Zásadní alba Oty Petřiny vycházejí v nové 2LP reedici

Svým poctivým rockovým hárem a neústupností byl trnem v oku bývalému režimu. Svým muzikantským umem a talentem si však získal celou řadu ikon tuzemské popmusic, od Petry Janů přes C&K Vocal až po Václava Neckáře. Brilantní kytarista,  skladatel, aranžér a producent Ota Petřina (4. 6. 1949 – 11. 7. 2015) silně ovlivnil naši populární hudbu. Petřinovy letošní nedožité pětasedmdesátiny připomíná vinylová reedice obou jeho výjimečných sólo alb. Nadčasové a v mnohém unikátní nahrávky Super-robot & Pečeť vycházejí coby 2LP v novém remasteru a atraktivním balení s kompletem textů  

„Dlouho jsem přemýšlel, co bych o tátovi napsal. Je to už delší doba, co odešel. Pořád to bolí, ale vím, že byl šťastnej, a řekl mi, že měl krásnej život. Vždy byl pro mě vzorem, ale čím více jsem stárnul, tím více jsem si ho vážil. Vždy se držel svých zásad a hodnot. Když ho komunista zakázal, nepřemýšlel, jak to udělat, aby mohl hrát. Prostě to přijal jako chlap a nechal to bejt. Pochopil jsem, že si ve všem uměl najít to pozitivní… Doufám, že při poslechu jeho písniček ucejtíte tu čistotu, pravost a syrovost, stejně jako já, kdykoli si je poslechnu," vyznává se Petřinův syn Otakar „Marpo" Petřina v textu, jenž je součástí obalu 2LP.  



Tamtéž pak fanoušci najdou i doprovodný text publicisty Pavla Víška mapující Petřinovu hudební kariéru a její nejzásadnější milníky. Od angažmá v divadle Rokoko a doprovázení Golden Kids, přes spolupráci s C&K Vocalem, participaci na sólových nahrávkách jeho (bývalých) členů (tedy Petry Janů, Luboše Pospíšila a Heleny Arnetové), až po spojení s Václavem Neckářem. Právě jemu byl „kytarovou oporou i prvním ‚délesloužícím‘ kapelníkem skupiny Bacily – až do roku 1974, než (ne)kompetentní soudruzi normalizátoři zjistili, že se ‚délka Petřinových vlasů nevejde na rozměry československých jevišť‘, jak ironicky glosoval Václav Neckář."   

Petřinova zásadovost i neústupnost samozvaným strážcům správného vzhledu sice znamenala odchod z pozice kapelníka Bacilů a nemožnost živého vystupování až do roku 1987, nicméně o to více času i energie vložil do studiové práce, komponování i aranžování pro druhé (mj. má zásadní podíl na Neckářových albech Tomu, kdo nás má rád /1975/, Planetárium /1977/ či první a poslední části volné trilogie Příběhy, písně a balady /1982, resp. 1983/) a v neposlední řadě také do svých vlastních projektů. 

Z dnešního pohledu i vzhledem k tomu, že Petřina nebyl „zrovna v přízni", je bez nadsázky zázrak, že se mu jeho dlouhohrající sólové opusy podařilo vůbec realizovat a vydat. Jak debut Super-robot z roku 1978, tak následující Pečeť (1983) byly svou formou, stopážemi i texty značně nezvyklé. Až čtvrthodinové kompozice si (s přátelskou pomocí baskytary, bicích a C&K Vocalu) natočil sám a – spolu s texty Zdeňka Rytíře a Pavla Vrby – rozhodně nedával posluchačům nic zadarmo. Byl proslulý studiovým perfekcionismem, takže jeho muzikantské zpívání básnických obratů, doprovázené mnoha vrstvami kytar a jiných instrumentů, zní pravdivě introvertně, leč také zcela suverénně.  



Vznikla tak muzika mimo kategorie a čas, která sice není pro každého, ale kdo si k ní najde cestu, toho její originalita dostane i po více než čtyřiceti letech od prvního vydání.  Jak laureát titulu Osobnost Beatové síně slávy 2010 zmínil v rozhovoru pro Deník na sklonku roku 2014, plánoval i třetí pokračování. Na otázku, kdy vyjde, odpověděl: „Až to bude, tak to bude. Nespěchám. Nechci to připravit pod tlakem. Potom se tam objeví věci, které ani nechcete. Tak si to nechávám, až to bude dobrý." Bohužel jej v létě 2015 zradilo zdraví a svou volnou albovou trilogii už nikdy nedokončil.  
Foto: Alan Pajer
GALERIE

Související obsah:

» Ota Petřina - kytarová ikona, která zamířila do hudebního nebe   (Karel Souček, 16. 07. 2015)


ZADEJTE KOMENTÁŘ


Zadání profilu interpreta

HUDEBNÍ ZPRÁVY
Někdo šel na Signal Fest, někdo na Pendulum
19.10.

Někdo šel na Signal Fest, někdo na Pendulum

Pendulum ve Foru Karlín se mohli pyšnit vyprodanými lístky a není divu, kdo je stihnul na loňském ročníku Rock...


Melancholie v přímém přenosu: dodie v Praze
19.10.

Melancholie v přímém přenosu: dodie v Praze

Po úspěchu debutového alba Build a Problem a čerstvém vydání novinky Not for Lack of Trying se dodie vydává...


Kapela Wolf Alice se v listopadu vrátí do Prahy
19.10.

Kapela Wolf Alice se v listopadu vrátí do Prahy

Britská rocková kapela Wolf Alice míří do Prahy s jejich nejnovější deskou The Clearing, kterou vydali v srpnu tohoto...


Textures: Nemyslím si, že ještě někdy pojedeme hrát do Spojených států
19.10.

Textures: Nemyslím si, že ještě někdy pojedeme hrát do Spojených států

Před koncertem holandských Textures na festivalu Brutal Assault jsem si popovídal s jejich pracovně nejmladšími členy....


Fedor pokřtili svoje Garáž Album
19.10.

Fedor pokřtili svoje Garáž Album

Kapela Fedor pokřtila v sobotu 18. října svoje letošní album s názvem Garáž Album. A pokřtili ho ne v garáži,...


» zobrazit více...


RECENZE
PRÁVĚ VYŠLO
Giants and Monsters
01.10.

Giants and Monsters

» Helloween

Giants and Monsters je název sedmnáctého studiového alba powermetalových...

PODPORUJEME NADĚJNÉ KAPELY



Víme, jak je těžké pro mladé ale zatím neznámé kapely prorazit do médií a tím získat nové fanoušky.


» Podporujeme nadějné kapely

» Zadání profilu interpreta

Hudební knihovna - NEWSLETTER

Chcete dostávat do vaší emailové schránky aktuální informace ze světa hudby? Přihlašte se k odběru newsletteru. Odběr můžete kdykoliv zrušit.

Přihlásit k odběru newsletteru