„Na hudbě hledám to, co nás dokáže spojit,“ říká Milan Bátor.

Kytarista, hudební publicista a pedagog Milan Bátor vydává debutové album s názvem Mario Gangi: Works for Solo Guitar. Nejen o této desce, ale i o úpravách písní Vlasty Redla či práci v Českém rozhlase jsme si s Milanem povídali.  

Hudební knihovna: Díla Maria Gangiho u nás nejsou příliš známá. Jak jste jeho skladby objevil?
Milan Bátor: „V podstatě náhodou. Když jsem v roce 2012 začal učit hru na kytaru na Církevní konzervatoři v Opavě, hledal jsem zajímavé a netradiční výukové materiály. Tehdy jsem tam učil nadšeného kluka, Jiřího Šoltise, který od dětství miloval blues a jazz. A Mario Gangi svým přesahem právě do těchto stylů našim potřebám výborně vyhovoval."



HK: Čím vás jeho hudba oslovila?
MB: „Muzika Maria Gangiho splňuje veškeré předpoklady, které má dobrá hudba mít. Má výraznou italsky zpěvnou melodii, rytmiku, která má místy latinsko-americký základ a do toho krásná jazzová harmonie. To všechno je naroubováno na klasickém základu, a protože Gangi byl jeden z nejlepších světových kytaristů, má jeho hudba také nádhernou kytarovou sazbu. Jinými slovy, je sice technicky poměrně obtížná, ale krásně rozvíjí obě ruce a jde dobře do prstů. Cítil jsem, že tohle je to pravé ořechové…"  

HK: Podle jakých kritérií jste jeho skladby vybíral a na album řadil?
MB: Věděl jsem, že dvě nahrávky s Gangiho tvorbou pro sólovou kytaru vyšly před pár lety. To byly ovšem pouze výběrové kompilace, které zdaleka neodkrývaly bohatost jeho skladatelského odkazu. Rozhodl jsem se proto, že natočím všechny sólové skladby, které se mi od něj podaří nashromáždit. Naštěstí jsem se seznámil s jeho dcerou Susannou a dalšími italskými kytaristy, kteří mi byli nápomocni, a ochotně řadu u nás zcela nedostupných kompozic poslali. Na mém albu jsou jednotlivé skladby řazeny chronologicky, tak jak je Gangi v průběhu let publikoval tiskem nebo zapsal do not. Jedinou výjimkou je temperamentní Tarantella, kterou jsme na návrh hudebního režiséra Františka Mixy zařadili k závěru nahrávky před poslední skvostnou úpravu písně Yesterday."



HK: Co bylo při nahrávání desky nejsložitější?
MB: „Pravděpodobně vydržet do konce. Měl jsem štěstí v neštěstí. Původní únorový termín nahrávání mi zhatilo zdržení oprav rekonstrukce studia Českého rozhlasu Ostrava. Druhý termín v dubnu nám infikoval koronavirus, a tak jsem nahrávku mohl natočit až na třetí pokus o prázdninách. To se samozřejmě nemohlo nepodepsat na mé psychické konzistenci. Nebylo to jednoduché, udržet ty skladby aktivní a funkční více než půl roku, navíc bez možnosti si je někde veřejně pořádně obehrát. Naštěstí mne neskutečně podrželi oba zvukoví mistři František Mixa a Luboš Výrek. Jim a své rodině vděčím za to, že jsem svůj cíl splnil."

HK: Známý jste i úpravami písní Vlasty Redla. Kolik jich máte "na svém kontě" a jak k jejich úpravám přistupujete?
MB: „Zatím jsem upravil asi 30 Vlastových písniček pro sólovou kytaru. Je to taková moje obsese. Co se týče úprav, vycházím zásadně z originálu. Směrodatná je pro mne nahrávka, která je většinou bohatě instrumentována. Jak čtenáři dobře vědí, Vlasta Redl je famózní multiinstrumentalista. Řada jeho písní využívá klávesové nástroje. Mně bylo vždy líto, že ty nádherné klavírní či klávesové linky v čistě kytarové verzi nikdy nikdo nehrál, a tak jsem si řekl, že je zkusím do úprav zařadit. Vždy ctím originální znění a snažím se mu maximálně přiblížit. Někdy je třeba klavírní part přestylizovat, aby vyhovoval kytarové sazbě. Tady se pak nachází prostor pro mou hráčskou zkušenost a vlastní kreativitu."



HK: Proč zrovna Vlasta Redl?
MB: „Víte, na to je nejlepší odpověď. Pokud hrajete na kytaru, vemte si kteroukoli Redlovu píseň, třeba Vlaštovku, Umět tak zpívat nebo Město měst a zkuste si ji zahrát. Přesně tak, jak ji hraje on. Zjistíte, že to je nesmírně těžké. Jeho kytarové party jsou prostě geniálně vymyšlené a každá píseň, kterou jsem se od něj naučil, mi otevřela úplně nové horizonty. Redl na kytaru hraje tak nějak lehce, vypadá to pohledem hrozně jednoduše, jakoby samo sebou. V té jeho muzice se ale skrývá obrovský dar slyšet mezi tóny a číst mezi řádky. Tím myslím i jeho texty, kterých sice není mnoho, ale mají zase jedinečnou vlastnost, že v nich nenajdete jediné zbytečné slovo. Vlastu Redla prostě miluju od svých patnácti let. Díky němu jsem překonal svou vrozenou dětskou lenost a ostych a začal jsem se učit na kytaru. Tímto mu splácím dluh a jsem nesmírně šťastný, že moje úpravy na YouTube inspirují a baví tolik hudebních fandů a kytaristů."

HK: A co na vaše verze Vlasta Redl říká?
MB: „Bude lepší, zeptat se jeho. Já prozradím jen to, co mi napsal k písní Dvakrát: „Senzační! Přiznám se, že jsem čekal v refrénech nějakou chybičku v base, ale to jsem Ti křivdil, je vidět, že máš velmi jemné ucho, to je vzácný dar..."  

HK: Nedávno jste začal pracovat v Českém rozhlase Ostrava. Je to splněný sen?
MB: „Český rozhlas Ostrava je taková loď plná báječných, moudrých, veselých a hudebně velice nadaných cestujících. Jsou mezi nimi velcí srdcaři, nesmírně moudří a zkušení lidé a osobnosti, které jinde na světě už nelze potkat. Mají smysl pro povinnost a pro poctivost, nic „neošulí" a vždy pomůžou. Takže si dovodíte, že je to opravdu sen v takovém skvělém kolektivu alespoň občas pobývat."  

HK: Jaké pořady pro Český rozhlas připravujete?
MB: „Kromě Ostravy už pár let připravuju pořad Album dne pro Český rozhlas Vltava, kde hodnotím nové české i zahraniční nahrávky. Pro Český rozhlas Ostrava chystám kratičký pořad s názvem Hudební přístav. Znělku jsem si vypůjčil od Davida Stypky z jeho písně Lovec, s jeho okamžitým a laskavým svolením. V Přístavu rád hostím nové hudební nahrávky a písně všech možných stylů a žánrů. Mám rád rozmanitost a pestrost, proto se snažím porozumět opravdu každému osobnímu projevu a hledám na hudbě to, co nás dokáže spojit. Je to dobrodružná plavba, nikdy totiž nevíte, kam a s kým poplujete."
GALERIE

Související obsah:

» Milan Bátor vydal sólové album s hudbou u nás málo známého Maria Gangiho   (Karel Souček, 31. 08. 2020)


ZADEJTE KOMENTÁŘ



HUDEBNÍ ZPRÁVY
Twenty One Pilots se vrací po 6 letech do Prahy
29.03.

Twenty One Pilots se vrací po 6 letech do Prahy

Americké hudební duo se příští rok v dubnu představí fanouškům v Praze s The Clancy Tour, na kterém představí...


V náručí kapely Kaleida bylo dobře
28.03.

V náručí kapely Kaleida bylo dobře

Brněnský Kabinet Múz minulou neděli hostil koncert elektro-popového duo Kaleida. Jejich turné k nové...


Jak bouřlivá melodie plná emocí rozhýbala Fórum Karlín aneb Mother Mother v Praze
28.03.

Jak bouřlivá melodie plná emocí rozhýbala Fórum Karlín aneb Mother Mother v Praze

Kanadská skupina Mother Mother zavítala do Prahy, kde pro své fanoušky vystoupila 24. 3. ve Fóru Karlín v rámci...


Desetiletá skupina Skety vydává novou desku, kterou pokřtí Adam Plachetka
28.03.

Desetiletá skupina Skety vydává novou desku, kterou pokřtí Adam Plachetka

Vokální skupina Skety, která v letošním roce slaví 10 let na scéně, vydává své čtvrté řadové...


Vyprodaný Medvěd měl na programu šestou zastávku republikové 10x3 Tour 2024
27.03.

Vyprodaný Medvěd měl na programu šestou zastávku republikové 10x3 Tour 2024

Plzeňský multižánrový klub Bílej Medvěd se v sobotu 23.3.2024 mohl pochlubit jak výběrovým line-upem, tak cedulí...


» zobrazit více...


RECENZE
PRÁVĚ VYŠLO
Všechno bude dobrý
23.03.

Všechno bude dobrý

» Jelen

Všechno bude dobrý je název nového alba kapely Jelen, které vyšlo...

PODPORUJEME NADĚJNÉ KAPELY



Víme, jak je těžké pro mladé ale zatím neznámé kapely prorazit do médií a tím získat nové fanoušky.


» Podporujeme nadějné kapely

» Zadání profilu interpreta

Hudební knihovna - NEWSLETTER

Chcete dostávat do vaší emailové schránky aktuální informace ze světa hudby? Přihlašte se k odběru newsletteru. Odběr můžete kdykoliv zrušit.

Přihlásit k odběru newsletteru