Concept Art Orchestra zpracovává různá období našich dějin
Karel Souček, 19. 12. 2020
Před dvěma lety vznikla k oslavám stoletého
výročí založení Československa úspěšná skladba Země stoletá. Nyní na ni
navazuje studiová nahrávka s názvem 100 YEARS. Jde již o třetí
spolupráci mezi jazzovým bigbandem Concept Art Orchestra a
vydavatelstvím Animal Music; první z alb (The Prague Six) takto vzniklých bylo
odměněno cenou Anděl za jazzové album roku, druhé (Vánoce Dospělých) bylo na tuto cenu
nominováno.
Rozsáhlá suita, která je unikátním kolektivním
dílem skladatelů Pražské šestky, kmenových autorů souboru, z nichž tři
jsou i jeho členy, se skládá ze šesti částí. S originalitou sobě vlastní
v nich autoři zpracovávají různá období dějin našeho státu. Štěpánka Balcarová, Jan Jirucha, Luboš Soukup, Martin
Brunner, Tomáš Sýkora a Vít Křišťan, každý z nich jako autor
jedné z šesti vět, využívají všech možností a barev nástrojového obsazení, které bigband
nabízí, obohaceného o netradiční nástroje jako Martenotovy vlny, akordeon,
zvonkohru nebo syntezátor a sampler, a citlivě zapojují také hudební odkazy a
dobové projevy státníků v podobě samplů a citací. Skladba je výjimečná
svým rozměrem, žánrovým zasazením na pomezí jazzu a vážné hudby, programním
zaměřením, jakož i tím, že se na ní postupně podílelo více skladatelů, každý
z nich se znalostí předchozích vět, aby byla zaručena vzájemná
provázanost. Speciálním hostem ve čtvrté větě, věnované období normalizace a
vycházející z motivu písně Plastic People of the Universe, je saxofonista
Vratislav Brabenec.
Nahrávka vznikla ve studiích Smečky a Sono Records,
ve spolupráci s hudebním režisérem Petrem Ostrouchovem a zvukovými mistry
Janem Holznerem a Milanem Cimfem. Obal je dílem Aleše Najbrta a Jiřího Veselky
ze Studia Najbrt. Distributorem alba je společnost Supraphon, fyzicky i ke
stažení je album k dispozici ve vlastním e-shopu Animal Music.
Na albu 100 YEARS účinkuje Concept Art Orchestra v tomto složení: saxofony, klarinety a flétny: Andrea Šulcová, David Fárek, Petr Kalfus, Malte Schiller, Luboš Soukup
a Jonas Brinckmann; trubky a křídlovky: Felix
Meyer, Gerhard Ornig, Jan Kaiser, Jan Přibil; trombóny: Jan Jirucha, Štěpán Janoušek, Richard Šanda,
Jakub Žídek, Johannes Oppel; piano a rhodes: Vít Křišťan; kontrabas a baskytara: Petr Dvorský; bicí: Kamil
Slezák; hosté: Tomáš Sýkora
(samply), Martin Brunner (syntezátor
a klavír), Jan Linhart (zvonkohra), Ondřej Kabrna (Martenotovy vlny,
akordeon), Vratislav Branenec
(saxofon a klarinet) a Petr Ostrouchov
(tympány).
Inspiraci k jednotlivým částem skladby
vysvětlují autoři takto:
ŠTĚPÁNKA BALCAROVÁ (Part 1: 1918 – 1938): „Snažila jsem se vystihnout to, co pro mne osobně ztvárňuje náš první
prezident – tedy diplomacii, eleganci, rozvážnost, grácii a klid. V mé
větě také zaznívá část unikátního záznamu novoročního projevu T. G. Masaryka
z roku 1934".
JAN JIRUCHA (Part 2: 1938 – 1948): „Hlavní inspirací mi byla Mnichovská dohoda. Západní svět dopustil rozbití
demokratického Československa a důsledky této politiky ústupků měly také
fatální dopad na budoucnost celé Evropy. Pracoval jsem s úryvkem z Vltavy
Bedřicha Smetany a s úryvkem československé hymny Františka Škroupa. Oba tyto
motivy jsou v mé větě hudebně poničeny a pošlapány."
LUBOŠ SOUKUP (Part 3: 1948 – 1968): „Pro toto období je zásadní nástup komunistického režimu. Inspiruji se
trezorovým filmem „Žert" Jaromila Jireše, z něhož jsem si vypůjčil folklórní
nápěv písně Ej dolina, dolina. Její nápěv symbolizuje idealismus a naivitu
našeho národa; pro mou větu je ostatně určující rozpor mezi jednoduchou
spokojeností části národa a všudypřítomným strachem. Závěr mé věty je
dramatický: symbolizuje příchod vojsk Varšavské smlouvy a nerovný zápas malého
národa se sovětským gigantem."
MARTIN BRUNNER (Part 4: 1968 – 1989): „Období normalizace pro mne představuje
ustrnutí a rezignaci; po roce 1968 na dlouhou dobu uhasly naděje na změnu. V
oficiálních projevech kultury se šíří hnilobný nevkus a v myslích lidí se po
předchozích obdobích završuje pokřivené přemýšlení a pohled na svět, se kterým
se vypořádáváme dodnes a nejspíš ještě dlouho budeme. Snažil jsem se vyjádřit
tíživý pocit marnosti a bezmoci, obludnost přítomnosti okupačních vojsk, ale
také obdivuhodný vzdor odvážných jedinců. Použil jsem též motivy dvou písní
legendárních Plastic People Of The Universe a je krásným završením této
symboliky, že sólem do nahrávky přispěl Vratislav Brabenec, který je členem PPU
již od roku 1972."
TOMÁŠ SÝKORA (Part 5: 1989 – 2004): „Můj hudební pohled na revoluční a
porevoluční období je reminiscencí mého dětství, dospívání a osobnostního
formování, velmi živě si toto období pamatuji. Během několika týdnů se změnilo
paradigma české společnosti, všude probíhala euforie z nově nabyté svobody a
následná 90. léta byla divoká a nezapomenutelná. Byla to také doba zásadních
činů a politických rozhodnutí, které určovaly další směřování této země."
VÍT KŘIŠŤAN (Part 6: 2004 – 2018): „Toto
období je pro mne směsicí neurčitého, intenzivního, bipolárního a také trochu
sarkastického prožitku. Vstoupili jsme do EU, využili výhod tohoto spojenectví,
abychom vzápětí začali s ublíženým výrazem na tváři vykřikovat hesla o
evropském diktátu. Na Pražském hradě se už dlouho prosazuje politika, která tak
trochu udělala z pravdy a lásky sprostá slova. Chtěli bychom se vnímat jako
sociální, spravedlivý stát. Přes to nám nyní vládne velmi kontroverzní a
především trestně stíhaný čistokrevný byznysmen. Chtěli bychom žít budoucností,
ale stále se často s nostalgií utápíme v minulosti. Proto jsem využil některé
charakteristické motivy předešlých skladeb, abych je proměnil v mozaiku,
směsici pocitů, které hýbou naší společností dnes".