Recenze alba : Vlnobeat

Album: Vlnobeat
Interpret: Traband
Celkový čas: 00:52:41
Vydavatel: Indies Scope
Rok vydání: 2014
Jarda Svoboda, skladatel, textař, zpěvák a kytarista Trabandu, hudební styly ve své tvorbě neřeší. Proto se v nich na novém albu Vlnobeat nebudeme pitvat ani my, jen naznačíme, že uspokojeni budou milovníci rocku, punku, psychedelie, country, folku, reggae nebo dixielandu. Důležitější je, že novinka nabízí čtrnáct písniček, které by snad v každém stylu vyzněly skvěle. Tak silné a tvárné jsou.

Výrazné, ale netuctové melodie

Již úvodní píseň Pokaždé když přicházíš přináší pro Traband typické spojení kytary, trumpety, bicích, tuby a kláves. Po letech je obohaceno pětistrunným banjem Radima Humla, který se stal kmenovým členem kapely. Skladby tak získávají na ještě větší rozmanitosti a barevnosti. Na výrazné, ale netuctové melodii staví také procítěnější Kabát 66, v němž nechybí prvky psychedelie, která však v žádném případě není samoúčelná.

Do temperamentnějších, hitových Trofejí se skvěle hodí prvky reggae i dětské hlásky, Mluv se mnou, miláčku představuje silnou milostnou píseň. Skladba Nepoužitelnej je vystavěna na nervním rytmu, s nímž kontrastuje křehká, až dojemná balada Do ticha. Stejně pestrý je i zbytek alba, které však díky léty prověřenému trabandímu soundu zároveň hodně drží při sobě.

U písniček Trabandu nečekejte klasický mustr sloka-refrén-sloka, což je velice osvěžující. Přitom Svoboda úderný refrén napsat umí, ale rozhodně s ním neplýtvá a necpe ho po každé sloce. Často zazní jen dvakrát, třikrát, o to větší sílu vyznění pak má. Kapela šlape díky nápaditým aranžím a radosti z muzicírování výborně, hraje s lehkostí a nadhledem, hravě do své muziky zakomponuje i odkazy na Elán, Beatles, Rolling Stones či slavný gospel Oh Happy Day.

Nenásiná poselství

Každá písnička v sobě nese určité poselství, což je sice zprofanované slovo, ale lepší mě nenapadá. Nenásilné, civilní, bez frází a klišé, ale trefné, přímočaré a naprosto srozumitelné. O nutnosti lásky, porozumění, svobody, víry, komunikace, tolerance, o strachu ze samoty. O tom, že je důležité neubližovat, nevzdávat to, nepodléhat stádnosti, konzumu a komerčním tlakům. Užít si každý den naplno.

V textech tentokrát chybí pro předešlé desky tak typické epické příběhy, které tentokrát nahradily originální obrazy, metafory, pocity, postřehy z běžného života. A když Svoboda procítěně zpívá: „Kdybych měl cokoli ve vesmíru z trofejí drahocenných, bez lásky nejsem nic..." nebo káže: „Buď divokej! Buď svobodnej! Buď zlobivej! Buď nepoužitelnej!," nelze mu to nevěřit.

Každá ze čtrnácti písní má sílu posluchače zasáhnout. Lahodnou melodií, nakažlivým rytmem, barevnými aranžemi, gradací, atmosférou, slovními obraty, zpěvem Jardy Svobody, náladou, oním poselstvím. Skladby to jsou nejen krásné, ale i pozitivní, i když se zpěvák umí i náležitě rozčílit a být dost radikální. Přesto klíčovými slovy celého alba, které navíc potěší nádherným bookletem, zůstávají LÁSKA a RADOST.