XIII. století přivedli Frankensteina k životu za pomocí syntetizátorů

Recenze alba : Frankenstein

Interpret: XIII. století
Celkový čas: 00:41:02
Vydavatel: Warner Music
Rok vydání: 2019
Typ nahrávky: studiová nahrávka
Medium: CD
Jihlavská skupina XIII. století na české půdě působí již téměř třicet let a přinejmenším klubovým příznivcům tuzemské scény není třeba tuhle gothic rockovou ikonu představovat. Přestože předposlední studiovka "Intacto” z roku 2016 měla být tou poslední v mozaice kapely, letos v květnu vyšla deska nová s názvem "Frankenstein”. Novinka obsahuje singly z tvorby XIII. století, které nikdy nevyšly na řadový albech a většina z nich se dočkala remasterovaných verzí. Novými písněmi jsou „Frankenstein” a „Chaotika”.

Temné monstrum nasáklé elektronikou


Stejnojmenná skladba na nás čeká hned v úvodu koncepční desky, jejichž skladby na sebe však nutně nenavazují. A to jak textově, tak hudebně. Deska funguje jako poklona celému gotickému žánru, nikoliv jako celistvá studiovka plná nově vytvořených skladeb. První novinka „Frankenstein” je výborný úvod podpořený půvabným moderním zvukem, který povětšinou přesto zanechává typickou temnou atmosférou XIII. století. Úvodní skladba posluchače hudebně naladí na tu správnou ponurou náladu a dramatický vokální výraz Petra Štěpána nahání husí kůži. To samé prakticky platí i o následující „Nový věk temnoty”, jejíž název mluví sám za sebe. Skladba, která se objevila jako bonus desky "Intacto”, udržuje tajemnou atmosféru i za pomocí lehkých elektronických vsuvek, ostré kytary a dynamické tempo si zase hraje s nestabilní energií dosud poslechnutého materiálu.

První změna přichází se skladbou „Faust”, která je výrazně pomalejší a na rozdíl od scénického originálu z roku 2013 působí až ambientně. Elektronické pozadí vytváří okultní posmrtnou atmosféru a vokály Petra Štěpána znatelně utichly. Kytarová vřava se vrátí s remasterovanou skladbou „Karneval” z roku 1992, kterou XIII. století vzdává hold Petru Jandovi a jeho kapele Olympic na kompilační desce "Dej Mi Víc ... Olympic”. Jejich temný až doomový kabát skladbě velmi sluší a po zvuková stránce zde nelze nic vyčíst.


Singlová kompilace bez výraznějších rozdílů


Druhou novou skladbou od XIII. století je „Chaotica”, která představuje tu klasičtější tvář kapely. Líbivé kytarové i klávesové melodie ztvárňují stylovost, kterou je skupina charakteristická. Skladba „Fénix” se objevila na výběrovém dvojalbu "Rituál” a verze na "Frankenstein” působí příjemně syrově a jednoduše. Melodie doprovází výrazná dunivá baskytara Miroslava Palečka. Skladba „Bohové na strojích” je patrně největším trnem v oku. Jedná se o syntetizátorové provedení ve stylu elektronického projektu Hindenburg Petra Štěpána. S tvorbou XIII. století to stylově nemá mnoho společného a píseň jednoznačně vyčnívá nejvíce. 

Poslední skladbou na desce je „Evropa”, která nedoznala příliš velkých změn od originálního singlu z roku 2017. Možná je trochu více "líznutá” syntetizátory a je asi o minutku zkrácená. Přesto je osmiminutový, částečně instrumentální epos, dynamickým závěrem tohoto nestandardního studiového výtvoru. Album "Frankenstein” opravdu nelze brát jako typickou studiovou desku. Pro fanoušky kapely novinka kromě skladeb „Frankenstein” a „Chaotica” nepřináší nic nového. Jedná se o kompilační album známých singlů, které byli moderněji remasterované, plus dvě nové skladby jako bonus.

Pro posluchače, kteří s XIII. stoletím nemají velké zkušenosti bude album jistě zajímavé. Pokud však kapelu sledujete alespoň posledních pět let, dočkáte se "jen” dvou nových skladeb. Těžko říct, zda kapela a Petr Štěpán chtěli touto nahrávkou nějakým způsobem ukončit kreativní kariéru, nebo se chystají na novou etapu s novou muzikou a „Frankenstainem” si chtěli pouze uklidit před vlastním prahem. 

DISKOGRAFIE

RECENZE
Album Intacto, jako nedotknutelná součást temné vášně XIII. století

Album Intacto, jako nedotknutelná součást temné vášně XIII. století

Když se řekne XIII. století, mnohým je hned jasné, že řeč nebude o dějepisu, ale že téma...




ZADEJTE KOMENTÁŘ



HUDEBNÍ ZPRÁVY
Brutal Assault 2019: Den čtvrtý
17.08.

Brutal Assault 2019: Den čtvrtý

Poslední čtvrtý den festivalu Brutal Assault přinesl kýženou změnu počasí. Jestli to byla změna k lepšímu nebo horšímu...


Koncert pro Paměť národa je součástí kampaně Nezapomeňme
16.08.

Koncert pro Paměť národa je součástí kampaně Nezapomeňme

28. října 2019, v den výročí naší republiky, pořádá společnost Post Bellum v pražském Forum Karlín Koncert...


Brutal Assault 2019: Den třetí
16.08.

Brutal Assault 2019: Den třetí

V pořadí třetí den byl beze změn co se počasí týče. Opět bylo slunečno a velmi horko, s čímž bojoval každý po svém....


Dan Šustr svůj nový klip věnuje 50. výročí Woodstocku
15.08.

Dan Šustr svůj nový klip věnuje 50. výročí Woodstocku

Letos v květnu vydal skladatel a textař Dan Šustr, známý především jako frontman Tiché dohody, své debutové...


Jako předkapela kultovních New Order vystoupí čínští Stolen
14.08.

Jako předkapela kultovních New Order vystoupí čínští Stolen

Britští post-punkoví New Order, jejichž koncert proběhne 3. října ve velkém sále pražské Lucerny, si pozvali...


» zobrazit více...


RECENZE
PRÁVĚ VYŠLO
In The End
04.08.

In The End

» Cranberries

In The End je název definitivně poslední řadové desky irské kapely...

FESTIVALY
Brutal Assault 2019: Den čtvrtý
17.08.

Brutal Assault 2019: Den čtvrtý

Poslední čtvrtý den festivalu Brutal Assault přinesl kýženou změnu počasí....

PODPORUJEME NADĚJNÉ KAPELY



Víme, jak je těžké pro mladé ale zatím neznámé kapely prorazit do médií a tím získat nové fanoušky.


» Podporujeme nadějné kapely

» Zadání profilu interpreta

Hudební knihovna - NEWSLETTER

Chcete dostávat do vaší emailové schránky aktuální informace ze světa hudby? Přihlašte se k odběru newsletteru. Odběr můžete kdykoliv zrušit.

Přihlásit k odběru newsletteru