Bob Dylan a jeho pokus o bouři
Recenze alba : Tempest

Někteří recenzenti pějí na letošní a to již 35. studiový přírůstek do Dylanovy diskografie chvalozpěvy a nerozpakují se oznámkovat Tempest plným počtem hvězdiček, jiní naopak s despektem mluví o průměrném produktu písničkáře udržovaného při uměleckém životě již jen setrvačně běžícím autopilotem. Pojďme se tedy Dylanově letošní 'bouři' podívat zblízka na zoubek a zkusme odhalit, kdo z těchto dvou táborů má blíž k pravdě.
První polovina chvalitebně
Úvod Duquesne Whistle nás zavádí kamsi do dob dávno minulých, nám Čechům to bude nejspíš znít jako potlach na Sázavě z dob Rychlých šípů. Teprve nástup celé kapely včetně hammondek v pozadí dodá písni náboj a poněkud současnější vyznění, nicméně retro atmosféra vydrží i přes nástup Dylanova překrásně zrnitého chrapláku, který píseň výrazně pozdvihne z její zvukové zaměnitelnosti s desítkami dalších podobných kousků. Mimochodem při závěrečném nepříliš výrazném kytarovém sólu si akorát tak můžeme povzdechnout, že kytaristi Michael Bloomfield (podílející se na legendárním Highway 61 Revisited) nebo Stevie Ray Vaughan (který u Dylana hostoval na Under the Red Sky) již dávno nejsou mezi námi.
Přes podobně znějící druhý track Soon After Midnight se dostaneme k bluesové Narrow Way, částečně připomínající alternativnější alba černošského bluesmana R. L. Burnsidea, ve které Dylanův hlas září ještě lépe než v předchozích kouscích, tady je výsledek na jedničku. Pozvednutou laťku však zcela spolehlivě sestřelí hospodsky rozhozený úvod následující Long and Wasted Years.
Po velmi příjemně plynoucí Pay in Blood, která se v porovnání s většinou dalších písní může pochlubit i několika zajímavými hudebními přechody a pro mě představuje nejlepší kousek alba, bohužel následuje utahaná odrhovačka s názvem Scarlet Town. U Early Roman je sice jako autor uvedený Dylan, nicméně se jedná o tak jasnou verzi Dixonovy hitovky Hoochie Coochie Man proslavené Muddy Watersem, že by veškeré hudební tantiémy měli dostat Dixonovi dědici. Odhlédnuto od této nespravedlnosti však musím přiznat, že se jedná o poměrně slušně zvládnutou verzi této bluesové klasiky.
Druhý poločas, to jsou tři písně a 30 minut
Tin Angel pro mě představuje naprosto nudnou a zcela zbytečnou 'píseň' (hudebně jde totiž pouze o jeden jediný mollový akord), v jejímž případě by bylo posluchačsky daleko příjemnější, kdyby stejný text Dylan zarecitoval a zařadil až na konec alba jako bonus track pro milovníky své poezie. Pro mě osobně by byl její poslech utrpením i při rozumné písničkářské délce, tedy tři či čtyři minuty, ale vydržet jejích celých devět minut, to už je z kategorie mučení vězňů na Guantanámu.
Pokud by však někdo doufal, že tímto trackem Dylan 'žánr' recitovaného zpěvu nad jednotvárným a zdánlivě nekončícím doprovodem vyčerpal, toho čeká velmi nepříjemné překvapení: následující Tempest není totiž nic jiného než 14-ti minutová sloka bez refrénu(!), hudebně v hávu irské hospodské odrhovačky, popisující smutný konec Titaniku (dvě třetiny vězňů na Guantanámu by se nejpozději v půlce tohoto tracku přiznali i k tomu, co nikdy nespáchali). Jinými slovy jednoznačný kandidát na bonus track číslo dvě, tentokrát s poznámkou 'pro milovníky Dylanovy poezie s opravdu velmi pevnými nervy'. Hudebně příjemná avšak nikterak objevná tříakordovka Roll on John (věnovaná Lennonovi) pak při svých sedmi minutách působí jako milosrdně krátký závěr alba.
Palec nahoru či dolů?
Řekněme si to na rovinu: pokud by Tempest vyšla pod jménem John Smith či Milan Novák, všimnul by si jí nejspíš jen málokdo. Ale protože je pod ní podepsán Bob Dylan, můžeme se probírat desítkami recenzí ze všech koutů světa, které se snaží rozebrat zakódované významy v textech, zařadit album do kontextu písničkářovy obdivuhodně vitální 50-ti leté kariéry nebo popsat její jednoduché jedno-, dvou- nebo tří-akordové písně názvy nejrůznějších hudebních stylů a podstylů vzniklých za posledních 100 let.
Za sebe mohu závěrem říct, že: 1) Z muzikantského pohledu se jedná o slušně vyprodukované album s povedenou atmosférou, nicméně složené z hudebně zcela průměrných resp. spíše podprůměrných písní, jinými slovy žádné Like a Rolling Stone, I Want You nebo Knockin' on Heaven's Door tu rozhodně nečekejte. 2) Textově je Dylan naopak nadále kategorií sám pro sebe a fanoušky jeho poetiky by deska měla nadchnout, tím spíš, že 3) Dylanův hlas za ta léta dozrál k chraptivé dokonalosti, jakou mu může i takový Tom Waits závidět, a jeho zpěv si - na rozdíl od desky jako takové - jednoznačně zaslouží maximální možné hodnocení.
- Shadows in the Night (2015) 00:34:35
- Fallen Angels (2016) 00:37:11
Sentimentální ohlédnutí za dosavadním Dylanovým životem
Tak tohle je něco pro staromilce a fanoušky Boba Dylana, který se opět po roce rozhodl oprášit...
HUDEBNÍ ZPRÁVY
LEAP přiváží do Prahy album ENTROPY – nová éra britského alt-rocku v Lucerna Music Baru
Britská kapela LEAP se po vydání nové desky ENTROPY vydává na evropské turné, v rámci kterého...
King Gizzard & The Lizard Wizard míří zpět se speciálním rave setem
King Gizzard & The Lizard Wizard míří zpět do ČR, tentokrát se speciálním „rave setem" do pražského klubu...
ONE OK ROCK přivezou do Prahy album Detox a globální energii
ONE OK ROCK vystoupí 29. října 2025 v pražském Foru Karlín. Tento dlouho očekávaný koncert je součástí jejich...
Rozlučka se Stray From The Path
Poslední říjnový den bude velice smutným dnem pro pražské metalcorové fanoušky. Toho dne totiž naposledy...
Raye přiveze do České republiky svou show, která propojuje moderní pop, soul a R&B
Britská zpěvačka a skladatelka Raye, jedna z nejvýraznějších osobností současné popové scény, vystoupí...
» zobrazit více...
RECENZE
» Výmluvy došly, Vasilův Rubáš natočil...
» Dýňoví power metaloví bozi Helloween...
» Sains et Saufs: silně vyzrálá ZAZ na novince...
» Čtvrtá italská „mše“ se mistrně...
» Everest: Halestorm (opět) šplhají na vrchol...
» Poklady Ztraceného ráje: Dračí časy...
» zobrazit více...
Oslniví MYDY v Lucerna Music Baru
O tom, že kapela MYDY nedávno vydala nové EP Oops & Downs, jsme už psali...
LEAP přiváží do Prahy album ENTROPY – nová éra britského alt-rocku v Lucerna Music Baru
Britská kapela LEAP se po vydání nové desky ENTROPY vydává na evropské...
The Offspring a Simple Plan přivezli do Prahy divoký rockový koncert
Americká kapela The Offspring vyrazila na turné Supercharged Worldwide,...
Giants and Monsters
» HelloweenGiants and Monsters je název sedmnáctého studiového alba powermetalových...
Desítka nových kapel v line-upu festivalu Brutal Assault
Festival Brutal Assault doplňuje další desítku kapel do line-upu, který na začátku...
Cancer Bats: Čím dál více kapel už vnímá Kanadu jako skutečnou zemi
Po jejich premiéře na festivalu Brutal Assault jsem si popovídal se zpěvákem...
Moje srdeční záležitost se vrací do pražské O2 Arény se svými osvědčenými hity
Připravte se na fantasticky prožitý hudební večer, protože OneRepublic míří...
Návrat k podstate a hudbe vo dvojici, Longital vydávajú nový album
Stálica česko-slovenskej alternatívnej scény Longital prichádza so svojím...
Na Veveří se mohou těšit Nela a Pavla
Putovní festival Hrady CZ pokračuje o víkendu na Veveří. V naší soutěži jste...
Doctor Victor zazní živě v Lucerně
Česká rocková kapela Doctor Victor přepisuje historii. Frontman Vojtěch Bureš...
Víme, jak je těžké pro mladé ale zatím neznámé kapely prorazit do médií a tím získat nové fanoušky.
» Podporujeme nadějné kapely
» Zadání profilu interpreta
Chcete dostávat do vaší emailové schránky aktuální informace ze světa hudby? Přihlašte se k odběru newsletteru. Odběr můžete kdykoliv zrušit.