První den Krásných ztrát patřil prověřeným, nikoli provařeným kapelám

Čím se festival Krásný ztráty Live, jehož 9. ročník se ve Všeticích na Benešovsku uskutečnil o víkendu 8. a 9. srpna, liší od jiných festivalů? Těch věcí je více, takže to vezměme popořadě. 

Opravdu krásným, útulným a členitým prostorem. Rozlehlý statek nabízí tři různě zaměřené scény, nepočítáme-li klubovou Všetickou jízdu, pak především před hlavní je dost prostoru pro všechny. Tancechtivé, dekaře i židličkáře a ze všech míst je skvěle vidět i slyšet. Kdo si chce od muziky odpočinout, může vyrazit k rybníku, kde jsou k zapůjčení lodičky, nebo do kryté stodoly. K dispozici je hotelový bazén, stánky s pestrým občerstvením za přijatelné ceny v klidové zóně nebo klasická kuchyně v hotelové restauraci.   

Dramaturgie hlavně (ale nejen) pro střední generaci 
Dramaturgie dvou hlavních scén se s velkým vkusem zaměřuje především na střední generaci 40 plus. Takže většinou míří na prověřené jistoty kvalitního rocku, blues či popu, ale důležité je, že se interpreti prakticky neopakují. Nepočítáme-li projekty pana domácího (Michala Prokopa), pak z letošních vystupujících se vrátili pouze Precedens. Prověřené, nikoli provařené (tuctový mainstream rozhodně nečekejte), takže si myslím, že řada kapel je pro návštěvníky příležitostí objevovat. Navíc každoročně dovezou organizátoři i několik interpretů vyloženě pro mladé. Loni například November 2nd, letos Karol Komenda Group nebo I Love You Honey Bunny. A i když nehrají vyloženě pro svoji cílovku, nebývá pod pódiem prázdno.   

Vzhledem k věkovému složení návštěvníků panuje na festivalu vstřícnost a ohleduplnost. Nejde vám ve stanovém městečku rozložit stan, hned někdo přiskočí. Ztratil jste peněženku, můžete si být jistý, že její nález tradičně vtipná a pohotová moderátorská dvojice Petr Prokop a Ondřej Bauer brzy vyhlásí. Jasně, že tito lidé už zrovna nepogují, ale dokáží (alespoň ti mladší z nich) pod pódiem vytvořit dobrý kotel. Navíc mají mnohé naposlouchané a disponují vkusem, takže ocení každé sólo, souhru, melodický nápad či kvalitní text. Rozhodně není náhoda, že po svém vystoupení s projektem Mr. Everest psal Janek Ledecký pořadatelům, zda dělají na publikum konkurs. A v neposlední řadě umí pít, takže o válející se opice rozhodně zakopávat nebudete.   

Ale už pojďme k pátečnímu programu. Jako úplně první zahrála na Komorní scéně mladá poprocková kapela Časovač. Energické, melodické písně s českými texty přilákaly první návštěvníky. Mezitím Všetickou jízdu, malý, sevřený klub nad jízdárnou, otevřela PAF. Mladá písničkářka, která do připravených beatů hrála na klávesy a zpívala. Dobrá alternativa, které nechyběla atmosféra.   

Ideální otvírák v podobě Please The Trees 

Za skutečný otvírák festivalu lze označit čtveřici Please The Trees, která v 17 hodin vystoupila na Hlavní scéně. Vzhledem k brzkému začátku přilákala pod pódium dost fanoušků. Energický set mírně alternativního, tvrdšího rocku jasně ukázal, že Krásný ztráty nejsou jen pro starší návštěvníky. Frontman Václav Havelka příliš s publikem nekomunikoval, fanoušky přivítal až snad po čtvrté písni, ale o to intenzivněji hudbu prožíval. Jejich nakažlivá energie byla vystavěna na skvělých instrumentálních výkonech a nasazení všech členů.   



Charlie Slavík prokázal, proč patří mezi nejuznávanější hráče na foukací harmoniku nejen v Čechách. Se skvěle šlapající kapelou v old school setu (včetně retro mikrofonů) vsadil na klasické blues a rock´and´roll. Originální spojení violoncella a akordeonu nabídlo Jirka Čevela Duo. Folkové či klezmer skladby a šansony dostaly díky violoncellu daleko intimnější rozměr.   

Kdo nahradil Otu Klempíře? 

Ale to už se schylovalo k prvnímu vrcholu festivalu, koncertu kapely J.A.R. O to dráždivějšímu, že se jednalo o první vystoupení po rozchodu s Otou Klempířem a nikdo netušil, kdo či zda vůbec někdo ho v roli zpěváka nahradí. S úvodní písní Jezus Kristus Neexistus? bylo vše jasné, Otu vystřídal Michal Skořepa (ex Stroy, Pan Lynx). Celý v černém, včetně klobouku, se hodně snažil, pobíhal po pódiu, působil energicky a dobře se doplňoval s Michaelem Viktoříkem. Ještě nejsou úplně sehraní, Skořepa si musel pomáhat texty na pultíku, občas vypadl z role, ale až se všichni sehrají a sladí, bude určitě platnou posilou. Navíc ze známých důvodů chyběl Dan Bárta, takže o to častěji se mikrofonu ujímal Roman Holý. Ale jinak se jednalo o strhující, výborně šlapající funkovou show plnou těch největších hitů kapely, které doslova elektrizovaly davy fanoušků pod pódiem. A také je spontánně roztančily. 

Na chvíli zpět na Všetickou jízdu, kde hrála kapela Edith. Syrový rock s prvky punku a alternativy. Skvělý nářez, ale v tom malém klubu se silnou atmosférou je divočinou každá muziíka, v níž jsou kytary a bicí. Michal ProkopFramusem Five opět začal trojicí legendárních písní Kolej Yestrday, Blues o spolykaných slovech a Bitva o Karlův most, pak chronologicky prolétl další svoji diskografii, ale oproti loňskému roku zařadil daleko více písniček z nového (a výborného) alba Ostraka. Včetně nesmírně silné titulní skladby. Dokonale sehranou a vyváženou kapelu nechtěli fanoušci pustit, několikrát musela přidávat, ale to už byl na Komorní scéně připraven Vašek Koubek.   



Svérázný skladatel, textař, zpěvák a harmonikář dorazil na vozíku (důsledek úrazu), ale na pódiu nebyl sám. Doprovázel ho kytarista Jan Ponocný, saxofonista Jaroslav Jeřábek a bubeník, jehož jméno jsem, bohužel, přeslechl. Pestré aranže dodaly Koubkovým šansonům o lásce i hospodách další rozměr. Dryáčnické i křehké písně provázel tento samorost vtipnými historkami ze života, rodiny, studií („ve škole jsem propadal tak rychle, že jsem tam nestačil ani najít kamarády") nebo svého vesnického klubu v Chotěmicích.   

Kdo se bojí, musí do lesa 

Vyklidnění po náročném dnu přinesl poctivý bigbeat Vítkova kvarteta. I po čtyřech desetiletích existence baví melodickou hudbou, ač se zpěvák Jiří Růžek neustále podceňoval a divil, jak je mohl Michal Prokop do takové společnosti skvělých muzikantů pozvat. Ale prý je to už po půlnoci jedno. Návštěvníci zůstali v hojném počtu a Pražskýho demóna si zazpívali snad všichni. Na úplný závěr si organizátoři připravili něco na dobré spaní – hororové vystoupení kapely Pan Lynx. Na pódium se vrátil Michal Skořepa a společně s kolegy hrál písně z debutu Kdo se bojí, musí do lesa. Špinavé, temné, tvrdé, syrové, dekadentní. Bohužel, když koncertní i vizuální show vrcholila, musela být zastavena, neboť jela záchranka ke zraněnému návštěvníkovi. Naštěstí vše dobře dopadlo a druhá hodina lákala k návratu do nadstandardně vybaveného kempu. Zítra nás čekala bezmála dvacítka kapel.
Foto: Petr Kahoun


GALERIE


ZADEJTE KOMENTÁŘ


Zadání profilu interpreta

HUDEBNÍ ZPRÁVY
The Plot In You dominovali metalcorovému večeru v Sasazu
24.11.

The Plot In You dominovali metalcorovému večeru v Sasazu

Autorkou článku je Anna Stoklásková. Autorkou fotografií je Eva Frouzová. Rock For People rozhodne nezahálí! Aby nám...


Brutal Assault oznamuje další jména! Legendy thrashe, blacku i hardcoru míří do Jaroměře
23.11.

Brutal Assault oznamuje další jména! Legendy thrashe, blacku i hardcoru míří do Jaroměře

Festival Brutal Assault rozšiřuje svůj nabitý line-up o další várku kapel. Tentokrát přichází trojice tematických...


Mighty Sounds oznamují nové posily line-upu! Punk, ska i moderní rocková energie míří do Tábora
23.11.

Mighty Sounds oznamují nové posily line-upu! Punk, ska i moderní rocková energie míří do Tábora

Festival Mighty Sounds přidává další jména do svého pestrého programu. Nově potvrzené kapely...


Big Time Rush v Praze – nezapomenutelná show plná emocí a energie
23.11.

Big Time Rush v Praze – nezapomenutelná show plná emocí a energie

V sobotu 22. listopadu 2025 uspořádala společnost Live Nation koncert v pražské sportovní hale Fortuna. Už s otevřením...


Když hudba od srdce není klišé: Facesoul dostojí v Praze svému jménu
23.11.

Když hudba od srdce není klišé: Facesoul dostojí v Praze svému jménu

Pražské Café V lese bude 12. prosince patřit hudebníkovi, který vystupuje pod jménem Facesoul (Faisal Salah). Tento...


» zobrazit více...


RECENZE
PRÁVĚ VYŠLO
Galette complète
20.11.

Galette complète

» Bran

Kapela Bran, známá svým osobitým pojetím hudby vycházející ze starých...

PODPORUJEME NADĚJNÉ KAPELY



Víme, jak je těžké pro mladé ale zatím neznámé kapely prorazit do médií a tím získat nové fanoušky.


» Podporujeme nadějné kapely

» Zadání profilu interpreta

Hudební knihovna - NEWSLETTER

Chcete dostávat do vaší emailové schránky aktuální informace ze světa hudby? Přihlašte se k odběru newsletteru. Odběr můžete kdykoliv zrušit.

Přihlásit k odběru newsletteru