Když jsem se před 3 lety ptal kytaristy a
hlavního skladatele Ondřeje Dostála, jakým stylem se kapela Jamaron vydá
na dalších albech, říkal, že by se chtěl držet rockové linie, protože je duší
rockerem. V té době měl ambiciózní kvintet za sebou svěží debut Nahá,
na němž bylo možné slyšet jak punkové tóny, tak čistě pasáže se španělkou, a
kapela celkem originálně mísila do stylu folkové vlivy včetně saxofonových
aranží. Ten eklektický nástroj vytyčil skupině svůj vlastní styl, který okolní
svět chtěl slyšet i dále. Jenže už na druhé desce Doma se tento
instrument jaksi vytratil z JAMA-výrazu, byť si kapela i v čistší
rockové rovině uchovala svůj autentický drajv a punc originality. Vážnější
texty ale dokázala ještě doplnit veselými hity Amerika nebo Habaděj
přání.
Třetí album mladé pražské skupiny pod názvem Generace
vyšlo před pár týdny a po prvních posleších je nutné říct, že Ondřejova slova
se naplňují beze zbytku, poněvadž jde o album čistokrevně rockové, a to s dovětkem,
že „tvrdá doba přináší tvrdou muziku"! Jak se totiž jinak podívat na
devět nových skladeb, které přesviští ve více méně energizujícím rytmu a
vnímavý posluchač jen zůstává lapat po dechu? Rovnou říkám, že toto album je
silnou a autentickou generační výpovědí o mladé rockové scéně v tuzemsku.
Ondrova sestra Marie se definitivně stala vokální
frontwomankou se vší parádou. To už dokázala víceméně nastínit v singlu O
lžích a lidech, který je nejstarší (avšak nejsilnější!) skladbou nového
alba. Jenže ten je až v pořadí poslední na albu, které se od začátku
s posluchačem hudebně, a i textově nijak nemazlí. Otevírák Vzducholoď sice
na úvod jen zvolna nastartuje živelný rytmus, ale jakmile se přidají obě
kytarové složky hudebního výrazu skupiny, je opravdu co poslouchat. Nechybí
sekavé pasáže rytmiky, jemné baskytarové přemítání, vokální sbory všech členů.
Baskytarista Filip Karlík odvážně obnažuje svůj nástroj i v další skladbě Možná,
kde se vyloženě experimentuje s kytarovým zvukem. V refrénu kytary
dotvrzují Mariin vokál.
Ten se vzápětí promění v křehkém úvodu
titulní písně Generace. Tady tempo ustupuje emoční a sociální tématice,
přitom ale hudba nezaostává vůbec pozadu. Marie tady střídá klidnější pasáže
s mohutně podanými sbory. Ty lehce ruší zvukové naladění všech vokálů, nicméně
to může být záměr. Záleží, v jakém prostředí tenhle song posloucháte. V každém
případě jsou slyšené sbory doslova do uší bijícím kladivem, zvláště když je
doprovází mistrný text. Kapela přiloží pod kotel a zařadí i dvojkopáky! A i
když najednou skončí, její tématika a procítěná naléhavost však nutí znovu si
titulní píseň poslechnout. Stejně tak sugestivních Jedenáct. Schopnost
přejít od atmosférických pasáží do tvrdého soundu zde Jamaron dotahují
k dokonalosti. Našlapanou energií tryská i další Třicet vteřin ticha,
kde Marii doprovodí opět vokálně všichni kytaristé a neskutečně zhutní celkový
výraz skupiny
Mezi výše zmíněné skladby Jamaron ještě ukryli
nejpomalejší skladbu Betelgeuse. Ta se jíž objevila jako singl
v únoru letošního roku a celkem povedeně až filozoficky reflektuje naše
vnímání vesmírného prostoru. Celým albem se tak zajímavě prolíná (možná
neplánovaná, ale zajímavá) linie vzletů a pádů, které symbolizují dnešní mladou
generaci. Chce odvážně vstoupat vzhůru a dotknout se nebe a možná i neznámých
vesmírných dálek, ale stejně ji nakonec čeká drsné uzemnění na naší matičce
Zemi. Na Zemi, kde se musíme vyrovnat se vztahy, výchovou, zodpovědností,
ale především s přetvářkou, která se může ukrývat za zdánlivou „pravdou".
To vše reflektují nejsilnější skladby, které zazní na konci desky.
Zatím poslední singlová Malý Berlín jde
ruku v ruce v linii vztahových „krizovek" jako byla silná píseň Úhel
pohledu z minulého alba, ale možná přefrčí tak rychle, že to téma
nepřinese až takové zamyšlení jako u předchůdce. Jako by s tím chtěli – a
to i přes překvapivé deathmetalové zachrčení k závěru - „být rychle
hotovi", což je malinko škoda.
O to více a naléhavěji se však zintenzivní
závěrečná O lžích a lidech, která je realistickým divadlem o pravdě a
lži, které se prolínají v současném světě. Polobalady s vážnou
tématikou jdou skupině nejlépe a tady se nejvěrněji ukazuje sehranost a teamová
práce všech členů skupiny. V precizním zvuku se neztratí žádný nástroj a
zároveň krásně vynikne Mariin zpěv. Grandiózní závěr tak podtrhuje sílu celého
alba.
Generace je po všech stránkách vypiplané, energické
album, které kapele upevňuje jejich hudební pozici. Zní navýsost aktuálně a
zároveň neotřele v rockovém ranku. Jamaron se dokázali neopakovat, a to i
za cenu ztráty – mého oblíbeného – saxofonového zvuku. Očistili svůj dříve, byť
zajímavě rozkročený stylový záběr, aby v roce 2022 stvořili textově určitě
nejvyspělejší a hudebně jednoznačně nejtvrdší Jama-nahrávku. Možná, že zdrsněli
po co-vidovém období, ale to se dalo očekávat. Nenechali se však zlákat
komerčním úkrokem, který potkával řadu mladých skupin po nadějném debutu, ale
jdou si nadále po své autentické rockové cestě. A fakt, že několikrát vyprodali
pražský Lucerna Music Bar, zahráli již na několika prestižních festivalech,
nedávné Benefici pro Ukrajinu či letošních hlavních Majálesech, dokládá, že se
jim daří vskutku náramně!
.
DISKOGRAFIE
Tento interpret nemá v tuto chvíli žádná zveřejněná alba ...