Tata Bojs mohou 21. února zavítat i do vašeho obýváku

Kapela Tata Bojs musela z pochopitelných důvodů odložit plánované turné k albové novince Jedna nula na podzim letošního roku. Přesto se se svými fanoušky spojí, alespoň virtuálně či lépe řečeno křtem JEDNA NULA OnLive. Právě tak zní totiž podtitul právě oznámeného speciálního online koncertu, který proběhne 21. února v Airship Online Studiu DOX+ a bude v lecčems výjimečný...  

„Reakce fanoušků na desku Jedna nula nás mile překvapily a v podstatě to byli oni, kdo nás přiměl k rozhodnutí udělat druhý živý stream v téhle divné pandemické době, když se dožadovali živého provedení písniček. První ‚OnLive‘ koncert proběhl v květnu z Divadla v Celetné, byl to akustický koncert a byl specifický tím, že jsme diváky obrazně řečeno posadili do sedadel v divadle a mohli jsme s nimi živě komunikovat. Tentokrát ale chystáme náš klasický ‚velký rokenrol‘ s hosty a speciálně upravenou scénou v sále DOX+ a tento koncert nebude mít na rozdíl od Celetné benefiční přesah. I když vlastně, jak se to vezme… Mohla by to být benefice za záchranu zachování Tata Bojs," směje se frontman Tata Bojs Milan Cais a dále poodkrývá ideu plánovaného OnLive koncertu: „Koncert vnímáme jako malou náplast za přesunutý březnový koncert v O2 Universum, který měl zakončit celé turné a měl být pražským křtem alba Jedna nula. Tak to pokřtíme aspoň takhle."  



Jak je u Tatáčů zvykem (i jak naznačuje výše řečené), bude se koncert a křest novinky Jedna nula v mnohém lišit od livestreamů tak, jak je převážně známe. Fakt, že se celá akce odehraje v režii renomovaného režiséra Ondřeje Urbance, který s Tata Bojs v minulosti již několikrát na záznamech živých koncertů spolupracoval, slibuje takřka filmový zážitek v přímém přenosu, kterému přidá na síle i perfektní zvuk pod taktovkou Dušana Neuwertha, světelný design dvorního osvětlovače Filipa Bruthanse nebo originální projekce k novým písním VJe Clada.  

Fanoušci navíc dostanou během přenosu unikátní možnost sledovat veškeré dění včetně toho, které obvykle probíhá „za oponou". „Scéna bude situovaná do kruhu pomocí takových věží – ‚menhirů‘ z prázdných kejsů od techniky. Do takto vymezeného prostoru soustředíme veškerou pozornost a zároveň přiznáváme přítomnost a ukazujeme práci všech našich spolupracovníků. Koncerty i kultura obecně nejsou jen lidi na pódiu, ale je to celý tým, bez něhož by žádná akce nemohla proběhnout a my je všechny chceme tentokrát vtáhnout pěkně do dění na scéně. Stanou se společně s námi aktéry i diváky zároveň. Pomyslným středobodem scény je obří diskokoule symbolizující pro všechny účinkující v kruhu diváka a posluchače. K ní se upírá veškerá pozornost," vysvětluje Cais.  

„Když jsme naši desku pojmenovali Jedna nula, netušili jsme, že ji budeme moci živě představit pouze pomocí jedniček a nul. Příště si budeme muset dávat na názvy více bacha! I když se na tento netradiční křest velice těšíme, stejně se už nemůžeme dočkat, až se budeme moci na koncertech potkávat analogově," dodává Mardoša.  

Vstupenky na TATA BOJS V ZAJETÍ HUDBY /křest JEDNA NULA OnLive/ jsou v prodeji v několika kategoriích prostřednictvím portálu GoOut.

Po pěti letech přišli Tata Bojs s novým albem. Řadovka s pořadovým číslem 10 dostala název Jedna nula, čítá deset písní (z toho jedna má part I a part II) a – jak se dá ze zatím zmíněného odtušit – Tatáči na ní pracují s konceptem jedniček a nul v různých významech i souvislostech. Zatím z ní představili singly Zvony a Kraftwerk in Saint Tropez



„Na názvu jsme se shodli až v samotném závěru dokončování desky. Měli jsme hodně variant, ale nakonec nám ‚Jedna nula‘ připadala nejpříznačnější, a to hned z několika důvodů. Propojuje se tam více rovin výkladu. Samozřejmě to reflektuje fakt, že se jedná o naše desáté řadové album, ale jako ještě důležitější se nám jeví symbolika kontrastu, která je na albu latentně přítomná v textech i hudbě. Číslice nula a jedna jdou sice v číselné řadě hned po sobě, ale v podstatě nula tu představuje ‚nic‘ a jedna ‚něco‘, což je skrytý odkaz na některé úryvky textů, například v písních Velký třesk, Vlasní brácha nebo Minoritní. Navíc je v názvu samotném obsažena i symbolika principu binární soustavy a digitalizace obecně, která je v našich životech stále více přítomná. No a v neposlední řadě je z vyslovení názvu cítit i pocit vítězství, kterým vždycky dokončení alba pro jakoukoliv kapelu bezesporu je," vysvětluje Milan Cais tradičně do detailu promyšlený koncept.  

"Můj nejoblíbenější nepoužitý název byl ‚Brnky brnky prasata', zvláštní pozdrav, kterým nějaký – bohužel nepodepsaný – fanoušek zakončil svůj hatemail, který nám laskavě zaslal. Mělo to v sobě více poezie, než si myslel! Ale netuším, jaký bychom k takovému názvu dělali obal," přemítá Mardoša. Naopak název Jedna nula se promítl do obalu krásně, když pro něj Milan Cais za použití moderních digitálních technologií a pomocí scanneru převedl členy skupiny na "jedničky a nuly".  

Když jsem přemýšlel o vizuálním ztvárnění desky, jako nejpříhodnější a nejfotogeničtější mi přišlo téma písničky Vlasní brácha. Je o genetickém inženýrství a snad i trochu o samotě. Můžeme si nechat vyrobit z vlasu (proto Vlasní brácha nikoliv vlastní) dvojníka, svůj klon, prostě bráchu nebo ségru a samota je pryč. Shodou náhod jsem se před časem seznámil s lidmi z ČVUT z oboru kybernetiky a konkrétně bratry Michalem a Martinem Kotkovými jsme se nechali nascanovat 3D scanerem a na 3D tiskárně vytiskli své malé dvojníky. Trochu jako měl pan Tau, jestli si ten seriál ještě někdo pamatuje. Ten proces byl tak zajímavý, že jsem některé přípravné fáze použil jako hlavní vizuální záměr celého bookletu. Je to skutečné formální převedení členů Tata Bojs na jedničky a nuly. Jak symbolické...," vysvětluje Cais a Mardoša dodává: „Na ČVUT mě to fascinovalo – jak technologie dokázala pomocí jedniček a nul, převést nás pět do 3D v nějaké třídě."  

Spoustu prostoru má na Jedna nula krom témat naznačených výše i typická tatáčovská lehkost, vtip, ironie a zvuková barevnost s jejich charakteristickým rukopisem. Jedním z takových kousků je třeba hitová, z dřívějších koncertů již fanouškům známá Minoritní, náladou velmi veselá píseň s mrazivě ironickým textem, který skladbě dodává určité napětí, jež má kapela dlouhodobě ráda. „Gró textu není v tomto případě refrén, ale slogan, který uzavírá každou sloku: ,většina z nás se někdy ocitne v menšině'. Je to celkem lapidární, skoro až banální sdělení, ale na druhou stranu naprosto pravdivé. Až matematicky. Někdy si říkám, že čím více nezpochybnitelných pravdivých výroků, tím méně hatemailů," komentuje to Mardoša.  

Do podobné kategorie jako Minoritní lze zařadit i v úvodu zmíněnou singlovku Kraftwerk in Saint Tropez, taneční pecku 220 Travoltů či "mardošovskou" textovou slovní hříčku Spolek holek. Na desce nechybí ani pilotní singl Zvony, jenž v létě zněl velmi často i z rozhlasového éteru. Samostatnou kapitolou je pak skladba Tajemství, ve které se jako velmi speciální host objevuje Emma Smetana.    



Foto: Salim Issa
GALERIE

Související obsah:

» Záznam z koncertu kapely Tata Bojs   (Jan Vavřík, 01. 05. 2014)
» Pokud diváci pořádně nešlápnou do pedálů, koncert Tata Bojs nebude   (Karel Souček, 23. 01. 2018)
» Tata Bojs se spojili s orchestrem a vytvořili tak "živou bestofku"   (Ondra Kocáb, 09. 09. 2017)
» Tata Bojs a jejich podpora recyklace   (Jan Vavřík, 30. 03. 2014)
» TATA BOJS OSLAVÍ 30. NAROZENINY NA METRONOME FESTIVALU   (Karolína Košařová, 24. 11. 2017)
» Minulost je past, tvrdí v novém klipu Tata Bojs s Terezou Voříškovou   (Karel Souček, 17. 06. 2016)
» Tata Bojs a SOČR si připili na úspěch svého díla   (Jitka Fialková, 02. 06. 2017)
» Tata Bojs připravili další album, upozorňuje na něj singl Zvony   (Ondra Kocáb, 21. 06. 2020)
» Oslavy třicátých narozenin odstartují Tata Bojs na Metronome a zakončí v DOXu   (Karel Souček, 18. 06. 2018)


ZADEJTE KOMENTÁŘ



HUDEBNÍ ZPRÁVY
Počítačová hra nebo online festival? Obojí! Rock for People In the Game uspořádal hudební akci ve virtuálním světě
09.02.

Počítačová hra nebo online festival? Obojí! Rock for People In the Game uspořádal hudební akci ve virtuálním světě

Prázdné místo po živých vystoupeních se v srdcích hudebních fanoušků koncem ledna pokusil alespoň trochu...


Hidden Orchestra natočili jakýsi nekonečný soundtrack ke hře Creaks
11.01.

Hidden Orchestra natočili jakýsi nekonečný soundtrack ke hře Creaks

K vytvoření soundtracku k nové puzzle adventuře Creaks angažovalo pražské studio Amanita Design multiinstrumentalistu...


Všechno má svůj čas
11.01.

Všechno má svůj čas

Tak zní název prvního společného dílka Jožky a Emana, ale podle mne to také dobře vystihuje jejich součinnost....


Ambientní projekt "Low Zero" vzdává hold Davidu Bowiemu
11.01.

Ambientní projekt "Low Zero" vzdává hold Davidu Bowiemu

Teprve měsíc zpět vyšla prvotina ambientního projektu Low Zero and the Unknown Pornography Sirens a už tu máme další...


Po Davidu Stypkovi se nám bude hodně stýskat
10.01.

Po Davidu Stypkovi se nám bude hodně stýskat

Odchod každého mladého člověka bolí. V případě zpěváka, kytaristy, básníka, skladatele a textaře Davida...


» zobrazit více...


RECENZE
PRÁVĚ VYŠLO
Rebellion
07.01.

Rebellion

» Kapriola

Slezská rockmetalová kapela Kapriola vydala na sklonku roku 2020 své...

PODPORUJEME NADĚJNÉ KAPELY



Víme, jak je těžké pro mladé ale zatím neznámé kapely prorazit do médií a tím získat nové fanoušky.


» Podporujeme nadějné kapely

» Zadání profilu interpreta

Hudební knihovna - NEWSLETTER

Chcete dostávat do vaší emailové schránky aktuální informace ze světa hudby? Přihlašte se k odběru newsletteru. Odběr můžete kdykoliv zrušit.

Přihlásit k odběru newsletteru