První den Krásných ztrát patřil prověřeným, nikoli provařeným kapelám
Karel Souček, 12. 08. 2025
Čím se
festival Krásný ztráty Live, jehož 9. ročník se ve Všeticích na Benešovsku
uskutečnil o víkendu 8. a 9. srpna, liší od jiných festivalů? Těch věcí je
více, takže to vezměme popořadě.
Opravdu
krásným, útulným a členitým prostorem. Rozlehlý statek nabízí tři různě
zaměřené scény, nepočítáme-li klubovou Všetickou jízdu, pak především před
hlavní je dost prostoru pro všechny. Tancechtivé, dekaře i židličkáře a ze
všech míst je skvěle vidět i slyšet. Kdo si chce od muziky odpočinout, může
vyrazit k rybníku, kde jsou k zapůjčení lodičky, nebo do kryté
stodoly. K dispozici je hotelový bazén, stánky s pestrým občerstvením
za přijatelné ceny v klidové zóně nebo klasická kuchyně v hotelové restauraci.
Dramaturgie
hlavně (ale nejen) pro střední generaci
Dramaturgie dvou
hlavních scén se s velkým vkusem zaměřuje především na střední generaci 40
plus. Takže většinou míří na prověřené jistoty kvalitního rocku, blues či popu,
ale důležité je, že se interpreti prakticky neopakují. Nepočítáme-li projekty
pana domácího (Michala Prokopa), pak z letošních vystupujících se vrátili
pouze Precedens. Prověřené, nikoli provařené (tuctový mainstream rozhodně
nečekejte), takže si myslím, že řada kapel je pro návštěvníky příležitostí
objevovat. Navíc každoročně dovezou organizátoři i několik interpretů vyloženě
pro mladé. Loni například November 2nd, letos Karol Komenda Group nebo I Love
You Honey Bunny. A i když nehrají vyloženě pro svoji cílovku, nebývá pod pódiem
prázdno.
Vzhledem k věkovému
složení návštěvníků panuje na festivalu vstřícnost a ohleduplnost. Nejde vám ve
stanovém městečku rozložit stan, hned někdo přiskočí. Ztratil jste peněženku,
můžete si být jistý, že její nález tradičně vtipná a pohotová moderátorská
dvojice Petr Prokop a Ondřej Bauer brzy vyhlásí. Jasně, že tito lidé už zrovna
nepogují, ale dokáží (alespoň ti mladší z nich) pod pódiem vytvořit dobrý
kotel. Navíc mají mnohé naposlouchané a disponují vkusem, takže ocení každé
sólo, souhru, melodický nápad či kvalitní text. Rozhodně není náhoda, že po
svém vystoupení s projektem Mr. Everest psal Janek Ledecký pořadatelům,
zda dělají na publikum konkurs. A v neposlední řadě umí pít, takže o válející
se opice rozhodně zakopávat nebudete.
Ale už
pojďme k pátečnímu programu. Jako úplně první zahrála na Komorní scéně
mladá poprocková kapela Časovač. Energické, melodické písně s českými texty
přilákaly první návštěvníky. Mezitím Všetickou jízdu, malý, sevřený klub nad
jízdárnou, otevřela PAF. Mladá písničkářka, která do připravených beatů hrála
na klávesy a zpívala. Dobrá alternativa, které nechyběla atmosféra.
Ideální
otvírák v podobě Please The Trees
Za skutečný
otvírák festivalu lze označit čtveřici Please The Trees, která v 17 hodin vystoupila
na Hlavní scéně. Vzhledem k brzkému začátku přilákala pod pódium dost
fanoušků. Energický set mírně alternativního, tvrdšího rocku jasně ukázal, že
Krásný ztráty nejsou jen pro starší návštěvníky. Frontman Václav Havelka příliš
s publikem nekomunikoval, fanoušky přivítal až snad po čtvrté písni, ale o
to intenzivněji hudbu prožíval. Jejich nakažlivá energie byla vystavěna na
skvělých instrumentálních výkonech a nasazení všech členů.
Charlie
Slavík prokázal, proč patří mezi nejuznávanější hráče na foukací harmoniku
nejen v Čechách. Se skvěle šlapající kapelou v old school setu (včetně
retro mikrofonů) vsadil na klasické blues a rock´and´roll. Originální spojení
violoncella a akordeonu nabídlo Jirka Čevela Duo. Folkové či klezmer skladby a
šansony dostaly díky violoncellu daleko intimnější rozměr.
Kdo nahradil
Otu Klempíře?
Ale to už se
schylovalo k prvnímu vrcholu festivalu, koncertu kapely J.A.R. O to
dráždivějšímu, že se jednalo o první vystoupení po rozchodu s Otou Klempířem
a nikdo netušil, kdo či zda vůbec někdo ho v roli zpěváka nahradí. S úvodní
písní Jezus Kristus Neexistus? bylo vše jasné, Otu vystřídal Michal Skořepa (ex
Stroy, Pan Lynx). Celý v černém, včetně klobouku, se hodně snažil, pobíhal
po pódiu, působil energicky a dobře se doplňoval s Michaelem Viktoříkem.
Ještě nejsou úplně sehraní, Skořepa si musel pomáhat texty na pultíku, občas
vypadl z role, ale až se všichni sehrají a sladí, bude určitě platnou
posilou. Navíc ze známých důvodů chyběl Dan Bárta, takže o to častěji se
mikrofonu ujímal Roman Holý. Ale jinak se jednalo o strhující, výborně
šlapající funkovou show plnou těch největších hitů kapely, které doslova
elektrizovaly davy fanoušků pod pódiem. A také je spontánně roztančily.
Na chvíli zpět
na Všetickou jízdu, kde hrála kapela Edith. Syrový rock s prvky punku a
alternativy. Skvělý nářez, ale v tom malém klubu se silnou atmosférou je divočinou
každá muziíka, v níž jsou kytary a bicí. Michal Prokop s Framusem Five
opět začal trojicí legendárních písní Kolej Yestrday, Blues o spolykaných
slovech a Bitva o Karlův most, pak chronologicky prolétl další svoji
diskografii, ale oproti loňskému roku zařadil daleko více písniček z nového
(a výborného) alba Ostraka. Včetně nesmírně silné titulní skladby. Dokonale
sehranou a vyváženou kapelu nechtěli fanoušci pustit, několikrát musela
přidávat, ale to už byl na Komorní scéně připraven Vašek Koubek.
Svérázný
skladatel, textař, zpěvák a harmonikář dorazil na vozíku (důsledek úrazu), ale
na pódiu nebyl sám. Doprovázel ho kytarista Jan Ponocný, saxofonista Jaroslav
Jeřábek a bubeník, jehož jméno jsem, bohužel, přeslechl. Pestré aranže dodaly
Koubkovým šansonům o lásce i hospodách další rozměr. Dryáčnické i křehké písně
provázel tento samorost vtipnými historkami ze života, rodiny, studií („ve
škole jsem propadal tak rychle, že jsem tam nestačil ani najít kamarády") nebo
svého vesnického klubu v Chotěmicích.
Kdo se bojí,
musí do lesa
Vyklidnění
po náročném dnu přinesl poctivý bigbeat Vítkova kvarteta. I po čtyřech
desetiletích existence baví melodickou hudbou, ač se zpěvák Jiří Růžek neustále
podceňoval a divil, jak je mohl Michal Prokop do takové společnosti skvělých
muzikantů pozvat. Ale prý je to už po půlnoci jedno. Návštěvníci zůstali v hojném
počtu a Pražskýho demóna si zazpívali snad všichni. Na úplný závěr si
organizátoři připravili něco na dobré spaní – hororové vystoupení kapely Pan
Lynx. Na pódium se vrátil Michal Skořepa a společně s kolegy hrál písně z debutu
Kdo se bojí, musí do lesa. Špinavé, temné, tvrdé, syrové, dekadentní. Bohužel,
když koncertní i vizuální show vrcholila, musela být zastavena, neboť jela
záchranka ke zraněnému návštěvníkovi. Naštěstí vše dobře dopadlo a druhá hodina
lákala k návratu do nadstandardně vybaveného kempu. Zítra nás čekala
bezmála dvacítka kapel.