Dark Tranquillity k nám přivezli death metalové relikvie

Mikael Stanne je neúnavný. Za poslední dva roky v Česku a na Slovensku se svými kapelami hrál už sedmkrát. Letos má v plánu ještě další čtyři koncerty. Fanoušci švédského melodického metalu tak mají žně a je patrné, že jeho kapely Dark Tranquillity a The Halo Effect velmi táhnou. Při turné prvně jmenované formace k aktuální desce „Endtime Signals”, na kterou si opětovně pozvali portugalské náladotvůrce Moonspell a mladé němce Hiraes,  jsem je zastihl v Bratislavě.


Mladá parta předčila zkušenější oddíl

Pětice ze Saska měla i tentokrát nelehkou úlohu. Otevírali večer pouze půlhodinovým setem, během kterého stihli pět skladeb z aktuální desky „Dormant” a debutové nahrávky „Solitary”. Především úvodní pecka „Through the Storm” stojí za pozornost a tou také strhli fanoušky, kteří na kapelu čekali i ty, kteří Hiraes zatím neznali. Zkušenému uchu tvorba pod vedením zpěvačky Britty Görtz nápadně připomínala švédské matadory Arch Enemy, a i díky tomu se do line-upu náramně hodili. Publikum bylo při úvodním koncertě trochu opařené, ono se toho za třicet minut ze startu moc stihnout nedá. Pánové a dáma do toho však dali všechno, působili velmi sympaticky a už se těším, až se naše cesty zkříží znovu.

Moonspell mi do sestavy naopak moc neseděli. S Dark Tranquillity nejedou poprvé, za mě to ale je žánrový úkrok špatným směrem. Portugalské veterány samozřejmě respektuji a některé skladby mám rád, jejich potemnělý gothic/death metal mě však vykolejil. Představili pěkný průřez dlouhou kariérou, kterou budou v následujících letech oslavovat, a snad právě proto se soustředili spíše na starší desky, jmenovitě „Irreligious” a „Antidote”. Nechyběly hitovky „Extinct”, „Night Eternal” nebo závěrečné „Alma Mater” a „Full Moon Madness”, nicméně jejich koncert byl brzdou večera. Zpěvák Fernando Ribeiro má své charisma a dokáže dav strhnout na svou stranu, jeho vokální výkon mi však příliš nesedl. Sympatický byl výkon druhého zakládajícího člena kapely. Pedro Paixão v průběhu koncertu s grácií střídal klávesy a kytaru, jinak ale portugalský metalový klenot předvedl nemastný, neslaný průměr.


Seveřané nabídli vzácné skladby i tradiční hity

Dark Tranquillity naopak nezklamou nikdy. Ano, není to úplně nezaujatý pohled. Tato parta je přes petatřicet let stěžejním sloupem na severské metalové scéně a svou pozici si loni upevnili třináctou deskou „Endtime Signals”. Novinka setlistu vévodila, ale došlo i na mnoho skladeb z dvacet let starých desek „Damage Done” a „Fiction”. Mikael Stanne tradičně dlouze promlouval k publiku a i díky tomu se jejich koncert natáhl téměř na dvě hodiny. Mimo jiné prozradil, že si kapela ráda hraje se setlistem a v Bratislavě po deseti letech poprvé zahráli titulní skladbu prvně jmenovaného alba. Zazněly i další skladby, které tradičně v setlistu nejsou. Skladbu „One Thought” před začátkem turné nehráli 14 let, píseň „Empty Me” začali hrát po sedmnácti letech od vydání a „Cathode Ray Sunshine” dokonce po dvaceti.

Dark Tranquillity přijeli v notně pozměněné sestavě. Bez dlouholetých opor v podobě kytaristy Niklase Sundina a bubeníka Anderse Jivarpa. Kromě frontmana je pamětníkem většiny desek a kariéry už jen klávesák Martin Brändström. Pakliže je toto nová éra kapely, můžeme být spokojení. Všichni rozdávali úsměvy na všechny strany, koncertem se bavili a několikrát muzikanti zůstali stát opaření při neutuchajícím potlesku. Ten byl nejen za skvělý hudební zážitek a vzácně hrané skladby, ale i za nevynechatelné skladby jako „Lost to Apathy”, „Forward Momentum”, „Nothing to No One” nebo „Misery’s Crown”. Zdálo se mi, že Stannův hlas nebyl úplně v pořádku, jelikož řezal vzduch více než je standardem, ale pokud tomu tak opravdu bylo, na jeho vystupování to nebylo pranic znát.

Švédská scéna prakticky každoročně vysílá do světa nové talenty, ale stále jí vládnou stárnoucí matadoři jako jsou právě Dark Tranquillity. Do kapely přišla nová krev a důkazem, že rozhodně neplánují zpomalit, je výčet koncertů v úvodním odstavci. Jejich mise pro zachování tradičního švédského melodického death metalu je každoročně splněna na 110% procent a své cenné zkušenosti předávají i mladším ročníkům podobného žánru, byť pochází z jiné části Evropy. O budoucnost tohoto žánru se nemusíme bát.


ZADEJTE KOMENTÁŘ


Zadání profilu interpreta

HUDEBNÍ ZPRÁVY
James Harries vsadil na novince na přímočaré písně s prostými aranžemi
22.10.

James Harries vsadil na novince na přímočaré písně s prostými aranžemi

Love & Desire je název nového alba britského, v Čechách usazeného zpěváka, hudebníka a...


Král francouzského dark synthu jede do Prahy
22.10.

Král francouzského dark synthu jede do Prahy

Do Prahy přijede 13. listopadu 2025 jeden z nejpromisivnějších, neznámějších a nejzajímavějších interpretů...


Nový balíček kapel na festival Brutal Assault
22.10.

Nový balíček kapel na festival Brutal Assault

Osm nových kapel se přidalo do soupisky festivalu Brutal Assault na příští rok. Na své si přijdou zejména...


Stoupající rocková hvězda Yungblud vystoupil v Praze
22.10.

Stoupající rocková hvězda Yungblud vystoupil v Praze

Když jsem Yungbluda viděla poprvé, bylo mi 15 a jeho koncert pro mě byl vytouženým zážitkem. Do vyprodaného...


Zvuk rané dospělosti: Sadie Jean přiváží do Prahy své debutové album
21.10.

Zvuk rané dospělosti: Sadie Jean přiváží do Prahy své debutové album

Sadie Jean vystoupí 11. listopadu 2025 v pražském Rock Café, kde představí své debutové album...


» zobrazit více...


RECENZE
PRÁVĚ VYŠLO
Giants and Monsters
01.10.

Giants and Monsters

» Helloween

Giants and Monsters je název sedmnáctého studiového alba powermetalových...

PODPORUJEME NADĚJNÉ KAPELY



Víme, jak je těžké pro mladé ale zatím neznámé kapely prorazit do médií a tím získat nové fanoušky.


» Podporujeme nadějné kapely

» Zadání profilu interpreta

Hudební knihovna - NEWSLETTER

Chcete dostávat do vaší emailové schránky aktuální informace ze světa hudby? Přihlašte se k odběru newsletteru. Odběr můžete kdykoliv zrušit.

Přihlásit k odběru newsletteru