Zásadní alba Oty Petřiny vycházejí v nové 2LP reedici

Svým poctivým rockovým hárem a neústupností byl trnem v oku bývalému režimu. Svým muzikantským umem a talentem si však získal celou řadu ikon tuzemské popmusic, od Petry Janů přes C&K Vocal až po Václava Neckáře. Brilantní kytarista,  skladatel, aranžér a producent Ota Petřina (4. 6. 1949 – 11. 7. 2015) silně ovlivnil naši populární hudbu. Petřinovy letošní nedožité pětasedmdesátiny připomíná vinylová reedice obou jeho výjimečných sólo alb. Nadčasové a v mnohém unikátní nahrávky Super-robot & Pečeť vycházejí coby 2LP v novém remasteru a atraktivním balení s kompletem textů  

„Dlouho jsem přemýšlel, co bych o tátovi napsal. Je to už delší doba, co odešel. Pořád to bolí, ale vím, že byl šťastnej, a řekl mi, že měl krásnej život. Vždy byl pro mě vzorem, ale čím více jsem stárnul, tím více jsem si ho vážil. Vždy se držel svých zásad a hodnot. Když ho komunista zakázal, nepřemýšlel, jak to udělat, aby mohl hrát. Prostě to přijal jako chlap a nechal to bejt. Pochopil jsem, že si ve všem uměl najít to pozitivní… Doufám, že při poslechu jeho písniček ucejtíte tu čistotu, pravost a syrovost, stejně jako já, kdykoli si je poslechnu," vyznává se Petřinův syn Otakar „Marpo" Petřina v textu, jenž je součástí obalu 2LP.  



Tamtéž pak fanoušci najdou i doprovodný text publicisty Pavla Víška mapující Petřinovu hudební kariéru a její nejzásadnější milníky. Od angažmá v divadle Rokoko a doprovázení Golden Kids, přes spolupráci s C&K Vocalem, participaci na sólových nahrávkách jeho (bývalých) členů (tedy Petry Janů, Luboše Pospíšila a Heleny Arnetové), až po spojení s Václavem Neckářem. Právě jemu byl „kytarovou oporou i prvním ‚délesloužícím‘ kapelníkem skupiny Bacily – až do roku 1974, než (ne)kompetentní soudruzi normalizátoři zjistili, že se ‚délka Petřinových vlasů nevejde na rozměry československých jevišť‘, jak ironicky glosoval Václav Neckář."   

Petřinova zásadovost i neústupnost samozvaným strážcům správného vzhledu sice znamenala odchod z pozice kapelníka Bacilů a nemožnost živého vystupování až do roku 1987, nicméně o to více času i energie vložil do studiové práce, komponování i aranžování pro druhé (mj. má zásadní podíl na Neckářových albech Tomu, kdo nás má rád /1975/, Planetárium /1977/ či první a poslední části volné trilogie Příběhy, písně a balady /1982, resp. 1983/) a v neposlední řadě také do svých vlastních projektů. 

Z dnešního pohledu i vzhledem k tomu, že Petřina nebyl „zrovna v přízni", je bez nadsázky zázrak, že se mu jeho dlouhohrající sólové opusy podařilo vůbec realizovat a vydat. Jak debut Super-robot z roku 1978, tak následující Pečeť (1983) byly svou formou, stopážemi i texty značně nezvyklé. Až čtvrthodinové kompozice si (s přátelskou pomocí baskytary, bicích a C&K Vocalu) natočil sám a – spolu s texty Zdeňka Rytíře a Pavla Vrby – rozhodně nedával posluchačům nic zadarmo. Byl proslulý studiovým perfekcionismem, takže jeho muzikantské zpívání básnických obratů, doprovázené mnoha vrstvami kytar a jiných instrumentů, zní pravdivě introvertně, leč také zcela suverénně.  



Vznikla tak muzika mimo kategorie a čas, která sice není pro každého, ale kdo si k ní najde cestu, toho její originalita dostane i po více než čtyřiceti letech od prvního vydání.  Jak laureát titulu Osobnost Beatové síně slávy 2010 zmínil v rozhovoru pro Deník na sklonku roku 2014, plánoval i třetí pokračování. Na otázku, kdy vyjde, odpověděl: „Až to bude, tak to bude. Nespěchám. Nechci to připravit pod tlakem. Potom se tam objeví věci, které ani nechcete. Tak si to nechávám, až to bude dobrý." Bohužel jej v létě 2015 zradilo zdraví a svou volnou albovou trilogii už nikdy nedokončil.  
Foto: Alan Pajer
GALERIE

Související obsah:

» Ota Petřina - kytarová ikona, která zamířila do hudebního nebe   (Karel Souček, 16. 07. 2015)


ZADEJTE KOMENTÁŘ


Zadání profilu interpreta

HUDEBNÍ ZPRÁVY
EllyZ ukazuje prostředníček catcallingu a každodennímu sexismu
02.07.

EllyZ ukazuje prostředníček catcallingu a každodennímu sexismu

Catcalling je forma obtěžování na ulici, která se projevuje jako verbální útoky, pískání či posměšky adresované...


Open-air festival Fuchsu obsadí na dva dny tenisový kurt na Štvanici
01.07.

Open-air festival Fuchsu obsadí na dva dny tenisový kurt na Štvanici

Alternativní a nezávislé hudbě bude patřit Letní open air festival klubu Fuchs2, který se po roce vrací na Štvanici....


Sarah Blasko se po dvanácti letech vrátila do Prahy
01.07.

Sarah Blasko se po dvanácti letech vrátila do Prahy

Australská zpěvačka a skladatelka Sarah Blasko je známá pro svůj emotivní a introspektivní přístup k hudbě. Píše...


Dukla, Amelia Siba a Maryland podpoří Palestinu
01.07.

Dukla, Amelia Siba a Maryland podpoří Palestinu

Spřátelené pražské projekty Dukla, Amelie Siba a Maryland opět spojí síly, aby odehrály společný letní...


Klip k písni Black Mlíko je osobní zpovědí Terezy Kerndlové
30.06.

Klip k písni Black Mlíko je osobní zpovědí Terezy Kerndlové

Tereza Kerndlová připravila videoklip k další písni ze svého alba Diamanty. Black Mlíko je průletem jejím...


» zobrazit více...


RECENZE
PRÁVĚ VYŠLO
Tomodachi/Deluxe Edition
23.06.

Tomodachi/Deluxe Edition

» Mirai

Čtvrté studiové album Tomodachi skupiny Mirai vyšlo sice už loni...

PODPORUJEME NADĚJNÉ KAPELY



Víme, jak je těžké pro mladé ale zatím neznámé kapely prorazit do médií a tím získat nové fanoušky.


» Podporujeme nadějné kapely

» Zadání profilu interpreta

Hudební knihovna - NEWSLETTER

Chcete dostávat do vaší emailové schránky aktuální informace ze světa hudby? Přihlašte se k odběru newsletteru. Odběr můžete kdykoliv zrušit.

Přihlásit k odběru newsletteru