Peter Gabriel dobyl Prahu
Ať už se někteří z nás na koncert legendárního britského zpěváka a hudebníka těšili hrozně moc či ho pro jistotu čekali s drobnými obavami, v jaké formě ho letošní rok zastihnul, zklamaný nemohl být snad vůbec nikdo. Staří i mladí, dámy i pánové, rockeři i popíci, romantici i příznivci futurističtějších zvuků, ti všichni dostali svůj příděl a to ve velmi povedeném zvukovém i vizuálním balení.
Akustický blok
Tak jako i během jiných zastávek tohoto turné Peter Gabriel rozdělil svůj pražský koncert v O2 aréně do tří nestejně dlouhých bloků. Ten nejkratší – úvodní – měl podobu akustických verzí jedné nové (OBUT) a tří starších písní (Come Talk to Me – 1992, Shock the Monkey – 1982 a Family Snapshot – 1980). Mimochodem první kola potlesku nepatřila Gabrielově hudbě, ale jeho poměrně srozumitelné a sympatické češtině, s jakou strukturu koncertu vysvětlil.
Tišší hudba úvodu si sice říkala o umístění do komornějšího prostředí např. jazzového klubu, nicméně po téměř nezaznamenatelném rytmickém tápání mezi Gabrielovým pianem a kontrabasem legendárního Tonyho Levina z úplného začátku prvního tracku již vše běželo jak na drátkách a výhradně sedící publikum ostražitě naslouchalo každému tónu. Z tohoto pohledu byla chytrým tahem i volba předskokana – místo popové či rockové skupiny, po jejímž vystoupení by úvod hlavní hvězdy mohl působit zakřiknutě, se nám představily vokalistky bandu, jejichž klávesově-violoncellově-pěvecký výkon sklidil zasloužený úspěch a diváky výborně naladil na příchod hlavní hvězdy.
Druhý blok & s ním rock
Od páté písně kapela přidala na rockové tvrdosti a hlasitosti, což podpořila i poměrně agresivní a velmi povedenou světelnou show. Zatímco za první část si zvukař jednoznačně zaslouží jedničku, s rockovou částí to úplně celou dobu bezchybné nebylo, čímž si ostatně vysvětluji, proč si největší potlesk koncertu (samozřejmě až po závěrečné děkovačce) neodnesl superhit Sledgehammer nebo podobně hitová Digging in the Dirt, uvozující druhý blok, ale krásně zahraná a čistě nazvučená devátá Solsbury Hill z roku 1977. Jednoznačně nejúspěšnější kousek a poněkud předčasný vrchol večera.
Nicméně ani další písně z tohoto bloku (např. Secret World nebo No Self Control) rozhodně nezapadly, snad jen u poněkud experimentálně znějící The Family and the Fishing Net se mi reakce publika zdála poněkud „zdvořilá".
So od začátku do konce
To však již pódium zalévají rudé proudy světla, což nemůže znamenat nic jiného, než že se rozjíždí poslední blok koncertu a to plakáty slibované celé legendární album So z roku 1986, počínaje úvodním hitem Red Rain. Následující Sledgehammer si pak jednoznačně odnáší vítězství v kategorii tracku, který zvedl ze sedadel a přivedl pod pódium nejvíce tančících fanoušků (k zjevné radosti kapely, avšak menšímu nadšení diváků sedících v prvních řadách kousek od pódia).
Následně se atmosféra opět trochu zklidňuje a spolu s Don't Give Up přichází příležitost pro jednu z již zmíněných zpěvaček, Jennie Abrahamsonovou. Ta má sice výrazně jinou barvu hlasu než moje oblíbenkyně z originální verze čili Kate Bushová, to nicméně nikomu z nás nevadí, protože mladá Švédka podává spolu s Gabrielem tak přesvědčivý výkon, že se jistě někteří diváci zamysleli, zda si mají do diáře udělat poznámku k zakoupení jejího debutu, o jehož vydání v příštím roce nás při svém předskokanském vystoupení informovala.
Ať již se jedná o rychlejší kousky (That Voice Again nebo Big Time) či pomalejší Mercy Street, k jehož zdůraznění si Gabriel svůj part odzpívá na pódiu vleže, blok písní ze So pro mě plyne rychle jako voda a s In Your Eyes přichází závěr a bouřlivá děkovačka.
Kapela se však samozřejmě ještě na dvě písně vrátí, konkrétně s hodně rockově-elektronicky ostrou The Tower That Ate People z projektu OVO (2000), což asi nejenom mně v případě přídavku (tedy obvyklého místa na největší hity) poněkud překvapilo. To již však přichází hitovka Biko, doprovázená zpěvákovým politickým komentářem, který její příběh vztahuje na arabské jaro a politicky nesvobodné země typu Číny či Ruska. S odkazem, že teď je řada na nás divácích, se kapela postupně symbolicky vytrácí z pódia, poslední záblesk světla na mikrofon na stojanu, který Gabriel otočil směrem do sálu a je tu úplný konec.
„Úplně nejvíc nejlepší"
Pod tento extatický facebookový komentář kamaráda hudebníka se sice zcela nepodepíšu, nicméně popisek „maximálně povedený koncert" je i podle mě na místě. Ač přehrávání čtvrtstoletí starého materiálu mohlo v některých divácích vzbudit vstupní podezření, že si tu chce někdo přilepšit na důchod, radost a energie, s jakou kapela celý koncert odehrála a místy i odtančila nebyla rozhodně předstíraná.
O profesionalitě pánů Gabriela a jeho hvězdných kolegů Levina (různé basové nástroje), Manu Katchého (bicí), Davida Rhodse (kytary) a Davida Sanciouse (akordeon, kytara a hlavně klávesy) netřeba pochybovat, navíc všichni jednoznačně sloužili celku a nikdo z nich nerozbíjel dramaturgii koncertu byť i jen kraťoučkou sólovou exhibicí. Takže zbývá pánům a dámám na dálku poslat troje resp. čtvery díky za každou jednotlivou část koncertu a snad jsme se neviděli v Praze naposledy.
Související obsah:
» Peter Gabriel se valí na Prahu (Jakub Lepš, 20. 09. 2013)» Peter Gabriel přijede do Prahy představit album So (Petr Škrabánek, 26. 12. 2012)
HUDEBNÍ ZPRÁVY
Vyhrajte volné vstupenky na Labefest
Smetanovo nábřeží pod děčínským zámkem na konci května, konkrétně 31. 5. a 1. 6., opět přivítá Labefest....
Marpo nahrává v legendárním studiu Blackbird v Nashvillu
Prosincový úspěšný koncert v O2 universu rappera Marpa výrazně nakopl a nyní intenzivně pracuje na svém devátém...
Indie banda Coach Party míří do Prahy, doprovodí je Midnight Swimmers
Do Prahy míří indie ve své nejlepší podobě. Návštěvou nás potěší britská kapela Coach Party, která již...
Filmová hvězda, Jared Leto, se vrací do Prahy představit nejnovější album Thirty Seconds To Mars
Film sem, film tam, a šup pět let od poslední desky uteklo a nová se zrodila. Oscarový herec Jared Leto s bratrem Shanonem...
Poletíme? rozhodně nechtějí být mediálními hvězdami
„Nejkratší modlitba je fuck off," zpívá frontman kapely Poletíme? Rudolf Brančovský v novém singlu Hvězdy...
» zobrazit více...
RECENZE
» Z aktuálnosti písní Karla Kryla dnes až mrazí
» „Temně hmotní“ Pearl Jam na novince...
» „Hezké to bylo / moc hezké to bylo.“...
» Michal Strnad překračuje atmosférický...
» Jiná část tebe: druhý atmosférický...
» Přesvědčení, že Všechno bude dobrý,...
» zobrazit více...
Pozvání na rockový mejdan s Vildou Čokem a jeho kapelou Bypass do klubu Modrá Vopice
Čtvrtek 16 .5. si rozhodně zapište do kalendáře! Před venkovním podiem v legendárním...
Indie banda Coach Party míří do Prahy, doprovodí je Midnight Swimmers
Do Prahy míří indie ve své nejlepší podobě. Návštěvou nás potěší...
V Plzni zakončily svou společnou tour kapely The.Switch a Severals
Původní poslední koncert celé tour v Havlíčkově Brodě se z důvodu...
Nevíte kam v červenci na festival?
V létě je spousta možností, jak strávit volné chvíle ve společnosti...
Ghøstkid: Pokud máš speciální estetiku, máš velké plus
Na festivalu Rock for People 2022 jsem se po roce opět sešel se Sebastianem...
Filmová hvězda, Jared Leto, se vrací do Prahy představit nejnovější album Thirty Seconds To Mars
Film sem, film tam, a šup pět let od poslední desky uteklo a nová se zrodila....
Poletíme? rozhodně nechtějí být mediálními hvězdami
„Nejkratší modlitba je fuck off," zpívá frontman kapely Poletíme? Rudolf Brančovský...
Vyhrajte volné vstupenky na Labefest
Smetanovo nábřeží pod děčínským zámkem na konci května, konkrétně...
Dvojice mezi patry klid na debutu předkládá společný deník dvou lidí
Dvojice Matouš Pospíšil a Šimon Pacek, která tvoří skupinu mezi patra klid,...
Víme, jak je těžké pro mladé ale zatím neznámé kapely prorazit do médií a tím získat nové fanoušky.
» Podporujeme nadějné kapely
» Zadání profilu interpreta
Chcete dostávat do vaší emailové schránky aktuální informace ze světa hudby? Přihlašte se k odběru newsletteru. Odběr můžete kdykoliv zrušit.