Concept Art Orchestra zpracovává různá období našich dějin

Před dvěma lety vznikla k oslavám stoletého výročí založení Československa úspěšná skladba Země stoletá. Nyní na ni navazuje studiová nahrávka s názvem 100 YEARS. Jde již o třetí spolupráci mezi jazzovým bigbandem Concept Art Orchestra a vydavatelstvím Animal Music; první z alb (The Prague Six) takto vzniklých bylo odměněno cenou Anděl za jazzové album roku, druhé (Vánoce Dospělých) bylo na tuto cenu nominováno. 

Rozsáhlá suita, která je unikátním kolektivním dílem skladatelů Pražské šestky, kmenových autorů souboru, z nichž tři jsou i jeho členy, se skládá ze šesti částí. S originalitou sobě vlastní v nich autoři zpracovávají různá období dějin našeho státu. Štěpánka Balcarová, Jan Jirucha, Luboš Soukup, Martin Brunner, Tomáš Sýkora a Vít Křišťan, každý z nich jako autor jedné z šesti vět, využívají všech možností a barev nástrojového obsazení, které bigband nabízí, obohaceného o netradiční nástroje jako Martenotovy vlny, akordeon, zvonkohru nebo syntezátor a sampler, a citlivě zapojují také hudební odkazy a dobové projevy státníků v podobě samplů a citací. Skladba je výjimečná svým rozměrem, žánrovým zasazením na pomezí jazzu a vážné hudby, programním zaměřením, jakož i tím, že se na ní postupně podílelo více skladatelů, každý z nich se znalostí předchozích vět, aby byla zaručena vzájemná provázanost. Speciálním hostem ve čtvrté větě, věnované období normalizace a vycházející z motivu písně Plastic People of the Universe, je saxofonista Vratislav Brabenec.  



Nahrávka vznikla ve studiích Smečky a Sono Records, ve spolupráci s hudebním režisérem Petrem Ostrouchovem a zvukovými mistry Janem Holznerem a Milanem Cimfem. Obal je dílem Aleše Najbrta a Jiřího Veselky ze Studia Najbrt. Distributorem alba je společnost Supraphon, fyzicky i ke stažení je album k dispozici ve vlastním e-shopu Animal Music.  

Na albu 100 YEARS účinkuje Concept Art Orchestra v tomto složení: saxofony, klarinety a flétny: Andrea Šulcová, David Fárek, Petr Kalfus, Malte Schiller, Luboš Soukup a Jonas Brinckmann; trubky a křídlovky: Felix Meyer, Gerhard Ornig, Jan Kaiser, Jan Přibil; trombóny: Jan Jirucha, Štěpán Janoušek, Richard Šanda, Jakub Žídek, Johannes Oppel; piano a rhodes: Vít Křišťan; kontrabas a baskytara: Petr Dvorský; bicí: Kamil Slezák; hosté: Tomáš Sýkora (samply), Martin Brunner (syntezátor a klavír), Jan Linhart (zvonkohra), Ondřej Kabrna (Martenotovy vlny, akordeon), Vratislav Branenec (saxofon a klarinet) a Petr Ostrouchov (tympány).  

Inspiraci k jednotlivým částem skladby vysvětlují autoři takto:  
ŠTĚPÁNKA BALCAROVÁ (Part 1: 1918 – 1938): „Snažila jsem se vystihnout to, co pro mne osobně ztvárňuje náš první prezident – tedy diplomacii, eleganci, rozvážnost, grácii a klid. V mé větě také zaznívá část unikátního záznamu novoročního projevu T. G. Masaryka z roku 1934".  

JAN JIRUCHA (Part 2: 1938 – 1948): „Hlavní inspirací mi byla Mnichovská dohoda. Západní svět dopustil rozbití demokratického Československa a důsledky této politiky ústupků měly také fatální dopad na budoucnost celé Evropy. Pracoval jsem s úryvkem z Vltavy Bedřicha Smetany a s úryvkem československé hymny Františka Škroupa. Oba tyto motivy jsou v mé větě hudebně poničeny a pošlapány."  

LUBOŠ SOUKUP (Part 3: 1948 – 1968): „Pro toto období je zásadní nástup komunistického režimu. Inspiruji se trezorovým filmem „Žert" Jaromila Jireše, z něhož jsem si vypůjčil folklórní nápěv písně Ej dolina, dolina. Její nápěv symbolizuje idealismus a naivitu našeho národa; pro mou větu je ostatně určující rozpor mezi jednoduchou spokojeností části národa a všudypřítomným strachem. Závěr mé věty je dramatický: symbolizuje příchod vojsk Varšavské smlouvy a nerovný zápas malého národa se sovětským gigantem."  

MARTIN BRUNNER (Part 4: 1968 – 1989): „Období normalizace pro mne představuje ustrnutí a rezignaci; po roce 1968 na dlouhou dobu uhasly naděje na změnu. V oficiálních projevech kultury se šíří hnilobný nevkus a v myslích lidí se po předchozích obdobích završuje pokřivené přemýšlení a pohled na svět, se kterým se vypořádáváme dodnes a nejspíš ještě dlouho budeme. Snažil jsem se vyjádřit tíživý pocit marnosti a bezmoci, obludnost přítomnosti okupačních vojsk, ale také obdivuhodný vzdor odvážných jedinců. Použil jsem též motivy dvou písní legendárních Plastic People Of The Universe a je krásným završením této symboliky, že sólem do nahrávky přispěl Vratislav Brabenec, který je členem PPU již od roku 1972."  



TOMÁŠ SÝKORA (Part 5: 1989 – 2004): „Můj hudební pohled na revoluční a porevoluční období je reminiscencí mého dětství, dospívání a osobnostního formování, velmi živě si toto období pamatuji. Během několika týdnů se změnilo paradigma české společnosti, všude probíhala euforie z nově nabyté svobody a následná 90. léta byla divoká a nezapomenutelná. Byla to také doba zásadních činů a politických rozhodnutí, které určovaly další směřování této země." 

VÍT KŘIŠŤAN (Part 6: 2004 – 2018): „Toto období je pro mne směsicí neurčitého, intenzivního, bipolárního a také trochu sarkastického prožitku. Vstoupili jsme do EU, využili výhod tohoto spojenectví, abychom vzápětí začali s ublíženým výrazem na tváři vykřikovat hesla o evropském diktátu. Na Pražském hradě se už dlouho prosazuje politika, která tak trochu udělala z pravdy a lásky sprostá slova. Chtěli bychom se vnímat jako sociální, spravedlivý stát. Přes to nám nyní vládne velmi kontroverzní a především trestně stíhaný čistokrevný byznysmen. Chtěli bychom žít budoucností, ale stále se často s nostalgií utápíme v minulosti. Proto jsem využil některé charakteristické motivy předešlých skladeb, abych je proměnil v mozaiku, směsici pocitů, které hýbou naší společností dnes".
Foto:  J. Thýn
GALERIE

Související obsah:

» Vydavatelství Animal Music má všech pět nominací na hudební ceny Anděl   (Jana Kleinbauerová, 06. 02. 2018)


ZADEJTE KOMENTÁŘ


Zadání profilu interpreta

HUDEBNÍ ZPRÁVY
FOTOreport: Nova Twins za doprovodu motýlků a parazitů zbořily Rock Café
04.10.

FOTOreport: Nova Twins za doprovodu motýlků a parazitů zbořily Rock Café

Alt rock a večer našlapaný ženskou energií aneb britské duo Nova Twins se ve čtvrtek 25. září naprosto...


Machine Gun Kelly míří do Prahy
04.10.

Machine Gun Kelly míří do Prahy

  V rámci své nové koncertní tour představí Machine Gun Kelly 21. února v O2 areně album Lost...


Oslniví MYDY v Lucerna Music Baru
03.10.

Oslniví MYDY v Lucerna Music Baru

O tom, že kapela MYDY nedávno vydala nové EP Oops & Downs, jsme už psali tady. A k novému albu patří...


Irský zpěvák s velkým srdcem: Cian Ducrot proměnil Roxy v intimní obývák
03.10.

Irský zpěvák s velkým srdcem: Cian Ducrot proměnil Roxy v intimní obývák

Irský zpěvák a skladatel Cian Ducrot vystoupil první říjnový den v pražském klubu Roxy. Muzikant se proslavil...


Svůdný australský metalcore v Praze
03.10.

Svůdný australský metalcore v Praze

Stále mám v hlavě můj poslední (taky i první) koncert Thornhill, na který si jedna holčina přinesla banner s nápisem...


» zobrazit více...


RECENZE
PRÁVĚ VYŠLO
Giants and Monsters
01.10.

Giants and Monsters

» Hendrix Jimi

Giants and Monsters je název sedmnáctého studiového alba powermetalových...

PODPORUJEME NADĚJNÉ KAPELY



Víme, jak je těžké pro mladé ale zatím neznámé kapely prorazit do médií a tím získat nové fanoušky.


» Podporujeme nadějné kapely

» Zadání profilu interpreta

Hudební knihovna - NEWSLETTER

Chcete dostávat do vaší emailové schránky aktuální informace ze světa hudby? Přihlašte se k odběru newsletteru. Odběr můžete kdykoliv zrušit.

Přihlásit k odběru newsletteru