Veselý kumpán Pokáč umí i zvážnět

Recenze alba : Úplně levej

Interpret: Pokáč
Celkový čas: 00:43:46
Vydavatel: Warner Music
Rok vydání: 2019
Pokáčova popularita strmě stoupá. Jeho nápadité klipy mají milionová zhlédnutí, byl hvězdou několika festivalů, vyprodal Fórum Karlín, rádi ho mají nejen fanoušci, ale i kritici. Čím to? Bezesporu za to vděčí vtipným textům s nezapomenutelnými rýmy, které nejen vyvolávají smích, ale působí absolutně přirozeně a mnohdy je zdobí nečekaný přesah. A navíc ukazují, jak je čeština bohatým jazykem a jak skvěle ji písničkář ovládá.

Dále za popularitu vděčí silným melodiím a chytlavým refrénům, nadhledu a lehkosti, prakticky všudypřítomné nadsázce, srozumitelnosti snad pro všechny posluchače, civilnímu vystupování a také příjemnému hlasu. Všechny tyto charakteristiky přináší i nové album Úplně levej. Jednoznačně na něm převažují veselé písně. Pokáčův humor je velice pestrý a pohybuje se od jemných vtípků přes ironii, sebeironii, sarkasmus až k černému humoru. Nechybějí však ani vážnější písně, v nichž písničkář nadhazuje dospělejší témata, i to však dělá za doprovodu kytary či ukulele s nadhledem a lehkostí.

Album otevírá folkově přehledná skladba Kouření je hnusný zvyk. Protikuřáckou agitku však nečekejte, na to je píseň hodně vtipná. Nástrojově bohatší, k popu a taneční hudbě směřující Matfyzák na discu trefně charakterizuje tuto zvláštní sortu lidí, aniž by ale někoho urážel. Hudebně křehká, melancholická písnička Úplně levej přináší černý humor, ale i poetická místa. „Život je hořkosladká komedie, co tě před titulkama zabije." To je Pokáčův pohled na život v energické skladbě Hořkosladká komedie.

Svérázný, ale hodně pozitivní pohled na jarní lásky nabízí duet s Berenikou Kohoutovou Jaro. V lese je již prověřenou, dynamickou hitovkou, která strhne rytmikou, refrénem a originálním pohledem na pobyt v lese. Skvěle šlapajícímu songu opět nechybí lehkost a nadhled. Ten dostal prostor i v Hrdinském činu, který nenásilně, ale dost ostře kritizuje nacionalismus a xenofobii, prostě strach z cizího. Folk s popem se mísí v Aromatickém létu, ironické oslavě tohoto ročního období. Že Pokáč umí i country dokazuje temperamentní Láska na vsi s výraznou foukací harmonikou.

Křehkou, něžnou ukolébavku s aktuálním textem přináší Spinkej, spinkej, milostné Probuzení pak ironii i něhu. Jaro bylo, léto bylo, tak teď Vánoce, ani ty ale v Pokáčově podání a tedy v písničce Voděvzdorné šibenice nevyznívají zrovna poeticky. Trefný popis smrtelné rýmičky, kterou zná snad každý pořádný chlap, nabízí folková píseň Mám rýmu a o rozloučení se postará další vážná skladba Farmář Tonda, obhajoba malých českých farmářů. A pak máte chuť si desku pustit znovu a znovu, protože i když písničkářovy originální slovní obraty už znáte, budou vás bavit ještě hodně dlouho.

Bezvlasý Pokáč a jeho Vlasy

Bezvlasý Pokáč a jeho Vlasy

Většina v současné době tak populárních mainstreamových písničkářů má, z mého pohledu,...