Recenze alba : Týdytý

Album: Týdytý
Interpret: Skety
Celkový čas: 00:54:53
Vydavatel: Warner Music
Rok vydání: 2017
Díky českým a slovenským skupinám Skety, Let´s Go, Yellow Sisters nebo Fragile snad už každý milovník hudby ví, co znamená a capella. Proto asi ani nemá smysl vysvětlovat, o co v jejich muzice jde a jak to mají s hudebními nástroji. Jednou z nejvýraznějších a nejnápaditějších a capella skupin jsou Skety, které právě vydávají své druhé album Týdytý.

Je dobře známo, že lidský hlas je hudební nástroj. Nepočítáme-li hosty zvučných jmen, Skety disponují šesti hlasy, z nichž každý umí na několik „nástrojů", takže místy zní jako dobře sehraný orchestr. Bicí, kytary, dechy, klavír, syntezátory, smyčce, píšťaly, elektronické samply... Všechno tam je. A nad tím poletují skvěle sladěné ženské a mužské vokály, které se chvílemi rozbíhají, aby se vzápětí sešly, souzní i jdou proti sobě, zesilují, zeslabují, přidávají či odebírají jednotlivé „nástroje" a vše je kromě nápaditých aranží založeno také na lehkosti, hravosti a absolutní svobodě.

Oproti eponymnímu debutu, poskládaném až na jednu výjimku z přepracovaných jazzových standardů a osvědčených skladeb světového popu a rocku, vsadily Skety tentokrát na vlastní tvorbu a úpravy písní populárních českých kolegů, kteří zároveň přijali pozvání do studia. Výborná volba ze tří důvodů. Petr Wajsar ze Sket je nápaditým skladatelem a vtipným textařem, Zitko, Nebřenský, Dusilová a Xindl X své autorské kvality prokázali již mnohokrát a v neposlední řadě album získalo na stylové pestrosti. Kromě dominantního jazzu nechybí výrazné přesahy do popu, blues, hip-hopu, rocku či latiny.

Úvodní skladba Dadaismuz přesně odpovídá svému názvu. Textem i hudbou. Hravá písnička plná fantazie, které pěvecky dominuje Ondřej Ruml, ovšem ostatní zpěváci zdaleka nejsou pouhým doprovodem. Rytmicky výrazná, melodická, postupně rozkvétající Nevěsta s citlivým zpěvem Anety Langerové vypráví o soudném dnu nevěsty, Jsi z jiný planety nabízí temperamentní duet Vojtěcha DykaKlárou Vytiskovou, vtipný a moudrý šanson o lásce. Trosečník odpovídá rozvolněnější, jemnější poetice Vltavy, Robert Nebřenský tak zase nabízí jiný přístup, což barevnosti desky samozřejmě prospívá.

Další zpestření přináší Projev a následná ústřední melodie majora Zemana. Důkaz, že i k notně profláknuté melodii lze přistupovat tvůrčím způsobem a s inteligentním humorem. Alternativnější pasáže s melodickými se střídají v pestré skladbě Biolom impro, která dává velký prostor pěvecké ekvilibristice Lenky Dusilové. K formě klasické písničky se vrací Nech to koňovi s rapujícím Xindlem X a po historickém exkursu a přání v nezaměnitelném podání kultovního Alexandra Hemaly následuje vtipná a hravá jazz-bluesová oslava Štrůdlu.

Video ze zkoušky ve volební místnosti

Titulní Týdytý je názornou ukázkou toho, jak si Skety dokáží více než sedm minut hrát s tímto slovním spojením, aniž by byť jen vteřinku nudily. Výborně sladěné ženské a mužské vokály chvíli zesilují, pak zase ustupují, přidávají a vzápětí odebírají jednotlivé „nástroje", ukázkově pracují s dynamikou či gradací. O vzdušné, hravé, veselé rozloučení se pak postará Brazilike.

Týdytý je poctou hudbě a svobodnému přístupu k ní. Do všech detailů dotažená nahrávka, kde by si neinformovaný posluchač zřejmě ani nevšiml, že ji Skety, skupina neomezených možností, nahrály a cappella.