrušit.

Přihlásit k odběru newsletteru